د) هوشیاری نسبت به فوج ایمیل ها و انتشار و ویروس های کامپیوتری

۶۷

۶۸

۸۹۶/۰

هـ ) استفاده از نرم افزار های غیر مجاز

۶۴

۷۰

۰۰۰۲

و) ارسال پیام ها و ایمیل های غیر ضروری

۵۹

۶۲

۰۲۹۳

۱) این سئوالات چند گزینه ای هستند .
۲) ۰۰۱/۰»P
۳) ۰۵/۰ » P
جدول ۶ ـ نگرانی والدین از پیامدهای اخلاقی ، قانونی و بهداشتی مرتبط با استفاده ی دانش آموزان از IT
لازم به ذکر است که در MS2 افزایش آماری معناداری در درصد والدین که ازپیامدهای صرف زمان زیاد روی بازی های کامپیوتری و اینترنتی ، استفاده از نرم افزارهای غیر مجاز ، تماشای پایگاه های ینترنتی مبتذل وفرستادن ایمیل های غیرضروری نگران بودند وجود داشت .این یافته ها مشخص میکنند که والدین نگران اند که شاید فرزندانشان توانایی های مؤثر و ضروری در حوزه ی فرهنگی- اجتماعی سواد اطلاعاتی را برای استفاده ی مناسب از IT درمنزل از دست بدهند .

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

بطور خلاصه در هنگ کنگ ، والدین نگران بودند که فرزندانشان ، در مسیر یادگیری از طریق IT ، نگرش های شایسته و مناسبی که بطور ذاتی در حوزه ها ی مؤثر و فرهنگی ـ اجتماعی IT وجود دارد را از دست بدهند .آنان نگران بودند که شاید فرزندانشان رفتارهای مناسب و شایسته را در مورد مدیریت زمان ، تبادل اطلاعات ، دسترسی به پایگاه های اینترنتی، فرهنگ استفاده از اینترنت و کاربرد کامپیوتر و اینترنت انجام ندهند ، آنان همچنین گفتند که در مورد اهمال و غفلت نسبت به رفتارها ی آنان در خلوت ، دسترسی به پایگاه های اینترنتی نامناسب و سوء استفاده از اینترنت مواظب فرزندانشان هستند.
۴ـ۴ ) انتظارات مدرسه از حمایت های والدینی
مدیران مدارس ابتدائی سطوح متفاوتی از اهمیت را برای گونه های متفاوت حمایت والدین تعیین کردند . جدول ۷ آگاهی والدین از اهمیت حمایت و تشویق شان در بالا بردن استفاده ی دانش آموزان از IT برای یادگیری را نشان می دهد . آنان گفتند که برای والدین مهم و یا بسیار مهم است که « امکانات و تهسیلات IT را در منزل فراهم کنند » ، « فرزندانشان را برانگیزانند که از اینترنت استفاده کنند و آنان را در پرورش رویکرد صحیح یادگیری از طریق کامپیوتر یاری دهند » و « الگوهای خوبی را بوسیله ی یادگیری از طریق IT ایجاد کنند » . مدیران همچین اهمیت فوق العاده چنین مواردی مثلا « بازدیداز پایگاه های اینترنتی مدرسه برای آگاهی از وضیعیت تحصیلی فرزندانشان » ، « بازدید از پایگاه های یادگیری اکترونیکی مدارس برای آگاهی از وضعیت تحصیلی فرزندان شان « و » انتخاب سایر وسایل دیجیتال برای فرزندانشان ، علاوه بر آنچه معلمان برای آنان فراهم کرده اند » را نشان دادند. هیچگونه تفاوت آماری مهمی در رابطه با موارد فوق بین MS1 و MS2 وجود نداشت . این یافته ها سطح بالای انتظارات مدیران از حمایت های والدین برای یادگیری دانش آموزان از طریق IT در محیط خانه را نشان می دهد .
مدیران گفتند که شیوه های گوناگونی را برای افزایش مشارکت والدین در کارهای مربوط به کاربرد IT در تعلیم و تربیت اتخاذ کرده اند . جدول ۸ شیوه هایی که آن ها در سال های تحصیلی ۰۵-۲۰۰۴ و ۰۶-۲۰۰۵ اتخاذ کرده اند را نشان می دهد . از جمله « تشویق والدین به این که پایگاه های اینترنتی مدارس را بازدید کنند تا از وضعیت مدارس آگاه شوند » ، «تشویق والدین به اینکه اصول ، ارزش ها و روش هایی را جهت استفاده از IT برای فرزندانشان معرفی کنند» و « تدارک فعالیتهای مربوط به کاربرد IT در تعلیم و تربیت برای والدین » .
لازم به ذکر است که افزایش آماری معناداری در درصد مدارسی که این ملاک ها را اتخاذ کرده اند بین MS1 و MS2 وجود دارد . مطالعات نشان می دهند که مدیران مدارس تلاش هایی را جهت درگیر کردن والدین در امر بالا بردن کاربرد IT در تعلیم و تربیت جهت یادگیری دانش آموزان مبذول داشتند .
بطور خلاصه ، سطح انتظار مدیران مدارس در هنگ کنگ نسبت به حمایت های والدین جهت کاربرد IT در تعلیم و تربیت و تشویق فرزندان شان بسیار بالاست . مدیران می گفتند که آن ها فکر می کنند ، اینکه والدین امکانات و تسهیلات کافی کاربرد IT در تعلیم و تربیت را برای فرزندانشان در خانه فراهم کنند و اینکه رویکردهای مناسب را جهت پردازش اطلاعات در فعالیتهای یادگیری در منزل در فرزندان ایجاد کنند، اهمیت یکسانی دارد . آنان همچنین گفتند که شیوه های مختلفی را برای همراه کردن والدین و درگیر کردن فعالانه آنان در امر افزایش میزان کاربرد یادگیری دانش آموزان از طریق IT در منزل را اتخاذ کرده اند .

حمایتها و تشویق های والدینی

ارزشگذاری

الف) تدارک امکانات IT در خانه

۶۴/. ۵۶/۴

۷۰/. ۴/۴۸

۵۵./

ب) هوشیارکردن فرزندان نسبت به استفاده از اینترنت و کمک به آنها در پرورش نگرش صحیح به یادگیری از طریق اینترنت

۵۷/. ۵۵/۴

۵۴/. ۵۷/۴

۷۵۳/.

ج) ایجاد الگوهای خوب بوسیله یادگیری از طریق اینترنت

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...