دانلود پروژه و پایان نامه – متغییر وابسته در این تحقیق: – 1 |
-
- ام بنین[۳۱] و همکاران (۲۰۰۶) پژوهشی انجام دادنددرخصوص هوش هیجانی به عنوان یک عامل پیشبینی کننده رفتار در حوزه های مانند وضعیت اجتماعی و زندگی زناشویی. در این مقاله نویسندگان به شکافی در ادبیات تحقیق وچارچوب نظریات دست یافتند،در این تحقیق سه فرضیه را مورد بررسی قرار دادند تحت عنوان رابطه بین هوش و طلاق ، وضعیت داده و وضعیت به دست آورده ، نتایج سازگار با تاثیر مستقیم هوش در طلاق، خالص نسبت داده و وضعیت به دست آورد را به دست آوردند. نویسندگان با توضیح اثر بر روی نرخ طلاق از طریق سه جنبه متمایز اما مرتبط از هوش را توضیح دادند
- جان دی مایر [۳۲]و همکاران (۱۹۹۰) در مقاله ای با چارچوب هوش هیجانی و بیان احساسات در خود و در برخی دیگر، مقررات مؤثر از احساسات در خود و دیگران، و استفاده از احساسات برای ایجاد انگیزه ، برنامه ریزی، و رسیدن به زندگی فرد به مواردی دست یافت. پس از آن به اکتشاف در ادبیات بر هوش ، و به خصوص هوش اجتماعی ، به بررسی جایگاه احساسات در مفاهیم هوش سنتی دست یافت. چارچوبی برای یکپارچه سازی تحقیق بر روی مهارت های مربوط به احساسات تشکیل داد در نهایت به بررسی اجزای هوش هیجانی دست زده و در نتیجه از بررسی موزد نظر به نقش هوش هیجانی در سلامت روان رسیده و راه برای تحقیقات بیشتر ارائه داد.
فصل سوم
روش شناسی پژوهش
مقدمه
تنوع موضوعات و مسائل اجتماعی موجب شده است محققان روش های متعدد و با کاهش خطای بیشتری را تجربه کنند به همین سبب روش های مختلفی به وجود آمده که هر یک در نوعی از تحقیقات کاربرد دارند. در حالت کلی روشها به دو گروه کمی و کیفی قابل تقسیم هستند که هر یک به تناسب موضوع تحقیق کاربرد ویژهای دارند. روش های کمی قابلیت تعمیم بیشتری دارند ولی نتایج آن منطقاً چندان پذیرفته شده نیست. در عوض روش های کیفی از لحاظ قابلیت اعتماد بیشتری دارند ولی از لحاظ تعمیم پذیری نمیتوان بر آن اتکا کرد. در این پژوهش از زوایای مختلف این دو نگرش مورد بازنمایی و مقایسه قرار گرفته است. همچنین ابزارها و تکنیکهای مورد استفاده در تحقیقات اجتماعی معرفی و کابرد آن ها نیز در هریک از تحقیقات کمی و کیفی مورد بررسی قرار گرفته است.
از آغاز تاریخ بشر درصدد پی بردن به قاعده و نظم موجود در پدیده ها و رویدادهای جهان اطراف خود بوده است. بدین جهت کشف قوانین،اصول و نظریه های حاکم بر پدیده ها و رویدادها نایل آمده است. اما باید توجه داشت که این قوانین و اصول تحت شرایط خاصی اعتبار دارد. این شرایط زیربنای صحت آن ها را تشکیل میدهد. (سرمد ودیگران ۲۰:۱۳۸۲)
شکی نیست که پی بردن به قاعده و نظم میان پدیده ها و رویدادها در علوم فیزیکی و زیستی در مقایسه با علوم انسانی و اجتماعی (از جمله علوم رفتاری) با سهولت بیشتری انجام می شود. زیرا موضوع اصلی در علوم انسانی و اجتماعی، انسان است (همان:۲۱).
باید توجه داشت که رفتار آدمی پیچیده است و عوامل بسیاری در آن دخالت دارد که به ظاهر آن را سازمان نایافته و حتی متناقض جلوه گر میکند. اما می توان با روش مناسب به شناخت آن پرداخت (همان:۲۰).
در انجام دادن پژوهش، به منظور کسب شناخت، باید مجموعه ای از گزاره ها (فرضیه یا سؤالهای تحقیق) را تدوین کرد سپس آن ها را مورد آزمون قرار داد یا پاسخ آن ها را فراهم آورد. این امر، فرایند پژوهش را هدایت کرده و پژوهشگر را در به دست آوردن شناخت یاری میدهد. بر این اساس، روش تحقیق وسیله یا طریقه تعیین این امر است که چگونه یک گزاره تحقیق مورد تأیید قرار میگیرد یاری می شود. به عبارت دیگر،روش تحقیق چارچوب عملیات یا اقدامات جستجوگرانه برای تحقق هدف پژوهش،جهت آزمون فرضیه یا پاسخ دادن به سؤالهای تحقیق را فراهم می آورد. (سرمد ودیگران ۲۲:۱۳۸۲).
به اعتقاد ساروخانی (۱۳۸۸) روش شناسی مطالعه منظم و منطقی اصولی است که تفحص علمی را راهبردی میکنند.
از این دیدگاه، روش شناسی به عنوان شاخه ای از منطق و یا حتی فلسفه است. دیدگاه دیگر روش شناسی را شاخه ای از علم میداند (ساروخانی ۲۲:۱۳۸۸).
در مقابل تالکوت پارسونز در اثرش “ساخت عمل اجتماعی” می نویسد: روش شناسی در اصل با روش های پژوهش تجربی نظیر آمارشناسی، مطالعه موردی، مصاحبه و غیره سروکار ندارد. بلکه ملاحظه زمینههای کلی برای اعتبار کار عملی است. سپس روش شناسی نه دقیقاً یک رشته فلسفی، و نه دقیقاً رشته ای علمی است. (پارسونز به نقل از ساروخانی ۲۲:۱۳۸۸)
در این فصل به موارد زیر پرداخته خواهد شد:
-روش تحقیق
– جامعه آماری
– نمونه و روش نمونه گیری تحقیق
– روش گردآوری داده ها
– ابزار جمع آوری و آنالیز داده های تحقیق
۳-۱متغییر های تحقیق:
متغیر مشخصه یک عنصرپدیده موجود زنده و یا هر چیزی است که قابلیت تغییر داشته و میتواند مقادیر مختلفی را بپذیرد. آنچه اهمیت دارد آنکه باید دقت شود در هر تحقیق ما متغیرهای خاص خواهیم داشت و اینگونه نخواهد بود که همه آنچه در یک مطالعه به عنوان متغیر حضور دارند برای تحقیق نامطلوب است. از سوی دیگر نوع متغیر علیرغم مشابه بودن عنوان از یک مطالعه به مطالعه دیگر ممکن است متفاوت باشد.
متغیر را بر اساس عوامل مختلف به گونه های متفاوتی تقسیم بندی می کند:
متغیر مستقل: آن متغیری است که محقق تاثیر آن را بر سایر متغیرها مورد سنجش قرار میدهد.
متغیر وابسته: آن متغیری است که متغیر مستقل بر روی آن اثر میکنند
متغیر مداخله گر: آن متغییری است که بر روی رابطه علت معلولی بین دو یا چند متغیر تاثیر میگذارد و باعث قوی یا ضعیف شدن رابطه بین متغیرها از حد واقعی آن ها می شود.
متغیر مستقل در این تحقیق :
هوش هیجانی و مؤلفه های آن (مهارت های درون فردی، مهارت های بین فردی، مقابله با فشار، سازگاری و خلق کلی)میباشد
اضطراب اجتماعی و مؤلفه های آن( هراس اجتماعی و گذر اجتماعی ) میباشد.
ویژگی های شخصیتی ومولفه های آن میباشد.
متغییر وابسته در این تحقیق:
مراجعین متقاضی طلاق میباشد.
۳-۲ روش تحقیق:
روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی است.
۳-۳ حجم نمونه:
در ابتدا یادآور می شوم بر مبنای مطالعات در ادبیات آماری، انتخاب حجم نمونه به عواملی مانند کمی یا کیفی بودن متغیر، اسمی، ترتیبی یا عددی بودن آن، حجم جامعه و نوع توزیع آماری جامعه بستگی دارد.
۳-۴ جامعه آماری:
جامعه آماری این پژوهش را کلیه مراجعه کنندگان طلاق به بخش معاینات پزشکی قانونی استان تهران در سال ۱۳۹۳ تشکیل میدهند که به طور کل ۹۶۳۱ نفر میباشند.البته برای صرفه جوئی در نیروی انسانی ، هزینه و وقت و رعایت سایر ملاحضات اجرائی به جای مطالعه بر روی تمامی افراد جامعه می توان نمونه ای از افراد جامعه را انتخاب و مورد تحقیق قراردادو این نمونه به طور معمول معرف آن جامعه بوده و کم و بیش ویژگیهای افراد جامعه را دارد.
به این ترتیب از آنجا که بررسی بیش از ۹۰۰۰نفر با توجه به محدودیت های پژوهشی برای این پژوهش غیر ممکن بوداز روش نمونه گیری تصادفی استفاده شد.حجم نمونه نیز از طریق فرمول کوکران محاسبه میگردد که ۳۶۹ نفرارزیابی شد که برای اطمینان بیشتر۳۷۰نفر منظور گردید.
۳-۵ روش گردآوری اطلاعات:
روش گرد آوری اطلاعات ، میدانی و کتابخانه ای است.
۳-۶ ابزار گردآوری اطلاعات:
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 03:13:00 ب.ظ ]
|