1. جامعه آماری، روش نمونه گیری و نمونه تحقیق

جامعه آماری: جامعه آماری مورد نظر کودکان ۴ تا ۶ سال در مقطع پیش دبستان منطقه ۲ شهر تهران است والدین کودکان پیش دبستان که قرار است آموزش ببینند از سن ۲۵ تا ۴۰ سال می‌باشند که حداقل تحصیلات آن ها دیپلم می‌باشد.

      1. گروه نمونه و شیوه انتخاب آن

نمونه مورد نظر ۶۰ نفر از کودکان پیش دبستانی ۴ تا ۶ ساله ۵ مدرسه از مدارس منطقه ۲ هستند که به صورت تصادفی ساده انتخاب شده اند.

    1. ابزار جمع ­آوری اطلاعات

آزمون فهرست رفتاری کودکان (آخنباخ): این ابزار برای ارزیابی سنجش صلاحیت، کنش­وری سازشی و مشکلات عاطفی-رفتاری کودکان معرفی شده است. این فهرست توسط والدین یا فردی که با کودک در محیط های شبیه به خانواده زندگی می‌کند و او را به طور کامل می شناسند و یا توسط معلم ‌بر اساس وضعیت کودک در شش ماه گذشته تکمیل می‌گردد. این فهرست دارای دو بخش است: بخش اول مربوط به صلاحیت کودک در زمینه‌های مختلف نظیر فعالیت ها، روابط اجتماعی و مدرسه است و بخش دوم مربوط به مشکلات عاطفی-رفتاری است.

این پرسش نامه دارای ۱۱۸ سوال است و ۸ مؤلفه‌ را می سنجد که شامل: عوامل افسردگی-گوشه گیری، افسردگی-اضطراب، شکایات بدنی و مشکلات اجتماعی، مشکلات تفکر، رفتار های قانون شکن، رفتار های پرخاشگرانه و نارسایی توجه و فزون کنشی می‌باشد. مؤلفه های اضطراب در این آزمون ۱۲ سؤال است. پایایی آزمون-باز آزمون بین مصاحبه گران نمرات فهرست رفتاری کودک بین ۹۳% تا ۱ به دست آمده است. این پایایی برای مقیاس های صلاحیت، کنش­وری و نشان­گان عاطفی-رفتاری در فهرست رفتاری کودک برابر ۹۰% است. نمرات فهرست رفتاری کودک بین ۲۴-۱۲ ماه ثبات داشتند. هنجاریابی این نظام در شهر تهران، پس از انطباق های لازم به لحاظ زبانی، فرهنگی و اجتماعی صورت گرفته است. در اعتبار آزمون- باز آزمون، تمام همبستگی های گشتاوری پیرسون معنی دار است و هم چنین تمام هم بستگی های مربوط به توافق متقابل بین پاسخ دهندگان شامل توافق بین والدین، توافق بین معلمان، توافق بین کودکان و والدین و توافق بین والدین و معلمان نیز معنا دار است (مینایی ۱۳۸۴).

    1. روش انجام تحقیق

ابتدا ۶۰ نفر از کودکان مضطرب را از طریق آزمون آخنباخ به عنوان پیش آزمون انتخاب شدند سپس نمونه های آماری به صورت گمارش تصادفی به دو گروه گواه و آزمایش تقسیم شدند و پس از گرفتن اطلاعات جمعیت شناختی از هر دو گروه به یک گروه از والدین آنان آموزش مربوط به رشد شناختی (بر اساس نظریه پیاژه) داده شد ( گروه آزمایش ) و به گروه گواه آموزشی داده نشد. از هر دو گروه از کودکان همان والدین تست آخنباخ با مؤلفه‌ ی اضطراب به عنوان پس آزمون گرفته شد. مدتی) ۳ ماه)پس از پایان نتایج آزمون ها و آموزش مربوطه مجدداً تست آخنباخ برای پایداری آموزش در طول زمان گرفته شد.

    1. مراحل و زمان­بندی اجرای تحقیق

این تحقیق بر اساس نظریه رشد شناختی پیاژه انجام شد است و در هر جلسه که حدودا ۲ ساعت طول کشید به آموزش رشد شناختی کودکان پیش دبستان که در مرحله پیش عملیاتی قرار داشتند، پرداخت. مدت زمان آموزش چهار هفته و در هر هفته ۲ جلسه و در هر جلسه حدودا ۲ ساعت می‌باشد که سرفصل های هر جلسه به قرار زیر بود:

مقدمه: در جلسه اول به طور کلی ‌در مورد اهمیت آموزش والدین در زمینه رشد و به خصوص رشد شناختی کودکان صحبت شد:

آموزش تفکر: در این جلسه ویژگی های تفکر کودکان پیش دبستان بر طبق نظریه پیاژه آموزش داده شد:

آموزش زبان: در این جلسه ویژگی های زبان و گفتار و پیوند آن با تفکر در کودکان پیش دبستانی بر طبق نظریه پیاژه آموزش داده شد:

آموزش توجه و تمرکز: در این جلسه از ویژگی های توجه و تمرکز کودکان پیش دبستانی بر طبق نظریه پیاژه آموزش داده شد:

آموزش حافظه: در این جلسه از ویژگی های حافظه کودکان پیش دبستانی بر طبق نظریه پیاژه آموزش داده شد:

آموزش درمورد عواقب عدم آگاهی از ویژگی های رشد شناختی در کودکان پیش دبستانی

آموزش مهارت هایی که به بهبود ویژگی های شناختی ( توجه، تمرکز، تفکر، حافظه ) کمک می­کرد

برگزاری کارگاه برای والدین به منظور دانستن میزان درک والدین از این دوره های آموزشی و جمع بندی تمامی مراحل آموزش

    1. روش تجزیه و تحلیل داده ­ها

برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از شاخص های آمار توصیفی نظیر میانگین، انحراف استاندارد و ویژگی های جمعیت شناختی و… استفاده شد و شاخص های آمار استنباطی نظیر تحلیل کوواریانس نیز به عنوان مکمل استفاده شد.

    1. ملاحظات اخلاقی

به منظور رعایت ملاحظات اخلاقی موارد زیر مورد توجه قرار گرفت: اولاً کلیه افراد نمونه مورد بررسی آزادی کامل داشتند که در صورت تمایل با مجری طرح همکاری کنند و هیچ نوع فشاری بر آن ها تحمیل نشد و در هر مرحله از تحقیق مختار بودند که قطع همکاری کنند. ثانیاًً به آن ها اطمینان داده شد که اطلاعات مربوط به آن ها به صورت کاملاً محرمانه نگهداری خواهد شد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...