بررسی نقاط قوت و ضعف تدریس مشارکتی از ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
![]() |
جدول (۳-۴): مولفههای پرسشنامه
عناوین اصلی مولفههای پرسشنامه
تعداد سوال
شماره سوالهای پرسشنامه
نقاط قوت
۲۵
۲۵-۱
نقاط ضعف
۱۴
۳۹-۲۶
الزامات
۷
۴۶-۴۰
۳-۶ برآورد پایایی[۱۱۶] پرسشنامه
پایایی یا اعتبار یکی از ویژگیهای فنی ابزار اندازهگیری است، و با این امر سر و کار داردکه ابزار اندازهگیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسان به دست میدهد. روشهای مختلفی برای تعیین پایایی ابزار اندازهگیری وجود دارد که در این تحقیق با توجه به اینکه ابزار پرسشنامه مورد استفاده قرار گرفته، از فرمول آلفای کرونباخ برای تعیین پایایی استفاده شده است. برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا پرسشنامه بر روی ۳۰ نفر از نمونه آماری اجرا شد و با بهره گرفتن از نرمافزار SPSS ضریب آلفا محاسبه شد. ضریب پایایی پرسشنامه توزیع شده در بین استادان و دانشجویان به ترتیب ۹۱% و ۸۶% برآورد گردید که پایایی مناسبی است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۳-۷ برآورد روایی پرسشنامه
در این پژوهش جهت سنجش روایی از روایی محتوایی و صوری استفاده گردیده است. روایی محتوایی به میزان معرفی محتوا یا حوزه مفهومی از طریق نمرههای بدست آمده در آزمون که این نمرهها ادعای اندازهگیری آن را دارد، اشاره میکند (گال و همکاران، ۱۳۸۶: ۴۲۳). روایی صوری نیز به این مطلب اشاره دارد که سوالات آزمون تا چه حد در ظاهر شبیه به موضوعی است که برای اندازهگیری آن تهیه شده است (سیف، ۱۳۸۳: ۱۵۸). به منظور تعیین روایی محتوایی و صوری پرسشنامه در این پژوهش، پرسشنامه در اختیار استادان راهنما و حداقل ۱۰ متخصص در گروه علوم تربیتی قرار گرفت و بعد از دریافت نظرات آنان چندین بار در سوالهای پرسشنامه تغییرات کلی صورت گرفت تا اینکه پرسشنامه مورد تایید متخصصان قرار گرفت.
۳-۸ روش جمع آوری اطلاعات
برای اجرای پرسشنامهها هم در بین اعضای هیات علمی و هم دانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلی ابتدا به مرکز محاسبات دانشگاه اصفهان جهت دستیابی به جامعه آماری مراجعه شد. پس از مشخص شدن جامعه آماری و تعیین حجم نمونه، فرایند جمع آوری اطلاعات توسط پژوهشگر انجام شد. ابتدا شخص پژوهشگر به انجام مصاحبه هم با استادان و هم دانشجویان اقدام کرد و پس از تنظیم پرسشنامه نیز چون اجرا ی پرسشنامه در بین اعضای هیات علمی به روش سرشماری بود لازم بود تا پرسشنامه بین تمام جامعه آماری توزیع شود. حدود ۸۰% (۶۵) از اعضای هیات علمی با پژوهشگر همکاری بسیار خوبی را انجام دادند و ۲۰% باقیمانده کسانی بودند که به علت تغییر محل خدمت ویا باز نشستگی آنها و در نتیجه حضور کمتر آنها در دانشگاه، پژوهشگر موفق نشد که با آنها ملاقات کند. تعداد بسیار محدودی از استادان نیز به علت مشغله فراوان نتوانستند با پژوهشگر همکاری کنند. بنابر این تعداد ۶۵ پرسشنامه از بین استادان گردآوری شد. و از بین ۱۸۰ پرسشنامه توزیع شده در بین دانشجویان ۱۶۰ نفر از آنها با پژوهشگر همکاری کردند و پرسشنامهها را پس از تکمیل به پژوهشگر عودت دادند. جمع آوری اطلاعات از بین اعضای هیات علمی و دانشجویان حدود ۷۰ روز به طول انجامید.
۳-۹ روش آماری تجزیه و تحلیل اطلاعات
تجریه و تحلیل اطلاعات در دو سطح توصیفی و استنباطی، با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS 15 صورت گرفته است. در سطح توصیفی از فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، انحراف معیار و واریانس، و در سطح استنباطی از آزمونهای t، آزمون تحلیل واریانس دو راهه و آزمون LSD و t مستقل استفاده شده است.
الف): آزمونt تک متغیره: هنگامی که نمونه کوچک باشد و واریانس جامعه در دسترس نباشد، ابتدا خطای معیار را بدست آورده و سپس در فرمول t گذاشته و با بهره گرفتن از سطح معناداری این آزمون جهت تایید یا رد فرضیه مرتبط با میانگین فرضی اقدام میشود. در این پژوهش از آزمون t برای مقایسه میانگین نمره محدودیتها و مزیتها با میانگین فرضی ۳ استادان و دانشجویان استفاده شده است.
ب): آزمون تحلیل واریانس دو راهه: برای آزمون تفاوت معنادار بین چند میانگین، یعنی زمانی که همزمان تفاوت بین متغیرهای مستقل و وابسته را اندازهگیری میکنیم، استفاده میشود تا مشخص شود که تفاوتهای معنادار مشاهده شده بین میانگینها، حاصل شانس است یا نتیجه عمل آزمایش. در این پژوهش، این آزمون به منظور مقایسه نظرات استادان و دانشجویان در خصوص مزایا و معایب تدریس مشارکتی بر حسب (گروه آموزشی، مقطع تحصیلی، تعداد دروس و سنوات خدمت) استفاده شده است.
ج): آزمون LSD: در مواردی که آزمون تحلیل واریانس معنادار بوده است به منظور مقایسه زوجی دو به دو از آزمون LSD استفاده شده است.
د): آزمونt مستقل: از این آزمون به منظور مقایسه نظرات استادان و دانشجویان در خصوص مزایا و معایب روش تدریس مشارکتی استفاده شده است.
فصل چهارم
تجزیه تحلیل یافتهها
مقدمه
این فصل به تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش اختصاص یافته است. از آنجا که دادههای پژوهش حاضر از طریق مصاحبه و پرسشنامه گردآوری گردید، تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها به روش مقولهبندی و تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامه با بهره گرفتن از آمار توصیفی و استنباطی انجام شده است. در این پژوهش برای بررسی و توصیف اطلاعات مربوط به ویژگی عمومی پاسخ دهندگان از آمار توصیفی همچون درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار استفاده شده است و برای بررسی سوالات پژوهش از، آزمون t، آزمون تحلیل واریانس دو راهه، و آزمون t مستقل و ازمون LSD استفاده شده است. در این فصل ابتدا یافتههای حاصل از مصاحبه ارائه و تحلیل میشود و پس از آن به تجزیه و تحلیل یافتههای حاصل از پرسشنامه پرداخته میشود.
۴-۱ تحلیل یافتههای کیفی پژوهش(نتایج حاصل از مصاحبه)
در این قسمت یافتههای پژوهش به تفکیک در دو قسمت قوتها و ضعفهای تدریس مشارکتی مطرح میگردد.
سوال اول: روش تدریس مشارکتی دارای چه نقاط قوتی میباشد؟
استادان مصاحبه شونده قوتهای زیر را برای تدریس مشارکتی بیان نمودند.
ایده گرفتن از همکاران و رشد حرفهای اساتید
۶۶%درصد از پاسخگویان (۱۰ نفر) معتقد بودند که تدریس مشارکتی به دلیل اینکه اساتید درتدریس با هم همکاری میکنند منجر به تبادل افکار و اندیشههایشان میشود و میتوانند در برنامهریزی، سازماندهی محتوا و ارزشیابی از ایدهها و عقاید همدیگر استفاده کنند و صلاحیتهای حرفهای خود را توسعه دهند.
ارائه مباحث به صورت تخصصی و افزایش کیفیت آموزش
۶۶% درصد از اساتید تدریس مشارکتی را شیوههای میدانستند که باعث میشود دو استاد همکار هر کدام در مباحث و مطالبی که تخصص دارند و در آن زمینهها بیشتر کارهای پژوهشی و تحقیقاتی انجام داده است یامقالاتی را چاپ کردهاند تدریس کنند و در واقع معتقد بودند که تدریس مشارکتی باعث ترویج نگاه تخصصی به دانش میشود که از این طریق هر مطلب و مبحثی علمی به طور عمیق و گسترده به دانشجویان ارائه میشود ودر نتیجه کیفیت آموزش افزایش مییابد.
مصاحبه شوندهها بر این عقیده بودند که تدریس به شیوه مشارکتی باعث میشود تا ارائه مطالب بر اساس تخصص اساتید تقسیم شود و از دانش تخصصی اساتید در زمینه تدریس موضوعات متنوع حداکثر استفاده شود و نیز باور داشتند که تدریس مشارکتی باعث میشود که به دانش از منظر تخصصی ان نگریسته شود. بر اساس نظر مصاحبه شوندهها از آنجا که رسالت آموزش عالی این است که بتواند در دنیای در حال تغییر و در دنیایی که رو به سوی جهانی شدن دارد کارامدتر عمل کنند باید حداکثر استفاده از منابع موجود را بکنند و رویکرد تدریس مشارکتی میتواند مروج این نوع نگاه به زندگی هم برای اساتید و هم برای دانشجویان خصوصاً دانشجویان تحصیلات تکمیلی باشد.
ایده گرفتن دانشجویان از اساتید برای انجام کارهای تیمی و گروهی
(۴۰%) از اساتید از اساتید مصاحبه شونده معتقد بودند که تدریس مشارکتی باعث میشود فراگیران نیز با مشاهده همکاری و روند تعاملی فعالیتهای اساتید به انجام کارهای تیمی تشویق شوند و از اساتید در انجام کارهای تیمی الگوبرداری کنند.
دسترسی راحت به اساتید در غیاب استاد دیگر
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 05:53:00 ب.ظ ]
|