بخش چهارم: پیشینه تحقیق.

۲-۵-۱)پیشینه پژوهش‌های خارجی

بارون و همکاران[۷۲](۲۰۰۱)، در تحقیق خود ارتباط ریسک حسابرسی ، مخارج حسابرسی و تجدید ارائه صورت‌های مالی کاهنده سود انباشته را در بازار بورس کانادا با بهره گرفتن از داده های ۷۸۶ شرکت در صنایع مختلف را مورد بررسی قرارا دادند. آن ها که در این تحقیق از رگرسیون داده های پانلی استفاده نموده نشان دادند که ریسک حسابرسی و مخارج حسابرسی، در مواردی بیشتر است که تجدید ارائه صورت‌های مالی کاهنده سود انباشته است.همچنین نتایج یافته های آن ها نشان می‌دهد که شدت تاثیر در صنایع مختلف متفاوت است به طوری که در صنایع انرژی این شدت بیشتر و صنایع ساختمانی این شدت کمتر است.

اووِرز و همکاران[۷۳](۲۰۰۲)، در تحقیق خود ارتباط بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و واکنش
سرمایه گذاران را در بازار بورس نیوزیلند با بهره گرفتن از داده های ۱۲۶۷ شرکت در صنایع مختلف را مورد بررسی قرارا دادند. آن ها که در این تحقیق از رگرسیون داده های تلفیقی استفاده نموده نشان دادند که واکنش منفی بازار، در مواردی شدت بیشتری دارد که ‌تجدید ارائه صورتها ی مالی با تغییر مدیریت ارشد شرکت همراه بوده است.همچنین این نتایج نشان داد که در مواردی که تجدید ارائه ناشی از اقلام عملیاتی و مستمر می‌باشد این شدت بیشتر می‌باشد.

نتایج تحقیق گریفین[۷۴](۲۰۰۲)، در تحقیق خود ارتباط بین تعداد تحلیل گران، ‌تجدید ارائه صورت‌های مالی و فعالیت دارندگان اطلاعات نهانی را در بازار بورس نیوریورک مورد بررسی قرارا دادند. نتایج یافته های آن ها نشان می‌دهد تعداد تحلیل گران علاقه مند و پیگیر شرکت پس از اعلام تجدید ارائه صورت‌های مالی و افزایش غیر عادی فعالیت ‌گروه‌های دارای اطلاعات نها نی(درون شرکتی) از چند ماه پیش از اعلام ‌تجدید ارائه صورت‌های ما لی کاهش می‌یابد به طوری در تاریخ ارائه صورت های مالی حسابرسی به کمترین حد خود می رشد. همچنین این نتایج نشان می‌دهد در مواردی که حسابرس شرکت مؤسسه‌ بزرگتر و خوشنام تری باشد میزان و شدت کاهش فعالیت دارندگان اطلاعات نهانی کمتر می‌باشد.

پالمورس و همکاران[۷۵] (۲۰۰۴)، در تحقیق خود منابع تجدید ارائه صورت های مالی در شرکت های بورس مالزی را در دروه زمانی ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۲ مورد بررسی قرار ‌دادند و نتایج یافته های آن ها نشان می‌دهد عواملی همچون تغییر مدیر عامل، ساختار حاکمیت شرکتی، نوع مؤسسه‌ حسابرسی، ساختار کمیته حسابرسی، ساختار هیات مدیره بر میزان تجدید ارائه صورت های مالی موثرند. همچنین نتایج آن ها نشان
می دهد واکنش منفی بازار به تجدید ارائه صورت‌های مالی در مواردی شدید تر است که به تقلب مربوط باشد، موجب تغییر چندین حساب گردد، سود گزارش شده را کاهش دهدو یا حسابرس یا مدیریت به آن مرتبط باشند.

نتایج تحقیق دزایی و همکاران[۷۶](۲۰۰۶)، در تحقیق خود با بهره گرفتن از تکنیک تحلیل عاملی تاثیر عوامل درون سازمانی بر میزان و فراوانی تجدید ارائه صورت های مالی در شرکت های بورس نیویورک را مورد بررسی قرار دادند. نتایج یافته های آن ها نشان می‌دهد اندازه شرکت، عمر شرکت، تعداد اعضای هیات مدیره، دوره تصدی مدیر عامل، تغییرات مدیر عامل، میزان سود آوری بر میزان تجدید ارائه صورت های مالی مؤثر است. همچنین نتایج آن ها نشان می‌دهد که بین تجدید ارائه صورت های مالی با تغییر مدیریت ارشد شرکت طی ۱۲ ماه قبل و بعد از ‌تجدید ارائه صورت‌های مالی رابطه معناداری وجود دارد.

ترنر و ویریش[۷۷](۲۰۰۶)، در ایالات متحده آمریکا تجدید ارائه صورت های مالی ۲۵۰۰۰ مشاهده متعلق به شرکت های عضو کمیسیون بورس و اوراق بهادار را بررسی کردند. نتایج کار آن ها حاکی از این است که۲۵ درصد از تجدید ارائه ها به علت شناسایی هزینه ‌ها بوده است، که رایجترین نوع اشتباهات بوده است؛پس از آن، طبقه بندی نادرست با ۱۸ درصد، و اشتباهات مربوط به حقوق مالکیت با ۱۳ درصد ، بیشترین فراوانی را داشته اند. اما در تحقیقاتی که پیش از رسوایی مالی انرون انجام شده است ، گزارش بیش از واقع درآمدها و سایر اشتباهات مربوط به شناسایی درآمدها بیش از ۵۰ درصد تجدید ‌ارائه‌های مالی دارای منشأ متقلبانه را به خود اختصاص داده‌اند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...