• بررسی تأثیر نسبت دارایی‌های جاری به‌کل دارایی بر عملکرد شرکت(کیوتو بین)
  • بررسی تأثیر نسبت بدهی‌های جاری به‌کل دارایی بر عملکرد شرکت(کیوتو بین)
  • بررسی تأثیر نسبت دارایی‌های جاری به‌کل دارایی بر سود هر سهم
  • بررسی تأثیر نسبت بدهی‌های جاری به‌کل دارایی بر سود هر سهم

۱-۷ متغیرهای تحقیق
در این تحقیق متغیرهای مورداستفاده به سه دسته تقسیم می‌شوند :
۱-۷-۱ متغیر وابسته
متغیر وابسته متغیری است که مشاهده یا اندازه‌گیری می‌شود تا تأثیر متغیر مستقل بران معلوم و مشخص شود . به‌بیان‌دیگر همان متغیر اصلی است که به‌منزله یک مطلب قابل پژوهش جلوه می‌کند . با تحلیل متغیر وابسته ، می‌تواند برای حل مسئله به پاسخ‌هایی دست‌یافت .پژوهشگر علاقه‌مند‌است این متغیر و نیز سایر متغیرهایی که بر آن تأثیر می‌گذارد کمّی کند و بسنجد .(سکاران،۱۳۸۸)

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

بازده دارائی()[۴] :
این بازده یکی از نسبت‌های سودآوری است که هدف کلی ان میزان توفیق یا ناتوانی موسسه در استفاده از منابع مالی شرکت است. (سعیدی و قزل سفلو ،۱۳۸۸)
این نسبت به‌صورت زیر محاسبه می‌گردد :
بازده دارایی
(۱-۱)
بازده حقوق صاحبان سهام()[۵] :
میزان سود خالص ایجادشده در مقابل هر یک ریال حقوق صاحبان سهام را نشان می‌دهد. (تهرانی،۱۳۸۵)
بازده حقوق صاحبان سهام
(۱-۲)
سود خالص عملیاتی()[۶] :
با توجه به‌ضرورت گزارش سود عملیاتی و غیرعملیاتی هر سهم به‌صورت خالص (بعد از کسر مالیات) و ازآنجاکه برخی درآمدهای غیرعملیاتی (ازجمله سود حاصل از فروش اموال غیرمنقول، سود سهام، سود حاصل از فروش سهام، سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری و اوراق مشارکت) واحدهای تجاری مشمول مالیات مقطوع یا معافیت مالیاتی می‌باشد و سود حاصل از فعالیت‌های عملیاتی نیز بعضاً مشمول معافیت مالیاتی قرار می‌گیرد؛ و این موارد در تعیین سود خالص عملیاتی و غیرعملیاتی هر سهم مؤثر است؛ لذا لازم است مالیات فعالیت‌های عملیاتی و اقلام غیرعملیاتی مشخص و در محاسبه‌ی سود خالص عملیاتی و غیرعملیاتی هر سهم مدنظر قرار گیرد. (معین الدین و دیگران،۱۳۹۰)
سود خالص عملیاتی
(۱-۳)
ارزش شرکت[۷] :
این نسبت به‌منظور ارزیابی سودآوری پروژه‌های سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود . نسبت Q بالا نشانه ارزشمندی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و رشد شرکت است . اگر شاخصQ محاسبه‌شده برای شرکت بزرگ‌تر از یک باشد، انگیزه زیادی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد . به عبارتی ، نسبت Q بالا معمولاً نشانه ارزشمندی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و رشد شرکت است.اگر نسبت Q کوچک‌تر از یک باشد، سرمایه‌گذاری متوقف خواهد شد.(رضایی وگرکز ،۱۳۹۲)
نسبت کیو توبین
(۱-۴)
سود هر سهم()[۸] :
ازجمله شاخص‌های سنتی و متداول سنجش عملکرد است که برای ارزشیابی قیمت سهام نیز کاربرد دارد و به‌صورت ریال بیان می‌گردد. این نسبت از تقسیم سود خالص سهامداران عادی بر تعداد سهام عادی به دست می‌آید. نتیجه نسبت نشان می‌دهد که به ازای یک سهم، چه میزان عایدی به‌دست‌آمده است و هرچقدر نتیجه نسبت بیشتر باشد، گویای عملکرد مطلوب شرکت است، از این نسبت برای ارزشیابی سهام نیز استفاده می‌شود که با توجه به قیمت بازاری سهام(قیمت معاملاتی سهم)، ارزش سهام در آینده نیز معلوم می‌گردد.
سود هر سهم بدین‌صورت اندازه‌گیری می‌شود:
سود هر سهم
(۱-۵)
برای محاسبه میانگین موزون تعداد سهام عادی باید نکات زیر را در نظر گرفت :

  • انتشار سهام جدید از تاریخ انتشار به‌عنوان عامل مثبت در میانگین لحاظ می‌گردد.
  • بازخرید سهام از تاریخ بازخرید به‌عنوان عامل منفی در میانگین لحاظ می‌گردد.
  • ابطال سهام از محل سهام بازخریدی در میانگین بی تأثیر است.
  • توزیع سود سهمی، تجزیه سهام و معکوس تجزیه، عطف به ماسبق می‌شود و از ابتدای سال در نظر گرفته می‌شود.(معین الدین و دیگران ،۱۳۹۰)

۱-۷-۲ متغیر مستقل :
متغیر مستقل به‌گونه‌ای مثبت یا منفی بر متغیر وابسته اثر میگذارد .یعنی ، وقتی متغیر مستقل وجود داشته باشد متغیر وابسته نیز وجود دارد و هر مقدار افزایش در متغیر مستقل روی دهد در متغیر وابسته نیز افزایش یا کاهش روی خواهد داد . به بیان دیگر ، دلیل تغییر در متغیر وابسته را باید در متغیر مستقل جست و جو کرد . برای ایجاد روابط علّی متغیر مستقل دستکاری میشود .(سکاران،۱۳۸۸)
نوع سیاست دارایی‌های جار [۹]:
این نسبت ابزاری است که می‌تواند با بهره گرفتن از آن ، سهم دارایی‌های جاری از کل دارایی‌های واحد انتفاعی را محاسبه نمود به‌این‌ترتیب مناسب‌ترین میزان دارایی جاری از کل دارایی‌ها را پیش‌بینی کرد. (نیکومرام و همکاران ،۱۳۸۵)
نسبت دارایی های جاری به‌کل دارایی‌ها
(۱-۶)
نوع سیاست بدهی‌های جاری:
این نسبت نشان‌دهنده درجه اتکای واحد انتفاعی به منابع مالی کوتاه‌مدت برای تحصیل دارایی‌هاست.مقدار این نسبت تحت تاثیربدهی های جاری و منابع دائمی وجوه (مانند حقوق صاحبان سهام ) قرار می‌گیرد.(نوو، ۱۳۸۵)
نسبت بدهی‌های جا
ری به‌کل دارایی‌ها

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...