دانلود فایل پایان نامه با فرمت word : طرح های پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه ها با موضوع : چالش های … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
جدول۱-۴) نتایج توصیفی ویژگیهای دموگرافیک ۸۸
جدول ۲-۴) نتایج آزمون کلموگروف اسمیرنوف برای متغیرهای پژوهش ۹۲
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
جدول ۳-۴) نتایج تحلیل عاملی تأییدی ۹۲
جدول۴-۴) شاخص های روایی و پایایی ۹۴
جدول ۵-۴) بررسی کفایت نمونه ۹۶
جدول ۶-۴) نتایج آزمون t یک نمونه ای ۹۹
جدول ۷-۴) نتایج آزمون t یک نمونه ای ۱۰۰
جدول ۸-۴) نتایج آزمون t یک نمونه ای ۱۰۰
جدول ۱۰-۴) نتایج آزمون t یک نمونه ای ۱۰۱
جدول ۱۱-۴ ) میانگین رتبه ها در آزمون فریدمن ۱۰۲
جدول ۱۲-۴) معنی داری آزمون فریدمن ۱۰۲
جدول ۱۳-۴) نتایج توصیفی ۱۰۳
جدول ۱۵-۴) مقایسه زیرشاخص ها در دو صنعت ۱۰۵
جدول ۱۷-۴) نتایج آزمون T یک نمونه ای ۱۱۱
جدول ۱۸-۴) اهمیت هریک از زیرشاخص ها در هر گروه چالش ها ۱۱۳
جدول ۱-۵) تأیید فرضیه ها ۱۱۹
جدول۱-۴-۵ مقایسه میان پژوهش های انجام گرفته ۱۲۶
جدول ۲-۵) مقایسه با برخی تحقیقات انجام گرفته در این حوزه ۱۲۶
جدول ۳-۵) راهکارهای پیشنهادی ۱۳۰
فصل اول
کلیات تحقیق
مقدمه
در این فصل که به بیان کلیات تحقیق اختصاص دارد، در ابتدا به بیان مسئلۀ تحقیق و اهمیت و ضرورت موضوع پرداخته و پس از آن پرسش های اصلی و فرعی تحقیق، فرضیه ها و اهداف تحقیق مطرح می گردد. به دنبال آن روش کلی تحقیق بیان می گردد که دربرگیرندۀ قلمرو مکانی، زمانی، روش نمونه گیری، روش های گردآوری و تحلیل داده ها می باشد. در انتها نیز موانع و محدودیت های پیش روی تحقیق را مطرح ساخته و پس از ارائۀ چارچوب کلان نظری به مدل مفهومی تحقیق می رسیم. در انتهای فصل نیز به شرح واژه ها و اصطلاحات به کار رفته در پژوهش پرداخته می شود.
۱-۱ بیان مسئله
کشورمان ایران دارای جایگاه نهم در حوزۀ فناوری نانو در جهان و رتبۀ هشتم به لحاظ تولید علم در این حوزه در دنیاست؛ لکن در حال حاضر تجاری سازی محصولات این حوزه به دلیل وجود چالش های بسیار از روندی آهسته برخوردار است. لذا می توان گفت تمامی این تولیدات ارزشمند علمی ، زمانی معنا و مفهوم و جایگاه حقیقی خود را خواهند یافت که بتوانیم محصولات تولید شده در این حوزه را در بازار ارائه کرده و به فروش رسانیم ؛ چرا که اغلب شکافی که غالباً با نام «درۀ مرگ» از آن یاد می شود میان ابداعات و اختراعات و تبدیل آنها به یک محصول قابل ارائه در بازار وجود دارد. امروزه هم شرکت های تازه تأسیس و هم شرکت های باسابقه به نوعی در تلاش جهت عبور از این «درۀ مرگ» هستند (Pfautsch, 2007).
موانع و چالش های موجود بر سر تجاری سازی محصولات در این حوزه، که پتانسیل های بسیار آن در دگرگون ساختن جنبه های گوناگون زندگی محرز گردیده، توانمندی های ما را جهت استفاده از ظرفیت های کامل نانوتکنولوژی محدود می سازند که این مسئله موجب تعویق در رشد اقتصادی، دستیابی به ثروت و ایجاد مشاغل متعدد و در کل بهبود استانداردها و کیفیت زندگی می شود (McNeil, 2007).
لذا همانگونه که ذکر گردید، با وجود رشد و توسعۀ سریع بسیاری از تکنولوژی ها در سالهای اخیر، تجاری سازی آنها به لحاظ عملی مهمترین مانع بر سر راه توسعۀ این فناوری ها بوده و نانوتکنولوژی نیز در این میان مستثنی نیست. در تجاری سازی یک برنامۀ تحقیقاتی عوامل مختلفی از قبیل زیرساخت، فرهنگ، مدیریت و اقتصاد ممکن است روند آن را با ایجاد چالش هایی با مانع روبرو سازند (ناصری و فرقانی ، ۸۶)؛ همچنین آمادگی بازار، ابهامات قانون گذاری، سلامت و ایمنی، آمادگی نیروی کار، نگرش و ادراکات عامه، استانداردها و قابلیت تولید در فرایند چالش های تجاری سازی نانو مؤثر شمرده شده اند (McNeil, 2007). در حوزۀ کشاورزی نانو در ایران نیز چالش های زیرساختی ، اقتصادی ، اجتماعی و مدیریتی روی این فرایند تأثیر گذارند (حسینی، ۸۵ ).
همانگونه که ملاحظه گردید به دلیل ماهیت حائز اهمیت موضوع ، تحقیقاتی چه در داخل و چه در خارج از کشور بر روی آن انجام گرفته که هر یک تجاری سازی را از بعدی خاص مد نظر قرار داده اند ، لکن نکتۀ قابل توجه آنکه حوزۀ نانوتکنولوژی بسیار وسیع است و موانع و چالش ها ممکن است از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت باشند (Ratner, 2004). لذا نباید با تمامی حوزه های نانو یکسان برخورد نمود چرا که فرصت های تجاری متفاوت اند و برخی نواحی ممکن است رشد کندتر یا سریع تری داشته باشند. حوزۀ نانومواد و تجهیزات نیز از این امر مستثنی نبوده و دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که لزوم توجه جداگانه ای را می طلبد؛ از دیگر سو علیرغم آنکه این حوزه قسمت عمده ای از صنایع نانویی را شامل می گردد و مبنایی برای سایر حوزه های نانو به شمار می رود تحقیقات کمتری را به خود اختصاص داده است؛ لذا به دلیل اهمیت امر نگارنده بر آن است تا چالش های پیش روی تجاری سازی محصولات در این حوزه از صنعت نانو را با نگاه و کنکاشی دقیقتر مورد مطالعه قرار دهد.
۲-۱ اهمیت و ضرورت موضوع
امروزه رشد اقتصادی هر کشور در سطح جهان تعیین گر سایر فاکتورها مِن جمله قدرت مانور سیاسی و حضور در مجامع بین المللی است؛ کشورمان ایران دارای استعدادهای بالقوه زیادی است که می توانند موقعیت و جایگاه آن را در عرصه های بین المللی ارتقا بخشند، چرا که می دانیم رشد پایدار هر کشور و هر ملتی وابسته به قدرت فکر و دستان توانمند نیروی انسانی آن است و در این راستا می توان از نمونه های موفقی چون ژاپن یاد کرد که با فقدان هرگونه منابع و مواهب رایگان طبیعی، با تکیه و اعتماد به نیروی انسانی خود توانسته است گوی سبقت را از سایر کشورها ربوده و تنه به تنۀ غول های اقتصادی همچون امریکا بزند.
یکی از حوزه های نوظهور در عرصۀ علم و فناوری که امروزه از رشد روزافزونی برخوردار است فناوری نانو میباشد. فناوری نانو یک فناوری عام و فراگیر یا به عبارت دیگر میان رشته ای است که در بسیاری از تکنولوژیهای دیگر کاربرد داشته و در بسیاری از آنها ایجاد تحول می کند. از جمله اثرات مثبت این فناوری می توان به موارد ذیل اشاره داشت:
اثرات چشمگیر بر رفاه و زندگی مردم
اثر قابل توجه فناوری نانو بر امنیت و دفاع
تأثیرگذاری آن بر حفظ محیط زیست
امروزه از نانو همچون سایر انقلاب های کشاورزی و صنعتی گذشته به عنوان یک انقلاب صنعتی جدید یاد می شود؛ چرا که از پتانسیل دگرگون سازی در ابعاد مختلف اجتماعی، فردی، اقتصادی و سیاسی برخوردار است. به گونه ای که متخصصین امر آن را به «چاه نفتی برای آینده» تشبیه کرده اند.
سرمایه گذاری های هنگفت کشورهای بزرگ همچون امریکا و ژاپن بر روی این صنعت نوپا نیز حکایت از آن دارد که در جامعۀ امروز حتی رفاه پیشرفته ترین اقتصادها نیز در معرض ریسک قرار گرفته و تنها راه برای مهار این وضعیت به دست گرفتن اقتصادهای دانش بنیان و تعامل موفقیتآمیز با همگرایی علوم و تکنولوژی خواهد بود (Lindstone, 2011)؛ چرا که دیگر تولید ثروت در دنیای مدرن با ابزار کهنه امکان پذیر نیست.
از دیگر سو با در نظر گرفتن این نکته که کشور ما دارای اقتصادی وابسته به نفت است و نفت نیز از منابع طبیعی فناپذیر به شمار می رود و امروزه با وجود تحریم ها شرایط اقتصادی کشور رو به دشواری رفته است، لزوم پرداختن به صنایع دانشی وابسته به اندیشۀ توانمند نیروی انسانی غنی موجود در کشور بیش از پیش نمایان میگردد.
سند چشمانداز بیست سالهی کشور در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی نیز لزوم این امر را به روشنی مورد تأکید قرار داده است:
” ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین المل”. این موضوع نیز نشاندهندۀ ضرورت توسعۀ فناوری و رشد آن برای رسیدن به اهداف برنامه می باشد. این مسئله به روشنی بیانگر اهمیت و ضرورت توجه به مسأله تجاری سازی فناوری های بومی کشور است. این سند به آینده، نه به عنوان جایی که ایران به آنجا می رود بلکه به عنوان جایی که ایرانیان آن را به وجود می آورند، نگاه می کند (صابر ، ۱۳۸۹).
تجاریسازی فناوری نانو از نظر سرمایه گذاری بخش دولتی نیز حائز اهمیت است. چنانچه این فناوری تجاری گردد، میزان زیادی از منابع مالی دولتی که صرف تحقیق و توسعه در این زمینه شده موجب بازگشت سرمایه و رشد اقتصادی مستقیم و منابع اجتماعی غیر مستقیم می گردد (Crawley,2007).
از دیگر سو می دانیم پروسۀ طولانی تولید در رابطه با محصولات و فرایندهای پیشرفته ای همچون فناوری نانو و صرف زمان، انرژی، منابع مالی و انسانی برای تولید این محصولات زمانی معنا خواهند یافت که آنها قابلیت عرضه در بازار را داشته باشند.
این مسئله خصوصاً درشرایط کنونی افول اقتصادی که شرکت ها نمی بایست منابع و بودجۀ خود را در پروژه هایی با ارزش پایین که هیچ بازگشت مالی نخواهد داشت هدر دهند، حائز اهمیت بسیار است؛ از این رو بنگاه های کشور نیز چاره ای جز استفاده از فناوری های نوین برای ایجاد ارزش افزوده از طریق کیفیت بهتر یا قیمت کمتر ندارند. شرکت ها می بایست به میزان بسیار زیادی کارایی و اثربخشی خود را در سرمایه گذاری شان در توسعۀ محصول، فروش و بازاریابی بهبود بخشند و لذا استفاده از فناوری های نوین برای عرض اندام در رقابت نه یک انتخاب بلکه به یک اجبار تبدیل شده است.لذا بار دیگر با توجه به جایگاه نهم ایران در حوزۀ فناوری نانو در جهان و دارا بودن رتبۀ هشتم به لحاظ تولید علم در این حوزه در دنیا، به اهمیت بیش از پیش تبدیل این علم به محصول و یافتن بازار برای محصولات این حوزه پی می بریم.
۳-۱ گزاره های تحقیق
۴-۱ فرضیه های تحقیق
کیفیت و چگونگی زیرساخت ها از جمله چالش های مؤثر بر تجاری سازی محصولات در حوزۀ نانومواد و تجهیزات است.
میزان توانمندی نیروی انسانی از جمله چالش های مؤثر بر تجاری سازی محصولات در حوزۀ نانومواد و تجهیزات است.
تحقیق و توسعه از جمله چالش های مؤثر بر تجاری سازی محصولات در حوزۀ نانومواد و تجهیزات است.
نیازهای بازار از جمله چالش های مؤثر بر تجاری سازی محصولات در حوزۀ نانومواد و تجهیزات می باشند.
میزان منابع مالی از جمله چالش های مؤثر بر تجاری سازی محصولات در حوزۀ نانومواد و تجهیزات است.
۵-۱ اهداف تحقیق یا نتایج مورد انتظار
شناخت چالش های تجای سازی محصولات در حوزۀ نانومواد و تجهیزات
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 06:14:00 ب.ظ ]
|