۴-۱ ضرورت تحقیق:

با توجه ‌به این موضوع که انسان‌ها همواره با خطرات و سوانح مختلفی روبرو هستند و جبران خسارات وارده برای آن ها مقدور نمی باشد، با توسعه و رشد بیمه های اشخاص توسط شرکت‌های بیمه می‌توانند حامی و پشتیبان برای آن ها باشند که این موضوع می‌تواند صرفه اقتصادی را به همراه داشته باشد و با آگاه سازی مردم می‌توانند بهبود شرایط زنگی در افراد جامعه را فراهم نماید و رضایت خاطر را در آن ها ایجاد نماید.

۵-۱ پرسش های پژوهش:

۱- آیا وجود فرهنگ نا مناسب و نا متناسب با جامعه می‌تواند در عدم توسعه بیمه های اشخاص مؤثر باشد؟

۲- آیا نبود تبلیغات مناسب توسط شرکت‌های بیمه می‌تواند در عدم استقبال مردم از بیمه های اشخاص مؤثر باشد؟

۳- آیا انجام ندادن بموقع تعهدات شرکت‌های بیمه در جبران خسارت‌ها در عدم گرایش افراد بسوی بیمه های اشخاص می‌تواند مؤثر باشد؟

۴- آیا نبود طرحهای متنوع و مناسب با درخواست بیمه گذاران و متقاضیان می‌تواند در عدم توسعه بیمه های اشخاص مؤثر باشد؟

۵- آیا افزایش تورم و پایین بودن قدرت خرید مردم می‌تواند در عدم استقبال و توسعه بیمه های اشخاص مؤثر باشد.

۶-۱ فرضیه های پژوهش:

۱- وجود فرهنگ نا مناسب و نا متناسب با جامعه می‌تواند در عدم توسعه بیمه های اشخاص مؤثر باشد.

۲- نبود تبلیغات مناسب توسط شرکت‌های بیمه می‌تواند در عدم استقبال مردم از بیمه های اشخاص مؤثر باشد.

۳- انجام ندادن بموقع تعهدات شرکت‌های بیمه در جبران خسارت‌ها در عدم گرایش افراد بسوی بیمه های اشخاص می‌تواند مؤثر باشد.

۴- نبود طرحهای متنوع و مناسب با درخواست بیمه گذاران و متقاضیان می‌تواند در عدم توسعه بیمه های اشخاص مؤثر باشد.

۵- افزایش تورم و پایین بودن قدرت خرید مردم می‌تواند در عدم استقبال و توسعه بیمه های اشخاص مؤثر باشد.

۷-۱ روش تحقیق:

نوع روش تحقیق برای مطالعه و شناسایی علل عدم توسعه بیمه های اشخاص توصیفی می‌باشد. در این پژوهش از روش کتابخانه ای برای جمع‌ آوری اطلاعات و پیشینه تحقیق و ادبیات موضوع از کتابها و مقالات تخصصی موجود در کتابخانه و اینترنت استفاده شده است. همچنین به منظور جمع‌ آوری اطلاعات مورد نیاز در بررسی علل عدم توسعه بیمه های اشخاص از روش می‌دانی با مراجعه به افراد شعب بیمه ایران استفاده شده است. همچنین در این تحقیق از پرسشنامه به عنوان ابزار اصلی تحقیق برای مطالعه و بررسی مسائل و مشکلات اعضای جامعه از نمونه آماری و همچنین مصاحبه با متخصصین امور بیمه ای علی الخصوص بیمه های اشخاص استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق از آمار استنباطی شامل آزمون کلموگروف اسمیرنف یک نمونه ای و آزمون دو جمله ای استفاده می‌کنیم.

۸-۱ قلمرو پژوهش:

قلمرو تحقیق حاضر از لحاظ موضوعی مربوط به بررسی عواملی است که موجب عدم توسعه بیمه های اشخاص می‌باشد که با شناسایی این عوامل راهکارهایی برای حل این مشکل ارائه می شود. از لحاظ مکانی این تحقیق در شهر تهران و در شعب اصلی و نمایندگی های شرکت سهامی بیمه ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد.

۹-۱ تعریف واژه ها و اصطلاحات:

بیمه: واژه ی بیمه مشتق از بیمه(به معنی خطر) و اسمی فارسی به معنای اطمینان در مقابل مخاطره متحمل الوقوع دانسته شده است و در فرهنگ معین بیمه به معنی (ضمانت) و معادل (بیما) در زبان اردو و هندی تعریف شده است. برای بیان آن در زبان فرانسه از واژه ی ( Assuance) و در انگلیسی (Insurance) و یا (Assurance) استفاده می شود لیکن در زبان انگلیسی واژه ی اخیر بیشتر در خصوص بیمه های اشخاص به کار می رود. معادل عربی بیمه نیز واژه ی (التامین) است.

بیمه گر: شخص حقوقی که در مقابل دریافت مبلغی به نام حق بیمه از بیمه گذار تعهد می‌کند در صورت بروز حادثه، خسارت وارده را جبران کند و یا مبلغ معینی را به او بپردازد.

بیمه گذار: شخص حقیقی یا حقوقی است که پرداخت حق بیمه را به عهده می‌گیرد و جان، مال و مسئولیت خود و یا دیگری را تحت پوشش قرار می‌دهد.

خسارت: زیان وارده به مورد بیمه را که در اثر حادثه رخ داده است خسارت می‌گویند.

بیمه های اشخاص: در این بیمه موضوع تعهد بیمه گر،فوت یا حیات یا سلامت بیمه شده است.در بیمه اشخاص بیمه گر نمی تواند غرامت وارده به بیمه شده را برآورد کند. تعیین سرمایه بیمه بر عهده بیمه گذار است که به سه شاخه بیمه عمر، حوادث و درمان تقسیم می شود.

بیمه عمر: قراردادی است دو طرفه که به موجب آن یکی از طرفین تعهد می‌کند در ازای دریافت وجه یا وجوهی از طرف دیگر سرمایه ای را یک جا با به صورت اقساط در صورت حیات یا ممات شخص معینی بپردازد.

بیمه حوادث: نوعی پوشش بیمه ای است که بیمه گذار با پرداخت حق بیمه، خود را برای زمان دلخواه ( از یک روز تا یک سال) در برابر حوادث گه باعث فوت یا نقص عضو دائم، اعم از کلی یا جزئی وی گردد، بیمه می‌کند.

بیمه درمان: تأمین و جبران هزینه های درمانی (اعم از سرپایی یا بستری شدن در بیمارستان) است که در اثر بروز بیماری یا وقوع حوادث برای بیمه شده ضرورت پیدا می‌کند، ولی فوت بر اثر بیماری هیچگاه در بیمه درمان مورد تأمین قرار نمی گیرد.

فرهنگ بیمه: فرهنگ عبارت است از مجموعه ای از ارزش‌ها، عقاید، هنجاها، آداب و رسوم، زبان و میراث فرهنگی و تاریخی یک جامعه که از پیشینیان به ارث رسیده است و منظور از فرهنگ بیمه نیز عبارت است از آشنایی مردم کشور با بیمه و انواع و شناخت آن و استفاده و استقبال از پوشش های بیمه ای جهت مقابله با خطرات احتمالی و پیشرو و ایجاد تعاملی پایدار و منطقی بین صنعت بیمه و آحاد مردم ‌کشور و تقویت باور و نگرش مثبت مردم نسبت به صنعت بیمه، خدمات بیمه ای و شرکت‌های بیمه.اما ضریب نفوذ بیمه، تعداد بیمه نامه های اختیاری و خریداری شده، حجم حق بیمه های دریافتی و نحوه تعامل مردم با شرکت های بیمه، نشان دهنده نهادینه شدن فرهنگ بیمه بین مردم است.

تورم : تورم و فراز و نشیب های اقتصادی در کشور یکی از بزرگترین موانعی است که توسعه بیمه های اشخاص را به مخاطره می اندازد و مردم را در هنگام خرید بیمه نامه به تردید جدی وا می‌دارد.

ضریب نفوذ بیمه: برای مقایسه وضعیت صنعت بیمه کشور با کل اقتصاد از شاخص ضریب نفوذ بیمه استفاده می شود. این شاخص حاصل تقسیم حق بیمه تولیدی به تولید ناخالص داخلی است و بیانگر حرکت سریع یا آهسته تر صنعت بیمه در مقایسه با مجموعه اقتصاد کشور است.

حق بیمه سرانه: از تقسیم حق بیمه تولیدی صنعت بیمه بر جمعیت هر کشور به دست می‌آید و بیانگر مقدار حق بیمه ای است که به طور متوسط هر نفر پرداخت ‌کرده‌است.

سیاست ترویجی و تبلیغاتی فراگیر: اثرات ترویج و تبلیغ در فروش کالاها و از جمله بیمه انکارناپذیر است. با عنایت به ضرب المثل”بیمه فروختنی است نه خریدنی” و با توجه به بررسی های صورت گرفته، بیمه های اشخاص و فروش آن رابطه مستقیمی با تبلیغ دارد و ‌بنابرین‏ بدون داشتن یک برنامه ترویج و تبلیغ مناسب از طرف صنعت بیمه، انتظار توسعه بیمه های نامحتمل بنظر می‌رسد.

فصل دوم:

(ادبیات تحقیق)

مقدمه:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...