*کمک نمودن به سازمان‌ها در جهت فهمیدن و اندازه گیری مزیت‌های رقابتی و یا دارایی‌های نامشهود است که دارای اهمیت استراتژیک هستند

*ارزیابی قدرت‌ها و ضعف‌های نسبی دارایی‌های نامشهود با ملاحظه پتانسیل آینده

*تخصیص جریان در آمد سازمان در سر تا سر مزیت‌های رقابتی (جعفری ۱۳۸۵).

۱۴٫ نتایج امتیازی زنجیره ارزش

نتایج امتیا‌زی زنجیره ارزش یک روش تحلیل اندازه گیری دارایی‌های نامشهود است که همچنان در فاز توسعه قرار دارد.

زنجیره ارزش با کشف محصولات

خدمات و فرایندها آغاز شده

سپس به سوی فاز امکان سنجی تکنولوژی و توسعه پیش می‌رود و در نهایت فاز بازار‌یابی محصول یا خدمت انجام می‌شود.

کارت امتیازی زنجیره ارزش

ماتریسی از شاخص‌های غیرمالی است که در سه طبقه متناسب با چرخه توسعه گرد آمده است: کشف و یادگیری اجراتجاری کردن (انوار رستمی، بی‌تا‌).

-فرمول‌های محاسباتی و روش‌های کمی جهت محاسبه ارزش فکری

برای پاسخ ‌به این سؤال که چگونه می‌توان ارزش سرمایه های فکری را به صورت پولی محاسبه کرد چهار فرمول زیر آورده شده‌اند:

نتایج آزمون آماری بیانگر آن است که در سطح اطمینان ۹۵%

فرمول‌های شماره سه و چهار در سنجش ارزش سرمایه های فکری شرکت‌ها

همبستگی بالا و معناداری را (با مقادیر R بالاتر از ۹۷%) با ارزش سهام شرکت‌ها و صنایع بورس اوراق بهادار تهران نشان داده‌اند:

۱)

۲)

۳)

جدول ۲-۵- راهنمای فرمول‌های سرمایه فکری (قلیچ خانی، بی‌تا‌)

راهنمای فرمول­ها

IC

سرمایه فکری

درآمد شرکت

درآمد متوسط صنعت

WACC

متوسط موزون هزینه سرمایه شرکت

بازده متوسط شرکت طی Tدوره

بازده متوسط صنعت طی Tدوره

TA

متوسط دارایی­ های شرکت طی Tدوره

نرخ تورم در دوره t

متوسط نرخ تورم طی Tدوره

ارزش دفتری و بازار شرکت در دوره t

متوسط ارزش دفتری و بازار شرکت طی T دوره

۲-۷-۵- منافع و مزایای اندازه‌گیری سرمایه فکری

    • شناسایی و نقشه یا بی (نقشه برداری) دارایی‌های نامشهود

    • شناخت الگو‌های جریان‌های دانشی در درون سازمان

    • اولویت بندی مباحث دانشی حیاتی و سرنوشت ساز

    • تسریع و شتاب دادن به الگو‌های یاد گیری درون سازمانی

    • شناسایی بهترین عملیات و اشعاع آن در سرتاسر سازمان

    • تحت نظارت داشتن مستمر ارزش دارایی‌ها وپیدا کردن راه‌هایی برای افزایش ارزش آن‌ ها

    • درک شبکه های اجتماعی سازمان و شناسایی عاملان تغییر

    • افزایش نوآو‌ری

    • درک بیشتری از این موضوع که چگونه دانش، یک سری روابط متقابل را به وجود می‌اور د.

    • افزایش فعالیت‌های همکاری و فرهنگ تسهیم دانش در نتیجه افزایش آگاهی از منافع و مزایای مدیریت دانش

    • افزایش خود ادراکی کارکنان از سازمان و افزایش انگیزش آن ها

  • ایجاد و خلق فرهنگ عملکرد (تابلی[۲۶] ۲۰۰۵).

۲-۷-۶- اهداف اندازه گیری سرمایه فکری

    • برای کمک به سازمان‌ها در جهت فرموله کردن استراتژ‌ی‌های‌شان؛

    • برای ارزیابی نحوه اجرای استراتژی‌ها

    • کمک به گسترش و تنوع تصمیم گیری‌های شرکت

    • ارزیابی‌های غیرمالی سرمایه فکری می‌تواند به طرحهای باز پرداخت و پاداش‌های مدیران

    • ارتباط داده شود

  • جهت ایجاد رابطه با سهام‌داران خارج از شرکت که سرمایه فکری را در اختیار دارند.

سه هدف اول از این مجموعه به تصمیم‌گیر‌ی‌های داخلی مربوط می‌شوند و هدف از آن ها حداکثر کردن عملکرد عملیاتی شرکت‌ها برای ایجاد درآمد از طریق حداقل هزینه و بهبود مستمر در روابط با مشتریان و تأمی نکنندگان و سهم بازار است مورد چهارم به ایجاد انگیزه های اجرایی مربوط می‌شود و هدف پنجم به ایجاد انگیزه برای سهام‌داران خارج از سازمان اشاره می‌کند (توبین ۱۹۷۸).

۲-۷-۷- حسابداری مدیریت و سرمایه فکری

با پیاده‌سازی تکیه در حسابداری مدیریت در سازمان از نظر سوددهی، برنامه‌ریزی، بودجه و…ساماندهی می‌شوند و این امرباعت می‌شود که اوضاع منابع انسانی، بهبود پیدا کند که خود تقویت سرمایه فکری را در پی دارد. یا به عبارتی حسابداری مدیریت می ­تواند به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای مدیریت با تسهیلِ تحلیل، پیش‌بینی، گزارشگری و در نهایت تصمیم‌گیری، نقشی اساسی در بهبود فرصت‌های موجود، توسعه امکانات بالقوه و برقراری سرمایه فکری ایفا کند.

‌بنابرین‏ مدیریت سرمایه فکری ضرورت سازمان­ های امروزی محسوب شده، زیرا از طریق سازمان­ها می ­توانند علاوه بر تدوین، اجرا و ارزیابی استراتژی­ های مرتبط با سرمایه فکری، یک نوع هماهنگی بین استراتژی­ های سرمایه فکری و استراتژی­ های کلان سازمانی با هدف کسب مزیت رقابتی در بازارهای به شدت رقابتی امروزی ایجاد نمایند (نظری‌پور و پرویزی ۱۳۸۹).

مدیریت استراتژیک سرمایه همانند سایر دارایی­ ها نیازمند اندازه گیری و گزارشگری بوده و لذا طراحی یک سیستم اندازه گیری و گزارشگری و حسابداری مدیریت مناسب برای سرمایه فکری از ضرورت‌های مهم حرفه حسابداری به حساب می‌آید (زاهدی ۱۳۸۶).

امروزه تداوم فعالیت هر سازمانی نیازمند تدوین و اجرای استراتژی­ های مناسب ‌می‌باشد. طبق دیدگاه حسابداری مدیریت، سرمایه فکری می ­تواند در اجرای استراتژی سازمانی نقش کلیدی ایفا کند سیستم‌های حسابداری مدیریت نتایج اندازه‌‌گیری‌های مالی و غیرمالی فعالیت‌های عملیاتی را گزارش می‌کنند. این سیستم‌ها کمک می‌کند و همچنین پروژه ها و طرح‌های عملیات آینده نیز می‌دهد یکی از نمونه های اطلاعاتی که مدیران به آن نیازمندند، بهای تمام‌شده محصول و اندازه‌گیری تولیدات بموقع است (کاپلان و نورتون[۲۷] ۱۹۹۴).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...