یوجی[۱۶۶] (۲۰۱۲) پژوهشی تحت عنوان” تأثیر تغییر سازمانی بر اثربخشی سازمانی مدارس: با بهره گرفتن از سرمایه‌گذاری فناوری‌های محاسبات ابری به عنوان متغیر تعدیل کننده” انجام داده است. جامعه آماری آن مدیران، معلمان و استادان دانشگاه تکنولوژی تایوان بوده است و نمونه‌‌های آن با بهره گرفتن از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که تغییر سازمانی (سرمایه‌گذاری فناوری‌های محاسبات ابری) تاًثیر قابل توجهی در اثربخشی سازمانی دارد.

چی و همکاران[۱۶۷] (۲۰۱۲) پژوهشی تحت عنوان” تأثیر تعدیلی رهبری تحولی بر مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی” انجام داده است. نمونه های آن ۲۱ مؤسسه‌ً تحقیقاتی آکادمی علوم مغولستان انتخاب شدند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که رهبری تحولی میانجی بین مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی است و رهبری تحولی و مدیریت دانش یک اثر تقویتی متقابل در افزایش اثربخشی سازمانی دارد. ‌بنابرین‏ اثربخشی سازمانی زمانی در بالاترین سطح است که مدیریت دانش و رهبری تحولی هر دو در سطح بالا باشند.

کسنور[۱۶۸] (۲۰۱۰) پژوهشی تحت عنوان” تأثیر اجرای سازمان یادگیرنده بر عملکرد مالی و غیر مالی سازمان‌ها” انجام داده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که سازمان یادگیرنده بر عملکرد مالی و غیرمالی شرکت­ها تاثیر مثبت دارد. اجرای سازمان یادگیرنده در سازمان باعث می­ شود که سازمان‌ها با یادگیری و سیستم­های اطلاعات درگیر شوند و اهمیت فزاینده تحقیق و جستجو را برای کسب دانش جدید درک ‌می‌کنند.

سونگ و همکارانش[۱۶۹] (۲۰۰۹) پژوهشی تحت عنوان” بررسی تأثیر فرهنگ سازمان یادگیرنده بر روابط بین اعتماد بین فردی و تعهد سازمانی” انجام داده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین فرهنگ سازمان یادگیرنده بر اعتماد بین فردی و تعهد سازمانی رابطه‌ مثبت و معناداری وجود دارد و فرهنگ عامل تسهیل کننده اعتماد و تعهد است.

الکین و همکاران[۱۷۰] (۲۰۰۹) پژوهشی تحت عنوان” بررسی نقش فلسفه عملگرا در ایجاد سازمان یادگیرنده در یک کشور شرقی” انجام داده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که دستیابی به سازمان یادگیرنده بسته به تناسب محیطی، شکل متفاوتی در شرق و غرب دارد.

دمرس[۱۷۱] (۲۰۰۹) پژوهشی در رساله‌ی دکترای خود تحت عنوان “رابطه‌ بین ادراک ویژگی­های سازمان یادگیرنده و عملکرد سازمان” انجام داده است. که هفت مؤلفه­ی سازمان یادگیرنده­ی واتکینز و مارسیک را به منظور بهبود و توسعه عملکرد مالی یک شرکت داروسازی در آمریکا مورد بررسی قرار داده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که به کار بردن ویژگی­ها و ابعاد سازمان یادگیرنده در یک مؤسسه موجب بهبود مستمر عملکرد آن می­ شود. و موسساتی که نشان می‌دهند عملکرد مالی متوسط رو به بالایی دارند نسبت به موسساتی که نشان می­ دهند عملکرد مالی متوسط رو به پایینی دارند، ابعاد هفت‌گانه­ی سازمان یادگیرنده را با سهولت بیشتری می­پذیرند.

پول و همکاران[۱۷۲] (۲۰۰۷) پژوهشی تحت عنوان” تعهد سازمانی و اثر آن بر رضایت شغلی مدیران اجرایی در سازمان یادگیرنده” انجام داده است. که رابطه مشخص و ملموسی بین تعهد، انگیزه و رضایت شغلی وجود دارد که این عناصر، عناصری اصلی و حیاتی برای موفقیت در یک سازمان یادگیرنده به شمار می‌روند.

کنتوکیورس و همکاران[۱۷۳] (۲۰۰۴) پژوهشی تحت عنوان” بررسی ارتباط بین ابعاد سازمان یادگیرنده و سازگاری با تغییرات و نوآوری در عملکرد سازمانی” انجام داده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که ابعاد سازمان یادگیرنده، قوی‌ترین پیش‌بینی کننده‌ انطباق سریع با تغییرات، تولید با عرضه خدمات پرشتاب و عملکرد سازمانی رده عملیاتی هستند. این ابعاد عبارتند از: ارتباطات باز و مبادله اطلاعات، ارتقای ریسک‌پذیری و عقاید جدید، قابلیت دسترسی به اطلاعات و حقایق، زمان و منابع برای انجام حرفه‌ای یک شغل.

جدول ۲- ۱۲ خلاصه پیشینه خارجی.