متمرکزبر هدف

۵

دیوان سالار

جابر

آفریننده

۲-۲۰-۴ الگوی کامرون و اتینگتون (Cameron & Etington Model)
این دانشمند بر اساس ادبیات عمومی در فرهنگ سازمانی چهار نوع فرهنگ سازمانی را شناسایی کردند .
الف) فرهنگ طایفه ای (Clan culture)
ب) فرهنگ بروکراتیک
ج) فرهنگ ادهوکراسی
د) فرهنگ بازاری (Market culture)
۲-۲۰-۵ الگوی قبیله های سازمانی (Clans Organiztion Culture)
مشکلی که در مورد شیوه مؤسسات برتر وجود دارد آن است که به نظر می رسد فرهنگ واحدی را در کلیه شرایط و موقعیتها تجویز کند . شیوه قبیله های (دسته های ) سازمانی عنوان می کند که قبیله ها (مؤسسات) فرهنگ خود را در پاسخ به شرایط مختلف محیطی توسعه می دهند . این نظریه که محصول کار مکینزی و آلن کندی[۶۵] (۱۹۸۲) است چهار نوع فرهنگ کلیدی را توصیف نموده است.
الف) فرهنگ ریسک پذیری
ب) فرهنگ سخت کوشی
ج) فرهنگ صمیمیت
د) فرهنگ فرآیندی
۲-۲۰-۶ الگوی دیل و کندی (Deal & kennedy Model)
دیل و کندی بر مبنای خصوصیات بازار ، چهار نوع فرهنگ سازمانی را شناسایی کرده و برای هر یک از این فرهنگها مثالهایی را ارائه کرده اند.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

الف) فرهنگ مرد خشن[۶۶] (ریسک بالا/ باز خور سریع): افراد موجود در این فرهنگ خشن، فرد گرا، خرافه پرست و ریسک پذیر هستند. آنها از مد روز دست برنداشته و شیوه زندگی رایج را می پذیرند. سازمانهای مربوط به این فرهنگ مثل ساختمان سازی، لوازم آرایش و…
ب) فرهنگ سخت کوشی[۶۷] (ریسک پذیری پایین /باز خور سریع): افراد موجود در این فرهنگ ، فروشندگانی عالی با برخورد دوستانه هستند که خرافه پرست نبوده و لباسهای نسبتاً معمولی و تیم های ورزشی را ترجیح می دهند و در مشارکت با دیگران هماهنگ هستند در سازمانهایی مثل شرکتهای کامپیوتری و… می توان این فرهنگ را مشاهده کرد.
ج) فرهنگ مشروط شرکتتان[۶۸] (ریسک پذیری بالا/ باز آخور آهسته):
افراد در این فرهنگ از لحاظ فنی لایق کسب اختیار هستند ، آنها تمایل دارند که تصمیماتشان را مجددا کنترل کنند. این افراد می توانند پیشرفتهای علمی داشته و ابهام را تحمل کنند . لباس و کسب زندگیشان نسبتاً معمولی بوده و مقامی که در سازمان دارند، با وضعیت آنها سازگار است ؛ ورزشهایی را دوست دارند که تا اتمام بازی نتیجه آن مشخص نیست. این افراد به عنوان الگوهای نقش و برای اعضای جوانتر سازمان عمل می کنند.
د) فرهنگ فرآیندی[۶۹] ( ریسک پایین / باز خور کند):
افرادی که در این فرهنگ قرار دارند، افرادی محتاط و محافظ موقعیتشان هستند که به جزییات، نظم و وقت شناسی در یک محیط کاری بار رویه های نسبتاً مشخص توجه ویژه ای دارند؛ همچنین زمان زیادی را وقف کارهایشان کرده و به این مسأله توجه دارند که جایی که تشریفات زاید وجود دارد ، خلاقیت خریداری ندارد . سازمانهایی چون بانکها ، بیمه، سازمانهای خدمات عمومی و… از این گونه اند.
در جدول(۲-۸) این چهار فرهنگ نشان داده شده اند. در محور افقی باز خور و در محور عمودی درجه ریسک پذیری قرار گرفته اند .
جدول۲- ۸: مدل فرهنگ سازمانی دیل و کندی

هوا – فضا
شرکتهای نفتی
شرکتهای سرمایه گذاری

رسانه ها
شرکتهای مشاوره ای
شرکتهای ساختمان سازی

بالا

درجه ریسک پذیری

بانکداری
دارو سازی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...