در این راستا نوبل ضمن تأیید مؤلفه های ایمونز، دو مؤلفه زیر را به آن اضافه می­ کند؛

 

۱-تشخیص آگاهانه این موضوع که واقعیت فیزیکی درون یک واقعیت بزرگتر و چند بعدی است و در تعامل لحظه به لحظه با آن و به صورت هوشیارانه و ناهوشیارانه صورت­بندی می­ شود.

 

۲- پیگیری آگاهانه سلامت روان­شناختی، برای خود و جامعه جهانی (سهرابی، ۱۳۸۷)

۱-ظرفیت­های اصلی[۲۲۲]: علاقه ­مندی به مسائل هستی و عالم وجود و مهارت­ هایی مانند: تمرکز، الهام، و بصیرت.

 

۲-ارزش­های اصلی[۲۲۳]: پیوستگی و وحدت، مهربانی، احساس ثبات و تعادل، مسئولیت پذیری و عبادت.

 

۳-تجربه های اصلی[۲۲۴]: آگاهی از تجربه های غائی و معنای آن ها ، تجربه ­های اوج، احساس تعالی، و حالت­های هشیاری عمیق.

 

۴- رفتارهای پرهیزگارانۀ مهم[۲۲۵]: حقیقت، عدالت، مهربانی، و پرستاری.

 

۵- نظام نمادین[۲۲۶]: موسیقی، رقص، استعاره، داستان.

 

۶-حالت های مغزی[۲۲۷]: از خود بی خود شدن و خلسه.

۱-توانایی یافتن معنایی عمیق درباره مسائل وجودی و هستی­شناسانه

 

۲-توانایی استفاده از سطوح متعدد آگاهی برای تحلیل مسائل

 

۳-توجه به فلسفه ارتباط میان مخلوقات و ارتباط آن­ها با وجودی برتر

۱-خودآگاهی[۲۲۸]: شناختن استعدادها و خواسته ­ها، ارزش­ها، نیازها و ویژگی­های منحصر به فرد خودمان.

 

۲- خودانگیختگی[۲۲۹]: پیش­شرط ضروری خوشحالی، ابتکار و بدیهه­گویی، یادگیری از طریق آزمایش و خطا و خلاقیت است.

 

۳- چشم انداز محوری و ارزش محوری[۲۳۰]: طبق اصول و باورهای عمیق شخصی، تصمیم ­گیری، رفتار و زندگی کردن است. چنین افرادی با اندیشه هایی همچون کمک به دیگران یا خدمت به اهداف متعالی برانگیخته می­شوند و با آرمان­هایشان زندگی ‌می‌کنند.

 

۴- کل نگری[۲۳۱]: توانایی دیدن الگوهای بزرگ­تر، همراه با روابط و ارتباطات موجود بین اجزای کل است. افراد کل­نگر توانایی دیدن مشکلات از زوایای گوناگونی را دارند و ارتباط بین عوامل پیرامونی هر چیز را هنگام بررسی آن می بینند.

 

۵-دگرخواهی[۲۳۲]: وجود ویژگی دگرخواهی موجب می­ شود که افراد با همدلی با یکدیگر کار کنند. هنگام نیاز، به سرعت به کمک یکدیگر می­شتابند و همکاری بین اعضا عمق بیشتری می­یابد. در چنین ارتباط بین افراد انسانی­تر می­ شود افراد نگرش و رفتار بهتری با همدیگر دارند.

 

۶- استقبال از تفاوت ها[۲۳۳]: ارزش نهادن به دیگران و عقاید آن ها‌ است ؛ یعنی تفاوت ها را به عنوان یک فرصت می­بینید و ‌به این نکته باور دارند. این ویژگی همچنین کمک می­ کند هنگام صحبت با کسانی که با وی موافق

 

نیستند یا حتی مخالفند، توانایی دیدن موضوع را از دیدگاه دیگران نیز به دست آورد.

 

۷- استقلال رأی[۲۳۴]: می­دانند چه می­خواهند و برای رسیدن به آن مناسب­ترین راه ممکن را انتخاب ‌می‌کنند.کسانی که استقلال رأی دارند، نظر مشورتی دیگران را می­شنوند و درباره آن ها فکر ‌می‌کنند، اما در نهایت، از قالب­های درونی خود برای تصمیم ­گیری استفاده ‌می‌کنند و اجازه نمی­دهند دیگران برایشان تصمیم بگیرند. آنان ذهن تحلیل­گری دارند و برای تصمیم گیری­های مستقل خود، از تحلیل­های شخصی­شان استفاده ‌می‌کنند.

 

۸-تواضع و فروتنی[۲۳۵]: مغرور نیستند، ولی عزّت نفس، اراده و اعتماد به نفس دارند و محدودیت­های خود را می­شناسند و می­دانند به تنهایی قادر به انجام کاری نیستند، به همۀ افراد امکان رشد می­ دهند، از اشتباه کردن نمی­ترسند و امکان اشتباه را برای همه در نظر می­ گیرند.

 

۹-علاقه به طرح چراهای بنیادی[۲۳۶]: هرگز از پرسیدن درباره چراها دست برنمی­دارند، همیشه به دنبال یافتن روش­های بهتر، دست­یابی به مسیرهای بهتر و یافتن علل اصلی موانع پیش آمده هستند.

 

۱۰-توانایی تغییر چارچوب های ذهنی[۲۳۷]: افرادی که توانایی تغییر چارچوب­های ذهنی خود را دارند، یعنی این توانایی را دارند که به مسائل از زوایای گوناگون نگاه کنند، بخصوص از زاویۀ دید دیگران. چنین افرادی چارچوب­های ‌محدود کننده ذهن خود را می­بینند و برای یافتن نگرش جدید، از آن ها می­گذرند. برای مثال، به عنوان پدر یا مادر، نیازها و نحوه نگرش بچه ها را می­فهمند و با توانایی درک نگرش بچه­ها، هنگام بروز مشکلات، واکنش­های بهتری ارائه می­ دهند و راه حل­های مناسب­تری می­یابند. در نتیجه، کشمکش کمتری در خانواده­شان روی می­دهد.

 

۱۱-استفاده مثبت از مشکلات و چالش ها[۲۳۸]: مهارت استفاده مثبت از مشکلات و چالش­ها موجب می­ شود که افراد از اشتباه کردن نترسند و با اطمینان، کار خود را انجام دهند؛ شکست معنا ندارد ؛ زیرا هر گامی که به موفقیت منجر نگردد، درسی به افراد می­دهد و سپس افراد را برای دست­یابی به موفقیت مصمم­تر می­ کند.

 

۱۲-احساس رسالت[۲۳۹]: به دنبال اهداف عمیق شخصی می­روند. در این مسیر، زندگی برای آن ها زیبا می­ شود و می ­توانند تغییر مثبت و زیبایی هر قدر کوچک در جهان به وجود آورند. احساس رسالت همیشه به معنای این نیست که رهبر بزرگی در جهان شوند. انسان می ­تواند در شغلی که به نظر دیگران کوچک و معمولی است، با چنان عشقی کار کند که همگان این عشق را احساس کنند، عشقی که انگیزه­اش نیرویی درون فرد است که می­گوید: «باید چنین کنم» احساس رسالت به زندگی انسان آرامش، و خوشحالی عمیقی می­دهد و موجب می­ شود در وی چنان شور زندگی بدرخشد که الهام بخش دیگران شود. (رجایی، ۱۳۸۹)

است. افراد کل­نگر توانایی دیدن مشکلات از زوایای گوناگونی را دارند و ارتباط بین عوامل پیرامونی هر چیز را هنگام بررسی آن می بینند.

 

۵-دگرخواهی[۲۴۰]: وجود ویژگی دگرخواهی موجب می­ شود که افراد با همدلی با یکدیگر کار کنند. هنگام نیاز، به سرعت به کمک یکدیگر می­شتابند و همکاری بین اعضا عمق بیشتری می­یابد. در چنین ارتباط بین افراد انسانی­تر می­ شود افراد نگرش و رفتار بهتری با همدیگر دارند.

 

۶- استقبال از تفاوت ها[۲۴۱]: ارزش نهادن به دیگران و عقاید آن ها‌ است ؛ یعنی تفاوت ها را به عنوان یک فرصت می­بینید و ‌به این نکته باور دارند. این ویژگی همچنین کمک می­ کند هنگام صحبت با کسانی که با وی موافق

 

نیستند یا حتی مخالفند، توانایی دیدن موضوع را از دیدگاه دیگران نیز به دست آورد.

 

۷- استقلال رأی[۲۴۲]: می­دانند چه می­خواهند و برای رسیدن به آن مناسب­ترین راه ممکن را انتخاب ‌می‌کنند.کسانی که استقلال رأی دارند، نظر مشورتی دیگران را می­شنوند و درباره آن ها فکر ‌می‌کنند، اما در نهایت، از قالب­های درونی خود برای تصمیم ­گیری استفاده ‌می‌کنند و اجازه نمی­دهند دیگران برایشان تصمیم بگیرند. آنان ذهن تحلیل­گری دارند و برای تصمیم گیری­های مستقل خود، از تحلیل­های شخصی­شان استفاده ‌می‌کنند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...