با توجه به مثال بالا مشخص شد که کلیدزنی خطوط انتقال و قدرت بازار در ارتباط می‌باشند. بنابراین در قسمت‌های بعد به بررسی اثر کلیدزنی در سیستم انتقال بر قدرت بازار می‌پردازیم.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

مرز رقابت [۵۶](CB)
مسأله CB برای محاسبه بازه تغییرات شاخص HHI در بازار برق در [۴۵] طراحی شده است. این مسأله یک مسأله بهینه‌سازی است که تابع هدف آن کمینه (و یا بیشینه) کردن HHI با توجه به قیود بهره‌برداری شبکه می­باشد. مدل کلی مسأله CB به شرح زیر است.

‏۲‑۱

‏۲‑۲

‏۲‑۳

‏۲‑۴

‏۲‑۵

‏۲‑۶

‏۲‑۷

در مدل فوق توان تولیدی ژنراتور و عنصر سطر و ستون از ماتریس تلاقی میان مالکین و ژنراتورها است، به طوری که اگر ژنراتور متعلق به مالک باشد مقدار آن ۱ و در غیر این ‌صورت مقدار آن صفر است. مقدار بار در شین و زاویه ولتاژ در شین ­ است. حداکثر توان تولیدی و حداقل توان تولیدی توسط ژنراتور می‌باشند. توان عبوری از خط است و حداکثر توان قابل عبور از خط است. عنصر سطر و ستون از ماتریس تلاقی خط با شین‌ها است و مقدار آن در شین ابتدای خط برابر با ۱، در شین انتهای خط برابر با ۱- و در صورت عدم اتصال به شین برابر با صفر است. به طور مثال، اگر خط ۱ که از شین ۱ خارج و به شین ۲ وارد ‌شود، درایه سطر اول و ستون اول این ماتریس برابر با ۱ و درایه سطر اول و ستون دوم آن برابر با ۱- خواهد بود و درایه‌های دیگر در سطر اول آن برابر با صفر خواهد بود. عنصر سطر و ستون از ماتریس تلاقی ژنراتورها با شین‌ها است به طوری که اگر ژنراتور به شین متصل باشد مقدار آن ۱ و در غیر این‌صورت برابر با صفر است. به عنوان مثال اگر ژنراتور ۱ در شین ۱ قرار گرفته باشد، درایه سطر اول و ستون اول این ماتریس برابر با ۱ بوده و در سطر ۱، درایه‌های دیگر صفر هستند. نیز سوسپتانس خط است.
رابطه ۲-۱ تابع هدف مسأله را نشان می‌دهد که برابر با مجموع مجذور توان تولیدی توسط هر مالک تقسیم بر مجذور بار کل شبکه است. رابطه ۲-۲ حد زاویه ولتاژ در شین را نشان می‌دهد و اجبار می‌کند که زاویه ولتاژ در تمام شین‌ها همواره باید در محدوده قرار داشته باشد. اگر چنانچه قیود محدود کننده‌تری وجود داشته باشد، می‌تواند جایگزین این قیود شود. رابطه ۲-۳ حد توان تولیدی ژنراتوراست و بیان می‌کند که هر ژنراتور باید تولیدی بین توان حداقل () و حداکثر () خود داشته باشد. رابطه ۲-۴ نشان می‌دهد که حد حرارتی خطوط الزاماً رعایت شود.
رابطه ۲-۵ بیان‌گر این است که جمع توان وارد شده به هر شین شبکه باید برابر با صفر باشد. به طور مثال شین را در نظر بگیرید، در رابطه ۲-۵، جمله اول مجموع توان خارج شده از خطوط متصل به این شین را با علامت منفی نشان می‌دهد؛ اگر خط از این شین خارج شود مقدار توان خط با توجه به اینکه درایه دارای مقدار ۱ خواهد بود، منفی در نظر گرفته می‌شود و اگر خط به شین وارد شود مقدار درایه برابر با ۱- بوده و توان خط، مثبت در نظر گرفته می‌شود. جمله دوم میزان تولید در شین را مشخص می‌کند. اگر ژنراتوردر این شین وجود داشته باشد، درایه‌ برابر با ۱ بوده و توان آن ژنراتور با علامت مثبت ظاهر می‌شود. جمله سوم نیز میزان بار واقع شده در شین را با علامت منفی نشان می‌دهد.
رابطه ۲-۶ قانون عبور توان از خطوط شبکه را نشان می‌دهد. این رابطه برابری توان عبوری از خط با حاصل‌ضرب سوسپتانس خط و تفاضل زاویه ولتاژ شین ابتدا و انتهای خط را اجبار می‌کند. به طور مثال، اگر خط که از شین خارج و به شین وارد ‌شود، مقدار درایه برابر با ۱ و درایه برابر با ۱- خواهد بود. بنابراین رابطه ۲-۶ برای خط به صورت خواهد بود. رابطه ۲-۷ نیز نشان می‌دهد که زاویه ولتاژ برای شین مرجع برابر با صفر در نظر گرفته می‌شود.

مسأله CB با در نظر گرفتن TS (ECB)[57]
در این بخش برای محاسبه بازه تغییرات HHI با در نظر گرفتن TS، مسأله CB معرفی شده در بخش ۲-۱ را توسعه می‌دهیم. مدل توسعه یافته با اعمال تغییراتی در قیود به دست خواهد آمد. در مسأله ECB، متغیر تصمیم به خروج خط انتقال نیز به مسأله CB افزوده می‌شود. در نتیجه اضافه کردن این متغیر تصمیم، توان عبوری از خط انتقال در صورت خروج از مدار، صفر خواهد شد. لذا قیود ۲-۴ و ۲-۶ باید به گونه‌ای بازبینی شوند که این امکان را ایجاد نمایند. این امر با جایگزینی چهار قید ۲-۸ تا ۲-۱۱ به جای قیود ۲-۴ و ۲-۶ انجام می‌شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...