سؤال پنجم پژوهش: آیا بین هوش فرهنگی اعضاء هیأت علمی براساس ویژگیهای دموگرافیک « جنسیت، سن، سنوات خدمت، نوع دانشگاهها ، رتبه علمی… » تفاوت معنادار وجود دارد.
طبق نتایج جداول( ۱۸-۴) تا‌ (۲۸-۴) و براساس یافته‌های بدست آمده از نتایج آزمون لوین فرض همگنی واریانس‌های مؤلفه‌های هوش فرهنگی از نظر جنسیت،f مشاهده شده برای آزمون لوین در سطحα ≤ ۰/۰۵ تفاوت معناداری را نشان نمی‌دهد. بنابراین فرض صفر یعنی فرض همگنی واریانس ها پذیرفته می‌شود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

براساس یافته‌های بدست آمده از آزمون تفاوت معناداری بین میانگین نمرات مؤلفه‌های هوش فرهنگی از نظر اعضاء هیأت علمی با توجه به جنسیت،f مشاهده شده در سطح P ≤ ۰/۰۵ معنادار نبوده بنابراین بین نظرات مرد و زن تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین براساس یافته‌های بدست آمده از مقایسه میانگین نمرات مؤلفه‌های هوش فرهنگی از نظر هیأت علمی با توجه به جنسیت، میانگین نمرات اعضاء هیأت علمی مرد نسبت به میانگین نمرات اعضاء هیأت علمی زن بیشتر است.
براساس یافته‌های بدست آمده از، نتایج آزمون لوین فرض همگنی واریانس‌های مؤلفه‌های هوش فرهنگی از نظر اعضاء هیأت علمی با توجه به سوابق خدمت، f مشاهده برای آزمون لوین در سطح ≤ ۰/۰۵α تفاوت معناداری رانشان نمی‌دهد.بنابراین فرض صفر یعنی فرض همگنی واریانس ها پذیرفته می‌شود. همچنین براساس یافته‌های بدست آمده از، آزمون تفاوت معناداری بین میانگین نمرات مؤلفه‌های هوش فرهنـگی از نظر اعضاء هیـأت علمی باتوجه به سـوابق خدمت،fمشاهده شـده در سـطح P ≤ ۰/۰۵معنادار نبوده بنابراین بین نظر اعضاء هیأت علمی باتوجه به سوابق خدمت تفاوت وجود ندارد.با توجه به جدول( ۲۳-۴) میانگین مؤلفه‌های هوش فرهنگی از نظر اعضاء هیأت علمی گروه ۱۱تا ۲۰سال از بقیه بیشتر است…
بر اساس یافته‌های بدست آمده از، نتایج آزمون لوین فرض همگنی واریانس‌های مؤلفه‌های هوش فرهنگی از نظر اعضاء هیأت علمی با توجه به رتبه علمی،f مشاهده شده برای آزمون لوین در سطح≤ ۰/۰۵ α تفاوت معناداری را نشان نمی‌دهد. بنابر این فرض صفر یعنی فرض همگنی واریانس پذیرفته می‌شود.
همچنین براساس یافته‌های بدست آمده از، آزمون تفاوت معناداری بین میانگین نمرات مؤلفه‌های هـوش فرهنـگی از نظر اعضـاء هیأت علمی با توجه به رتبه علمـی،fمشا هده شده در سـطحP ≤ ۰/۰۵ معنادار نبوده بنابراین بین نظر اعضاء هیأت علمی باتوجه به رتبه علمی تفاوت وجود ندارد.
براساس یافته‌های بدست آمده از، نتایج آزمون لوین فرض همگنی واریانس‌های مؤلفه‌های هوش فرهنگی از نظر اعضاء هیأت علمی با توجه به نوع دانشگاه، fمشاهده شده برای آزمون لوین در سطح≤ ۰/۰۵α تفاوت معناداری را نشان نمی‌دهد. بنابراین فرض صفر یعنی فرض همگنی واریانس ها پذیرفته می‌شود.
همچنین براساس یافته‌های بدست آمده از، آزمون تفاوت معناداری بین میانگین نمرات مؤلفه‌های هـوش فرهنـگی از نظـر اعضاء هیأت علمی با توجه بـه نوع دانشـگاه،fمشاهده شـده در سـطح P ≤ ۰/۰۵معنادار نبوده بنابراین بین نظر اعضاء هیأت علمی با توجه به نوع دانشگاه به جزء عوامل انگیزشی و رفتاری تفاوت وجود ندارد.
براساس یافته‌های بدست آمده از، مقایسه زوجی اختلاف میانگین نمره عامل انگیزشی ازنظر اعضاء هیأت علمی با توجه به نوع دانشگاه، اختلاف بین میانگین نمرات اعضاء هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه دولتی معنادار بوده است.
همچنین براساس یافته‌های بدست آمده از، مقایسه زوجی اختلاف بین میانگین نمره عامل رفتاری از نظر اعضاء هیأت علمی با توجه به نوع دانشگاه، اختلاف بین میانگین نمرات نظر اعضاء هیأت علمی دانشگاه آزاداسلامی با دانشگاه دولتی معنادار بوده است.
در پژوهشی که حسینی نسب و قادری (۱۳۹۰)، با موضوع بررسی رابطه بین هوش فرهنگی با بهره وری مدیران درمدارس شاهد استان آذربایجان غربی پرداخته اند، یافته‌های حاصل ازپژوهش حاکی از آن است که تفاوت معناداری بین هوش فرهنگی و بهره وری مدیران بر اساس سابقۀ خدمت، مقاطع مختلف تحصیلی، سطح تحصیلات، جنسیت مدیران وجود ندارد.
سؤال ششم پژوهش: آیا بین ارتباطات اثر بخش اعضاء هیأت علمی بر اساس ویژگیهای دموگرافیک (جنسیت، سن، نوع دانشگاه، رتبه علمی) تفاوت وجود دارد.
بر اساس یافته‌های بدست آمده از: مقایسه میانگین نمره ارتباطات اثربخش از نظر اعضاء هیأت علمی با توجه به جنسیت،fمشاهده در سطح P≤۰/۰۵معنادار نبوده است. بنابر این بین نظرات اعضای هیأت علمی با توجه به جنسیت تفاوت معنادار وجود ندارد. همچنین بر اساس یافته‌های بدست آمده از مقایسه میانگین نمره ارتباطات اثربخش از نظر اعضاء هیأت علمی با توجه به نوع دانشگاه،fمشاهده شده در سطح P ≤ ۰/۰۵معنادار نبوده است بنابراین بین نظرات اعضا ء هیأت علمی با توجه به نوع دانشگاه تفاوت معنادار وجود ندارد.
بر اساس یافته‌های بدست آمده از: مقایسه میانگین نمره ارتباطات اثربخش از نظر اعضاء هیأت علمی با توجه به سن ، fمشاهده شده در سطح P ≤ ۰/۰۵ معنادار نبوده است بنابراین بین نظرات اعضا ء هیأت علمی با توجه به سن تفاوت معناداری وجود ندارد.
همچنین براساس یافته‌های بدست آمده از: مقایسه میانگین نمره ارتباطات اثربخش از نظر اعضاء هیأت علمی با توجه به رتبه علمی،fمشاهده در P ≤ ۰/۰۵معنادار نبوده است. بنابراین بین نظرات اعضاء هیات علمی با توجه به رتبه علمی تفاوت معنادار وجود ندارد.
۵-۴ پیشنهادات
۵-۴-۱ پیشنهادات کاربردی مبتنی برنتایج تحقیق

    1. نتایج این تحقیق می‌تواند در شناسایی ویژگی‌های مورد نیاز برای افرادی که در تعامل‌های چند فرهنگی درگیر هستند به کار گرفته شود، و ایده‌های جدیدی برای مطالعه دانشگاهی و تجربه‌های علمی در حوزۀ فرهنگ مطرح کند.
    1. با توجه به نقشی که هوش فرهنگی در اثربخشی ارتباطات ایفا می‌کند، اهمیت برخورداری مدیران سازمانها « دولتی، خصوصی » و اعضاء هیأت علمی دانشگاه‌ها، دبیران، آموزگاران…در اثر بخشی ارتباطات، به کارگیری هوش فرهنگی می‌تواند در قالب سیاستهای، بخش منابع انسانی به عنوان یک شاخص اثرگذار در استخدام، ارزیابی عملکرد و ارتقای سطح علمی دانشجویان، دانش آموزان، و کارکنان… این گونه سازمانها در نظر گرفته شود. لذا سازمان‌ها و مراکز آموزش عالی… می‌توانند با بهره گرفتن از آزمون‌های اندازه گیری هوش فرهنگی، کارکنانی را در پست‌های دارای تعامل فرهنگی متنوع منصوب کنند، که دارای هوش فرهنگی بالایی می‌باشند.
    1. با توجه به نتایج پژوهش در مورد مؤلفه ی استراتژی هوش فرهنگی لازم است دانشگاه‌ها جهت تقویت هوش فرهنگی اساتید و اعضاء هیأت علمی دورۀ آموزش ضمن خدمت در ارتباط با شناخت فرهنگ های مختلف، چگونگی سازگار شدن افراد با فرهنگ‌های مختلف و صحت و درستی دانش فرهنگی اقوام مختلف (با توجه به تنوع قومیت دانشجویان) برگزارکنند.
    1. با تشکیل سمینارها و میتینگ‌هایی نظام حقوقی، ارزش‌های فرهنگی و نظام ازدواج اقوام مختلف ایرانی تبیین و تشریح شود و نتایج حاصل از آن در اختیار اعضاء هیأت علمی قرار گیرد.
    1. در تابلوی اعلانات، سایت دانشگاهها و سیستم‌های الکترونیکی خاص اساتید قوانین رفتارهای غیرکلامی، هنرها و صنایع فرهنگی دانشجویان اقوام مختلف به نمایش گذاشته شود و سبب ارتقای علمی اعضاء هیأت علمی شوند.
    1. به منظور افزایش انگیزش اساتید در شناخت فرهنگ‌ها، نقاط قوت و مثبت و ارزش‌های فرهنگی اقوام مختلف به صورت تصویر و نکات کلیدی به صورت تابلوهای هنری در معرض دید اساتید در مکان پر تردد قرار گیرد.
    1. آموزش رفتارهای غیرکلامی پیشرفته به منظور ارتباط اثربخش به اساتید و اعضاء هیأت علمی پیشنهاد می‌شود.

۵-۴-۲ پیشنهادات برای محققان و پژوهشگران
۱) با توجه به این که این تحقیق در مراکز آموزش عالی و بین اعضاء هیأت علمی دانشگاه‌های دولتی، پیام نور و آزاد اسلامی شهرکرد اجرا شده است، لذا به پژوهشگران توصیه می‌شود که به بررسی رابطۀ این دو متغیر(هوش فرهنگی، اثر بخشی ارتباطات) در سازمانها و ادارات دیگر بپردازند.
۲) به پژوهشگران پیشنهاد می‌شود در تحقیقی به بررسی هوش فرهنگی و اثربخشی ارتباطات در بین فرهنگیان در مقاطع سه گانه « ابتدایی، دورۀ اول متوسطه و دورۀ دوم متوسطه » برای بهبود و پیشرفت آموزش بپردازند.
۳) هوش فرهنگی یک قابلیت اکتسابی محسوب می‌شود، لذا سازمانها می‌توانند برنامه‌هایی را برای توسعه این هوش در تمامی سطوح سازمان تدوین کنند.
۴) در ادامه مسیر پژوهشی این تحقیق، شناخت تفاوت‌های هوش فرهنگی اعضاء هیأت علمی، مراکز آموزش عالی در خرده فرهنگ‌های مختلف کشور، تدوین و اعتبار بخشی پرسش نامه هوش فرهنگی متناسب با ضرورت‌های خاص فرهنگی جامعۀ ایران، و ساز و کارها و روش‌های تقویت ابعاد مختلف هوش فرهنگی می‌تواند در تحقیقات آتی مورد توجه قرار گیرد.
۵-۵ محدودیت‌های پژوهش
تشخیص محدودیت‌ها و ذکر آنها در هر پژوهشی، به پژوهشگر در دفاع از یافته‌هایش کمک کرده و به پژوهش او اصالت می‌دهد. پژوهش حاضر نیز همچون سایر پژوهش‌ها علاوه بر بضاعت علمی محقق با محدودیت‌هایی مواجه بوده که در این بخش به مهمترین آنها که فرا روی محقق بوده است اشاره می‌شود. قابل ذکر است این محدودیت‌ها در دو بخش ارائه می‌شود:
۵-۵-۱ محدودیت‌های در اختیار پژوهشگر

    1. با توجه به این که جامعۀ آماری این پژوهش محدود به اعضاء هیأت علمی دانشگا ههای پیام نور، آزاد اسلامی و دولتی شهرکرد بوده، لذا در تعمیم نتایج به سایر سازمانها جانب احتیاط باید رعایت گردد.
    1. یافته‌های این پژوهش به بعد زمانی انجام تحقیق محدود می‌باشد.با توجه به این که این پژوهش در محدوده زمانی سال تحصیلی ۹۲- ۱۳۹۱ انجام گرفته است نسبت به نتایج تحقیق در بلند مدت باید احتیاط نمود.
    1. فقط استفاده از نظر اعضاء هیأت علمی دانشگاههای پیام نور، آزاداسلامی و دولتی شهرکرد یکی دیگر از محدودیت‌های این پژوهش می‌باشد.

۵-۵-۲ محدودیت‌های خارج از کنترل پژوهشگر
۱-در دسترس نبودن همۀ کتاب‌ها و پژوهش‌ها به دلایل مختلف همچون عدم دسترسی به برخی از مقالات و منابع خارجی از پایگاه‌های اطلاع رسانی به دلایلی از جمله پرداخت هزینه از طریق کارت اعتباری و بنابراین علیرغم تلاش فراوان، ممکن است نتوانسته باشیم به همۀ منابع دسترسی پیدا کرده باشیم.
۲- کمبود منابع نظری داخلی کافی در ارتباط با موضوع پژوهش در مورد منابع موجود در داخل کشور نیز محدودیت وجود داشت به طوری که در جستجوهای رایانه ای، کتاب‌های زیادی در مورد موضوع پژوهش و یا کاملاً مرتبط با آن در منابع فارسی به دست نیامد.
۳- نظر به جدید بودن موضوع، کمبود پژوهش‌های داخلی کاملاً مرتبط با موضوع پژوهش علمی رغم جستجوهای زیاد.
منابع
۱-آمسترانگ، م .(۱۳۸۰). راهبردهای مدیریت منابع انسانی. ترجمه: خدایار ابیلی و حسن موفقی. تهران: نشر فرا.
۲- ابزری، م.، اعتباریان، ا و خانی، ا .(۱۳۸۹). « تأثیر هوش فرهنگی براثر بخشی گروهی، مورد مطالعه شرکت فولاد مبارکه اصفهان ». پژوهش نامه مدیریت تحول، سال دوم، شماره چهارم، نیمۀ دوم.
۳- احمدی، پ.(۱۳۸۰). طراحی مدل بهبود بهره وری نیروی انسانی با نگرش مدیریت بهره وری . تهران: دانشگاه تربیت مدرس.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...