۳-۶٫ روش تجزیه و تحلیل داده ها:

برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها، از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در بخش نخست، تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها به صورت فراوانی، درصد و ترسیم جداول می‌باشد. در بخش دوم برای تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها و آزمون فرضیه‌ها از آلفای کرونباخ برای محاسبه پایانی پرسشنامه‌ها، از آزمون کلموگروف- اسمیرنوف برای آزمون نرمال بودن داده ها، از ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه بین متغیرهای تحقیق، از تحلیل رگرسیون جهت پیش‌بینی تحلیل‌رفتگی توسط ادراک از سبک رهبری، از آزمون t تک نمونه‌ای برای مقایسه میانگین مشاهده شده و میانگین فرضی متغیرها و خرده مقیاس‌های آنان از آزمون تحلیل واریانس مکرر برای بررسی اختلاف میانگین متغیرهای تحقیق، با بهره‌گیری از نرم‌افزار SPSS استفاده شد.

۳-۷٫ روایی و پایایی پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی

روش نمره گذاری و تفسیر

این پرسشنامه دارای ۱۲ سوال بوده و هدف آن سنجش انواع ابعاد اهمال کاری در تحصیل (اﻫﻤﺎلﻛﺎری ﻋﻤﺪی، اﻫﻤﺎلﻛﺎری ﻧﺎﺷﻲ از ﺧﺴﺘﮕﻲ ﺟﺴﻤﻲ رواﻧﻲ، اﻫﻤﺎلﻛﺎری ﻧﺎﺷﻲ از ﺑﻲ ﺑﺮﻧﺎﻣﮕﻲ) است. طیف ‌پاسخ‌گویی‌ آن از نوع لیکرت بوده که امتیاز مربوط به هر گزینه در جدول زیر ارائه گردیده است:

گزینه

هرگز
به ندرت
گاهی اوقات
بیشتر اوقات
همیشه

امتیاز

۰

۱

۲

۳

۴

پرسشنامه فوق دارای سه بعد بوده که سوالات مربوط به هر بعد در جدول زیر ارائه گردیده است:

بعد

سوالات مربوطه

اﻫﻤﺎلﻛﺎری ﻋﻤﺪی

۵-۱

اﻫﻤﺎلﻛﺎری ﻧﺎﺷﻲ از ﺧﺴﺘﮕﻲ ﺟﺴﻤﻲ رواﻧﻲ

۹-۶

اﻫﻤﺎلﻛﺎری ﻧﺎﺷﻲ از ﺑﻲ ﺑﺮﻧﺎﻣﮕﻲ

۱۲-۱۰

برای به دست آوردن امتیاز مربوط به هر بعد، مجموع امتیازات سوالات مربوط به آن بعد را با هم جمع نمایید. برای به دست آوردن امتیاز کلی پرسشنامه، مجموع امتیازات همه سوالات را با هم جمع کنید.

روایی و پایایی

در پژوهش سواری (۱۳۹۰) جهت روایی پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی، از پرسشنامه اهمال کاری تاکمن استفاده شد و از طریق همبسته کردن این دو آزمون مقدار ضریب همبستگی ۳۵/۰ به دست آمد که بیانگر روایی نسبتا بالای این پرسشنامه است.

همچنین پایائی پرسشنامه یا قابلیت اعتماد آن با بهره گرفتن از روش اندازه ­گیری آلفای کرونباخ محاسبه شد. معمولاً دامنه ضریب اعتماد آلفای کرونباخ از صفر (۰) به معنای عدم پایداری، تا مثبت یک (۱+) به معنای پایائی کامل قرار ‌می‌گیرد و هر چه مقدار به دست آمده به عدد مثبت یک نزدیکتر باشد قابلیت اعتماد پرسشنامه بیشتر می­ شود. آلفای کرونباخ برای پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی در جدول زیر ارائه شده است:

مقدار آلفای کرونباخ در پرسشنامه­ اهمال کاری تحصیلی

بعد

آلفای کرونباخ

اﻫﻤﺎلﻛﺎری ﻋﻤﺪی

۷۷/۰

اﻫﻤﺎلﻛﺎری ﻧﺎﺷﻲ از ﺧﺴﺘﮕﻲ ﺟﺴﻤﻲ رواﻧﻲ

۶۰/۰

اﻫﻤﺎلﻛﺎری ﻧﺎﺷﻲ از ﺑﻲ ﺑﺮﻧﺎﻣﮕﻲ

۷۰/۰

کل

۸۵/۰

روایی و پایایی پرسشنامه سبک شناختی

روایی و پایایی :

ضریب آلفا برای خرده مقیاس­های این پرسشنامه به وسیله کرتون(۱۹۶۷)در دامنه ۷۱/۰ تا ۸۱/۰ گزارش شده است. برای بررسی روایی همگرا واگرای این پرسشنامه در ایران از مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس که شامل ۲۱ پرسش مدرج چهار نمره ای ( از کاملاً شبیه من تا کاملاً متفاوت از من)‌می‌باشد که سه عامل افسردگی، استرس و اضطراب زا مورد ارزیابی قرار می­دهد، در این مقیاس هر یک پرسش یک عامل اختلال شناختی را مورد ارزیابی قرار می­دهد.

به منظور بررسی قابلیت شاخص های روان سنجی پرسشنامه تنظیم سبک شناختی در ابتدا به روش تحلیل عامل ساختار عاملی ( برای بررسی روایی سازه)این پرسشنامه مورد پرسش قرار گرفت پیش از تحلیل عامل ابتدا و شاخص نسبت Kmo و آزمون بارتلت مورد بررسی قرار گرفت. پس از اطمینان از دو شاخص Kmo و ضریب کرویت بارتلت با بهره گرفتن از روش تحلیل عامل و به شیوه مؤلفه های اصلی پرسش­های پرسش نامه تنظیم سبک شناختی مورد بررسی قرار گرفت.

نحوه نمره گذاری

تنظیم شناختی مثبت: سؤالات ۲۸- ۲۷-۲۶- ۲۵- ۲۴ – ۲۳- ۲۲- ۲۱- ۲۰- ۱۹- ۱۸-۱۷- ۱۶- ۱۵- ۱۴- ۱۳

تنظیم شناختی منفی : سوالات – ۳۳- ۳۲- ۳۱- ۳۰ – ۲۹- ۱۲- ۸- ۱۰- ۹- ۸- ۷- ۶- ۵- ۴- ۳- ۲- ۱

فصل چهارم:

تجزیه و تحلیل داده ها

همان گونه که ذکر شد، عمل پردازش داده های حاصل از پرسشنامه، عمدتاًً با بهره گرفتن از نرم‏افزار آماری صورت گرفته است . تلاش شده است تا نتایج حاصل از پاسخ‌ها به صورت خلاصه و به همراه جدول و نمودار مربوطه ارائه شود و تحلیل ها نیز بر اساس این جداول صورت پذیرفت.

در تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش سعی شده است ابتدا با بهره گرفتن از آمار توصیفی به بررسی مشخصات فردی گروه نمونه میپردازیم.در قسمت آمار استنباطی با بهره گرفتن از روش های آماری استنباطی به سوال تحقیق جواب داده ایم.

۴-۲٫بررسی مشخصات فردی دانش آموزان:

۴-۲-۱٫ بررسی تحصیلات پدر افراد نمونه

جدول۱-۴:بررسی افراد گروه نمونه بر اساس تحصیلات پدر