۳

۴

۴

۳.۷

۴

منبع: داده های بدست آمده از دورکس وهمکاران (۱۹۹۵)
استراتژی منحصر به فرد ذکر شده به چهار دسته گروه بندی شده اند، که در آن عدد ۱ حداقل شدت را نشان می دهد ، عدد ۴ شدید ترین رتبه و ۲ و ۳ شدت متوسط ​​است.
۴-۵-۵- مرحله ۵-نمره دهی: ترکیبی از تکرار و شدت برای تجزیه و تحلیل

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

برای اینکه قادر به انجام تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از استراتژی مقابله باشیم ، دو قسمت از اطلاعات مورد نیاز است. اولین، استفاده از نمره فراوانی نسبی است و دومی استفاده از نمره وزن های مشتق شده از مرحله ۳ است .
روش تعیین نمرات فراوانی نسبی
به یاد بیاورید که تکرار اندازه گیری از چند روز در هفته گذشته در خانواده مجبور به تکیه بر استراتژی های مقابله ای مختلف اعم از “هرگز” (۰) یا “هر روز” (۷) است . که نمره تکرار از ضرب وزن شدت بدست می آید . ساده ترین روش وزن دهی استراتژی این است که این رتبه بندی شدت گروه و وزن دهی یکسان باشد . یعنی حداقل شدت استراتژی وزن ۱، گروه بعدی وزن ۲، و غیره
این بسیار مهم است تا اطمینان حاصل شود که مقادیر تکرار و شدت اثر بر نمره استراتژی مقابله در یک سمت وسو می باشد. یعنی تکرار بالاتر، نمره بالاتر است و با شدت بیشتر، شدت وزن دهی بالاتر است .
۴-۶- روش تعیین نمرات شدت مقابله
محاسبه مجموع وزنی استراتژی‏های مقابله بکار رفته. در این روش وزن بکار رفته عبارت از فراوانی استفاده از استراتژی مقابله توسط خانوار می‏باشد. یک روش ساده وزن‏دهی به استراتژی‏های مقابله ممکن شماره‏گذاری به ترتیب آنها می‏باشد. برای مثال به اغلب مواقع عدد ۴، به برخی از مواقع عدد ۳ و به ندرت عدد ۱ اختصاص می‏یابد. هرچه مقدار این مجموع بیشتر باشد خانوار از نقطه نظر امنیت غذایی در وضعیت نامساعدتری به سر می‏برد.
با فرض این که چهار دسته شدت وجود دارد، از وزن شدت ۴ برای شدید ترین رده، ۳ برای رده بعدی یعنی شدت کمتر؛ ۲ برای شدت متوسط و ۱ برای رده شدت کم از رفتارها استفاده می شود.
این مهم است که استراتژی مقابله شرح داده شده در اینجا یک ابزار اندازه گیری ناامنی مواد غذایی بوده که نمره بالاتر، ناامنی بیشتر غذایی را نشان می دهد. در حال حاضر باید تمام قسمت های جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن انجام شود. یک مثال کامل (بر اساس یک خانواده از مطالعه شهرستان علی آباد) در جدول ۴-۴ نشان داده شده است، با بهره گرفتن از وزن دهی با توجه به روش داده شده در بالا است.
جدول۴-۴- مثال – محاسبه نمره شاخص استراتژی مقابله خانگی

در ۷ روز گذشته زمانی که شما غذای کافی ندارید ویا پول کافی برای خرید غذا را ندارید، خانواده شما اغلب چه کاری انجام می دهند؟

نمره خام

شدت

نمره وزنی

غذاهای کمترترجیح داده یا کمتر گران

۵

۱

۵

قرض گرفتن غذا یا کمک گرفتن از دوستان و آشناها

۲

۲

۴

خرید غذا بصورت نسیه

۱

۲

۲

خوردن غذاهای جنگلی، شکارکردن، برداشت محصول نارس

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...