۱۰

۹

۸

۷

۶

۵

۴

۳

۲

۱

N

۵۱/۱

۴۵/۱

۴۱/۱

۳۲/۱

۲۴/۱

۱۲/۱

۹/۰

۵۸/۰

۰

۰

RI

منطق بولین یا منطق صفر و یک
این منطق برگرفته از نام ریاضیدان مطرح انگلیسی (جورج بو لی) بوده که در سال ۱۹۷۴ به وسیله وارنز مورد استفاده قرار گرفت و در سال ۱۹۸۹ به وسیله روبینو توسعه داده شده. در مدل بو لین( دودویی ) ترکیب منطقی ارزش­ها به صورت بله و خیر است. هر مکان مورد آزمایش با این مدل، با معیارهای مورد نظر تحت آزمون قرار می­گیرد که آیا این معیار در آن مکان صدق می­ کند یا خیر؟و هیچ شرط احتسابی دیگری وجود ندارد، به زبان مجموعه­ها، عضو مجموعه بودن را فقط با حالت یک( درست یا True)یا صفر( نادرست یا False) نشان می­دهد(داسبون، ۱۹۷۹).
پژوهش های مرتبط با GIS و AHP:
دشتی و همکارانش (۲۰۱۳)، در تحقیقی با عنوان کاربردGIS ، AHP، FUZZY، WLC در توسعه اکوتوریسم جزیره­ا­ی، جزیره قشم، به بررسی کاربرد یک چهارچوب حمایتی تصمیم ­گیری مکانی پرداختند. در این تحقیق ملاک اکوتوریسم به سه بخش اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، زیستی و فیزیکی تقسیم می­شوند.
مختاری ملک­آبادی و همکارانش (۲۰۱۲)، در مقاله­ایی تحت عنوان مکان­ یابی مراکز فرهنگی در شیراز با بهره گرفتن از سیستم اطلاعات جغرافیایی، از سه روش مستند، روش تحقیقی و روش توصیفی و تحلیلی استفاده کرد. نتایج این تحقیق نشان می­دهد که در نظر گرفتن پارامترهای جمعیتی و دسترسی شعاع، مدل­های نظام­های اطلاعاتی جغرافیایی و فرایند تحلیل سلسله مراتبی در انتخاب مراکز فرهنگی می ­تواند پاسخگوی نیازهای اجتماعی شهروندان باشد.
زیاری و همکارانش (۲۰۱۱)، در مقاله­ای به مکان­ یابی ایستگاه­های آتش­نشانی با بهره گرفتن از AHP در محیط GIS در شهر آمل پرداختند. در این تحقیق از روش­های مختلفی برای جمع­آوری داده ­ها استفاده شد و در نهایت از نرم افزار Arc GIS 9.3 استفاده کردند. در این تحقیق برای مکان­ یابی درست ایستگاه­های آتش­نشانی، ملاک­های مؤثری شناسایی و طبقه بندی شدند.

پیشگاهی فرد و همکارانش (۲۰۱۱)، در تحقیقی با عنوان مدل سازی AHP در تعیین نواحی پرخطر در محیط GIS برای مدیریت بحران در نواحی شهری، شهر تبریز، سعی در نشان دادن سطوح خطرناک ناحیه­ای با بهره گرفتن از مدل شاخص هم پوشانی ارزشی در محیط GIS را دارند. لایه­ های مورد استفاده شامل فاصله از گسل­ها، کیفیت ساخت، رشد جمعیت و … می­باشند. نتایج به دست آمده از این مدل نشان می­دهد که فقط ۹۴/۱۳% ناحیه مربوط به برررسی، بهترین شرایط را داراست.
جوادیان و همکارانش (۲۰۱۱)، در مقاله­ای به کاربرد توسعه پایدار شهری در تجزیه و تحلیل مناسب محیطی از زمین با بهره گرفتن از AHP و GIS در تهران پرداختند. در این تحقیق فاکتورهایی از قبیل دسترسی، شیب زمین و سازگاری مورد ارزیابی قرار گرفت و سپس فرایند AHP برای هر شاخص و توابع تحلیلی GIS برای باز فرستادن شاخص ­ها به کار گرفته شد و در نتیجه مکانی که سازگاری مناسب­تری داشت مورد استفاده قرار گرفت.
محمدی سامانی و همکارانش (۲۰۱۰)، در مقاله با عنوان طراحی شبکه­ ای در جنگل­های کوهستانی با بهره گرفتن از GIS و AHP، عنوان کردند که مهمترین لایه ­ها در قرار دادن جاده جنگلی عبارتند از: شیب، نوع خاک، زمین شناسی و … . این تحقیق در ۵ طبقه خیلی خوب، خوب، متوسط، بد و بدتر طبقه بندی شد. نتایج این تحقیق نشان داد که استفاده از GIS و AHP به طور همزمان می ­تواند یک روش مناسب در طراحی شبکه جاده جنگلی ایجاد کند.
سازگار (۱۳۸۸)، در مقاله­ای با عنوان شناسایی عوامل مؤثر در انتخاب دفاتر نمایندگی­های بیمه چهار معیار سازگاری، شعاع عملکردی، مطلوبیت دسترسی، ظرفیت محلی را به عنوان معیارهای شناسایی مناطق و مکان مناسب جهت استقرار و توسعه فعالیت­های بیمه­ای و به عبارت دیگر جایابی مناسب دفاتر نمایندگی­های بیمه، در کسب مزیت رقابتی، موفقیت و بقای مؤسسات بیمه مؤثر دانسته است.
لشکری (۱۳۸۸)، در مقاله­ای تحت عنوان مکان­ یابی محل­های مناسب کشت پنبه به روش استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی، همراه با مدل­های (بولین، نسبت دهی، روش مقایسه زوجی) اظهار داشته که مکان­هایی که با بهره گرفتن از GIS و AHP مکان­ یابی شدند بدون شک بهترین مکان­ها برای کاشت پسته هستند.
پناهنده و همکاران (۱۳۸۸)، در مقاله­ای با عنوان کاربرد روش AHP در مکان­ یابی جایگاه دفن پسماند شهر سمنان بیان داشته اند که در فرایند مکان­ یابی باید معیارهای مختلفی مورد ملاحظه قرار گیرد و کاربرد روش­هایی که برای تعیین معیارهای مورد نظر باشند ضروری است. آنها GIS و AHP را بهترین روش­ها برای تعیین معیارهای مکان­ یابی دانسته ­اند.
مختار پور (۱۳۸۷)، در مقاله­ای با عنوان مکان­ یابی کتابخانه­ های عمومی شهرستان اهواز با بهره گرفتن از سامانه اطلاعات جغرافیایی(ساج)، دو معیار سازگاری و مرکزیت را به عنوان ملاک­های لازم برای ساخت کتابخانه­ های جدید پیشنهاد داده است و همچنین کتابخانه­ های موجود را با بهره گرفتن از GIS مورد بررسی قرار داده است.
وارثی، محمدی و شاهیوند (۱۳۸۷)، نیز در خرم آباد با بهره گرفتن از GIS به تعیین مکان­های مناسب برای ایجاد فضای سبز و پارک پرداختند که به این منظور از معیارهای واقع شدن در زمین­های بایر، نزدیکی به مراکز آموزشی، مراکز فرهنگی، مراکز جمعیتی، تأسیسات شهری، دسترسی به شبکه ارتباطی و فاصله از پارک­ها و فضای سبز موجود استفاده نمودند.
عادلی (۱۳۸۶)، در مقاله­ای با عنوان، مکان­ یابی ایستگاه­های آتش­نشانی شهر گرگان با بهره گرفتن از سیستم اطلاعات جغرافیایی این ابزار را مهمترین ابزار برای انتخاب بهترین مکان برای ساخت ایستگاه آتش­نشانی دانسته در ضمن از AHP نیز استفاده کرده است.
پیرمرادی (۱۳۸۶)، در مقاله­ای تحت عنوان یافتن بهترین مکان ایستگاه آتش­نشانی با بهره گرفتن از فناوری اطلاعات و GIS، اعلان کردند که استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی(AHP) و سامانه اطلاعات مکانی(GIS) در مکان­ یابی ایستگاه­های آتش­نشانی(و بطور کلی در انتخاب مکان بهینه یک سایت) کارآیی بالایی دارد. این کارآیی بخاطر امکان مقایسه و ارزیابی مکان­های مختلف و انتخاب مکان بهینه با توجه به معیارهای مورد نظر می­باشد.
امینی (۱۳۸۶)، در پایان نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان انتخاب بهترین مکان برای دفن زباله شهر ساری از GIS وAHP استفاده کرد و این دو ابزار را ابزاری قوی برای انتخاب محل دفن زباله دانسته است و با این روش بهترین مکان را برای دفن زباله اتنخاب نموده است.
آقازیارتی فراهانی (۱۳۸۶)، در تحقیقی با عنوان، کاربرد سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS در مکان گزینی کاربری اراضی شهری- مطالعه موردی: مراکز آموزشی شهر بابلسر، دریافته است که مکان­ یابی مراکز آموزشی با بهره گرفتن از سیستم اطلاعات جغرافیایی یکی از راهبردهای مهم و اساسی برای فائق آمدن به مشکلات این مرکز می­باشد، چرا که این سیستم ابزارهایی را فراهم می­نماید که می ­تواند حجم بسیار وسیعی از اطلاعات را به طور همزمان تجزیه و تحلیل نماید.
کوهساری (۱۳۸۵)، در مقاله­ای تحت عنوان تلفیق مدل AHP و منطق IO در محیط GIS جهت مکان گزینی تجهیزات جدید شهری به این نتیجه رسیده که با به کارگیری مدل AHP با بهره گرفتن از ابزارهای توانمندی GIS و تلفیق آن با منطق (IO Index Overlay) در مکان­ یابی تجهیزات شهری از جمله آرامستان کارایی بالایی داشته و امکان مقایسه و ارزیابی سایت­های مختلف و انتخاب سایت­های مطلوب را با توجه به معیارهای موردنظر به دست می­دهد.
میرزا بیاتی وهمکاران (۱۳۸۵)، در تحقیقی با عنوان جایگاه سیستم اطلاعات جغرافیایی در مدیریت روستایی بیان کرده ­اند GIS در جهت بهبود درک و آگاهی انسان از محیط و عوارض و پدیده ­های اطراف آن نقش بسیار مؤثر و مفیدی داشته است. و گفته­اند ایجاد سیستم اطلاعات جغرافیایی روستایی کشور در یک قالب یک مرکز اطلاعاتی منسجم کاملا ً ضروری و حیاتی است.
کریم زاده (۱۳۸۵)، در مقاله­ای با عنوان پهنه بندی بخش مرکزی شهرستان ورزقان برای مکان­ یابی مراکز خدمات روستایی با استفاده ازGIS، اظهار کرده این تکنیک با داده ­ها و اطلاعات صحیح و درست از وضع موجود می ­تواند مبنای تصمیم گیری و تصمیم سازی به دور از سلیقه­ها و گرایش­های افراد باشد.
فرجی سبکبار (۱۳۸۴)، در پژوهشی تحت عنوان مکان­ یابی واحدهای خدمات بازرگانی با بهره گرفتن از AHP این پژوهش فرایند الگو سازی و مکان­ یابی طی چند مرحله شامل گردآوری اطلاعات، ورود اطلاعات به سیستم، انتخاب معیارها، مدل سازی فضایی، به الگوسازی فضایی بخش طرقبه پرداخته است و بیان شده که ترکیب این دو ابزار GIS و AHP به برنامه ریزان کمک زیادی می­ کند تا بتوانند بر اساس داده ­های مکانی بهتر تصمیم گیری کنند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...