۲-۲۰ پیشینه پژوهش:

در خصوص شناسایی عوامل مؤثر، تحقیقات گسترده‌ای صورت نگرفته است، بااین‌وجود یافته های تحقیقات مرتبط به شرح زیر احصاء شده است:

۲-۲۰-۱: پیشینه فارسی

    1. طالب نیا و محمودی (۱۳۸۵) در مقاله‌ای تحت عنوان «بررسی مشکلات پیاده‌سازی بودجه‌ریزی عملیاتی در سازمان‌های دولتی و ارائه راهکارهای لازم جهت کاهش موانع» به مشکلات و موانع پیاده‌سازی بودجه‌ریزی ‌بر مبنای‌ عملکرد پرداختند که عوامل فردی، محیطی و فنی و فرایندی موردبررسی قرار گرفتند.

    1. حسن‌آبادی و نجار صراف (۱۳۸۶) در کتاب «مدل جامع نظام بودجه‌ریزی» که اخیراًً مدلی بنام مدل الماس در خصوص بودجه‌ریزی عملیاتی ارائه کرده‌اند درمی‌یابیم که عواملی همچون برنامه‌ریزی، تحلیل هزینه ها، نظارت، کنترل و ارزشیابی(مدیریت عملکرد)، مدیریت تغییر، نظام انگیزش و نظام ‌پاسخ‌گویی‌ به عنوان عناصر و مؤلفه‌های استقرار نظام بودجه‌ریزی ‌بر مبنای‌ عملکرد بشمار می‌روند.

    1. مرادی و راوند (۱۳۹۱) در مقاله دیگری تحت عنوان « الزامات و موانع بودجه‌ریزی عملیاتی سازمان‌ها بر اساس مدل سه عاملی شه موردمطالعه: شرکت برق منطقه‌ای تهران» سه عامل اختیار، پذیرش و توانایی را موردبررسی قراردادند که بر اساس نتایج آزمون، از بین متغیرهای اصلی، بازدارندگی عامل توانایی، در بیشترین میزان است.

      1. مبارکی، هادیان، سالمی، علی زاده و محسنی (۱۳۹۱) در مقاله دیگری تحت عنوان «بررسی هزینه های تمام‌شده خدمات بهداشتی درمانی با بهره گرفتن از بودجه‌ریزی عملیاتی در مرکز بهداشت شهرستان رودان-استان هرمزگان» پرداختند که در این مطالعه مرکز بهداشت شهرستان در دو ردیف بودجه‌ای تحت عنوان برنامه بهداشت شهری و برنامه بهداشت روستایی در نظر گرفته شد. که تهدید بودجه به روش فعلی پاسخگوی نیاز واقعی مرکز بهداشت جهت ارائه خدمات نمی‌باشد، ‌بنابرین‏ استفاده از روش بودجه‌ریزی ‌بر مبنای‌ عملکرد پیشنهاد می‌شود. در این روش نوع و مقدار کمی هر فعالیت مشخص می‌شود سپس بر اساس هزینه تمام‌شده هر فعالیت اعتبار لازم برآورد می‌گردد.

    1. دانش فرد و شیراوند (۱۳۹۱) در مقاله دیگری تحت عنوان «موانع استقرار بودجه‌ریزی عملیاتی در حوزه درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» به مطالعه توصیفی داده های موردنیاز طریق پرسشنامه برای شناسایی موانع در شش محور نیروی انسانی، سیستم مدیریت مالی، سیستم اطلاعات مالی، ساختار سازمانی، سیستم ارزیابی عملکرد و الزامات قانونی پرداختند که این مطالعه نشان داد که بین شاخص‌های سیستم اطلاعات مالی، سیستم ارزیابی عملکرد، سیستم مدیریت مالی، ساختار سازمانی، نیروی انسانی و الزامات قانونی با عدم استقرار بودجه‌ریزی ‌بر مبنای‌ عملکرد همبستگی وجود دارد.

    1. جعفری، عوض زاده، کشتکار و روشنکار (۱۳۹۱) در مقاله دیگری تحت عنوان «موانع موجود در استقرار سیستم بودجه‌ریزی عملیاتی از دیدگاه مدیران و مسئولان مالی بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز» پرداختند که یافته های پژوهش نشان می‌دهد، کمبود متخصصانی که بتواند بهای تمام‌شده پروژه ها را حساب کند، نبود انگیزه ها و تشویق‌های لازم ‌در زمینه استقرار بودجه‌ریزی ‌بر مبنای‌ عملکرد و کمبود منابع مالی برای استقرار بودجه‌ریزی ‌بر مبنای‌ عملکرد به ترتیب از مهم‌ترین موانع، فردی، سازمانی و محیطی ‌در زمینه استقرار سیستم بودجه‌ریزی ‌بر مبنای‌ عملکرد از دیدگاه مدیران و مسئولان مالی بود.

    1. عبدالرحیم رحیمی و همکاران (۱۳۹۱) در مقاله دیگری تحت عنوان به‌کارگیری مدل‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره برای ارزیابی عملکرد و بودجه‌ریزی عملیاتی سازمان‌ها در مدیریت شهری (مطالعه موردی: شرکت‌های آب و فاضلاب) از روش تحقیق توسعه‌ای و توصیفی برای بررسی عملکرد مالی و بودجه‌ریزی ع استفاده کردند که در این پژوهش بر اساس شاخص‌های مالی، بهره‌وری کارکنان، تخصیص منابع و فرایندهای مدیریتی ارزیابی کردند و نهایتاًً بر اساس شاخص‌های فوق پیشنهاداتی برای استقرار بودجه‌ریزی ‌بر مبنای‌ عملکرد پیشنهاد دادند.

  1. مشایخی، عبدزاده کنفی و فرجی (۱۳۹۳) در مقاله دیگری تحت عنوانبررسی امکان‌سنجی طراحی و استقرار بودجه‌ریزی عملیاتی در دانشگاه‌های دولتی ایران: (مطالعه موردی دانشگاه تهران) بر لزوم استقرار سیستم بودجه‌ریزی ‌بر مبنای‌ عملکرد با توجه به به‌کارگیری سیستم بها یابی ‌بر مبنای‌ فعالیت تأکید بیشتری کردند و عنوان کردند، از الزامات سیستم بودجه‌ریزی ‌بر مبنای‌ عملکرد شاخص‌های شفاف عملکردی، نظام ارزیابی عملکرد، نظام انگیزشی و ‌پاسخ‌گویی‌ می‌باشد.

۲-۲۰-۲: خارجی

    1. ویلووگبای (۲۰۰۲) در پژوهشی دیگر تحت عنوان «اهمیت اندازه‌گیری بودجه ‌بر مبنای‌ عملکرد در دولت و روند مشورتی آن» در این مطالعه یک بررسی الکترونیکی انجام شد که در آن مأموران و کارشناسان بودجه در ۵۰ ایالت موردبررسی قرار گرفتند، سودمندی اطلاعات عملکرد به تصمیم‌گیری در بودجه معمول شد، این پژوهش به دنبال بررسی استفاده از اطلاعات عملکرد در تصمیم‌گیری‌های بودجه شد و انتظار می‌رود که استفاده از اندازه‌گیری عملکرد و ارتباطات بیشتر ‌در مورد نتایج در میان گردانندگان داخلی و خارجی بودجه ترویج می‌یابد.

    1. کرین و اٌروک[۵۶] (۲۰۰۲) در مقاله‌ای تحت عنوان «تأثیر بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد بر عملکرد مالی دولت» به بررسی فرایند بودجه ‌بر مبنای‌ عملکرد در هزینه های فعالیت دولت امریکا پرداختند. در این مطالعه با بهره گرفتن از داده های هیئت‌رئیسه از ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۷ نشان می‌دهد که بودجه بر مبنای عملکرد حداقل دو درصد از هزینه های دولت را کاهش می‌دهد؛ و این مقاله نیز به روش‌های اجرای بودجه بر مبنای عملکرد در کشورها پرداخت.

    1. آندروز[۵۷] (۲۰۰۴) نشان داده است که امکان اجرا بودجه‌ریزی ‌بر مبنای‌ عملکرد در ایالت‌هایی وجود دارد که در آن‌ ها توانایی حرفه‌ای و کارشناسی برای چنین تغییراتی بیشتر وجود دارد و مقامات و مدیران برای اعمال چنین تغییراتی اختیارات بیشتری دارند و میزان پذیرش تغییر نیز بیشتر است.

    1. برنز و لی[۵۸] (۲۰۰۴) دریافتند که استفاده از شاخص‌های اثربخشی عملکرد، نرخ‌های بهره‌وری در بودجه‌های ایالتی، ارسال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ کمی کاهش‌یافته است. آن‌ ها همچنین دریافتند، در دوره های زمانی که سطوح منابع مالی تغییر کرده، این شاخص‌ها نیز به میزان زیادی بهبودیافته‌اند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...