مدیریت زنجیره تأمین سبز سابقه قوی است برای تصویر شرکت‌های بزرگ و نقش مهمی در بهبود تصویر شرکت بازی می‌کند. بنابراین ما می‌توانیم بهبود تصویر شرکت‌های بزرگ، از طریق بهبود مؤثر بعد از مدیریت زنجیره تأمین سبز را فراهم کنیم.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۲-۴- نوآوری تحقیق
در این تحقیق اثر انواع فشارها بر محرکه‌ها به همراه اثر آن‌ها بر عملکردهای زنجیره تأمین سبز با زیر گروه‌های عملکرد زیست محیطی، اقتصادی، عملیاتی، سازمانی به صورت همزمان مورد بررسی قرار گرفته است. جمع شدن این عوامل با هم به منظور بررسی عملکرد زنجیره تأمین سبز جنبه نوآوری این تحقیق می‌باشد.
فصل سوم
روش اجرایی تحقیق
۳-۱- مقدمه
استفاده از استراتژی سبز باعث کاهش ضایعات، کاهش استفاده از منابع و کاهش مصرف انرژی و آلودگی محیط زیست و افزایش راندمان و بهبود عملکرد در سازمان‌ها و شرکت‌‌ها می‌گردد. که با به کارگیری دستورات آن ایجاد مطلوبیت و رضایتمندی، کاهش هزینه‌‌ها از طریق صرفه جویی در منابع و تعداد ساعات کار کارگران، بهره مندی از مزایای رقابتی و افزایش سودآوری سازمان را دربر دارد. برنامه‌‌‌‌ ‌های سبز در کنار افزایش بازده، کاهش آلاینده‌‌ها و ضایعات را به همراه خواهد داشت. (سپهری و همکاران، ۱۳۹۱)
از اصطلاح روش تحقیق معانی خاص و متمایزی در متون علمی استنباط می‌شود که یکی از تعاریف جامع به صورت زیر می‌باشد: روش تحقیق مجموعه ای از قواعد، ابزار و راه های معتبر (قابل اطمینان) و نظام یافته برای بررسی و دستیابی به راه حل مشکلات است. با هر تحقیق، تلاشی سیستماتیک به منظور دست یافتن به پاسخ یک پرسش یا راه حلی برای یک مسئله است، که بر این اساس تحقیقات صورت گرفته را براساس هدف از انجام تحقیق می‌توان طبقه بندی نمود. اساس واقعی پژوهش علمی، تبیین رابطه میان متغیرهاست. روش پژوهش توصیفی (غیر آزمایشی)، شامل مجموعه روش‌هایی است که هدف از آن توصیف کردن شرایط یا پدیده‌‌های مورد بررسی است.
در این فصل روش اجرایی تحقیق ارائه گردیده است. بدین صورت که ابتدا به تشریح روش تحقیق پرداخته شده است و بعد از آن جامعه آماری و حجم نمونه، متغیرهای تحقیق، فرضیات تحقیق، مدل پیشنهادی تحقیق و هم چنین جدول ماهیگیری آورده شده است. پس از آن روش گردآوری داده‌ها (مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی)، ابزار گردآوری داده‌های تحقیق (مصاحبه و پرسشنامه)، روایی و پایایی تحقیق (روش آلفای کرونباخ و با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS) و در نهایت روش‌های تجزیه و تحلیل آماری (آمار توصیفی و بیوگرافیگ با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS و تحلیل مدل معادلات ساختاری شامل مدل اندازه گیری و مدل ساختاری با بهره گرفتن از نرم افزار LISREL) مورد استفاده توضیح داده شده است.
۳-۲- روش تحقیق
این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی،عملی و به لحاظ روش انجام تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی،پیمایشی از شاخه میدانی می­باشد. با توجه به این­که در این پژوهش از روش­های مطالعه‌ی کتابخانه‌ای و بررسی متون و نیز روش­های میدانی نظیر پرسشنامه جهت بررسی استفاده می­ شود، می­توان گفت که پژوهش حاضر بر اساس ماهیت و روش تحقیق، میدانی است. پژوهش حاضر از نوع پیمایشی نیز می­باشد، مشخصه­ی عمومی پیمایشی­ها مجموعه­ منظمی از داده­هاست که آن را ماتریس متغیر برحسب داده ­های موردی می­نامند. محقق در این ماتریس، صفت یا ویژگی هر مورد را برحسب متغیر مورد بررسی گردآوری و با در کنارهم­ گذاشتن این اطلاعات به مجموعه ­ای ساخت­مند یا مستطیلی از داده ­ها می­رسد. در این تحقیق روش پیمایشی جهت گرد آوری اطلاعات استفاده شده است، لذا آن را می‌توان در زمره تحقیق های میدانی قرار داد. طبقه بندی دیگر برای تحقیقات انجام گرفته، برحسب روش انجام تحقیق می‌باشد که تحقیق حاضر به روش تحقیق همبستگی انجام می‌گیرد. در تحقیق همبستگی هدف اصلی آن است که مشخص شود آیا رابطه ای بین دو یا چند متغیر وجود دارد و اگر این رابطه وجود دارد اندازه و حد آن چقدر است. انجام تحقیق توصیفی از لحاظ روش گرد آوری اطلاعات را می‌توان به کتابخانه ای، مشاهده ای و پیمایشی تقسیم کرد.
۳-۳- جامعه آماری
مجموعه واحدهایی که حداقل دریک صفت مشترک باشند و معمولاً آن را با N نمایش می‌دهند. بعبارت دیگر، گروهی از افراد که یک یا چند صفت مشترک دارند و این صفت یا صفات مورد توجه محقق می‌باشند. “تمامی گروه و افرادی که جهت تحقیق، مناسب تشخیص داده شده اند؛ با این تعریف، جامعه پسوند آماری گرفته است. و یا جامعه­ای که اعضای آن، کمیت­های مربوط به اندازه یک صفت در افراد یک جامعه است.
این پژوهش جهت استفاده در سازمان‌ها و صنایع تولیدی انجام می‌گیرد. از بین صنایع بزرگ کشور که در زمینه زنجیره تأمین سبز اقدام کرده‌اند، در این تحقیق از مدیران و کارشناسان ارشد در ۳ صنایع تولیدی، ۱٫ مجتمع پتروشیمی ۲٫ شرکت پالایش نفت ۳٫ شرکت ملی نفت (زاگرس جنوبی) شهر شیراز (شامل ۱۵۰ نفر) جهت جمع آوری اطلاعات استفاده می‌شود.
۳-۴- حجم نمونه و روش نمونه گیری
نمونه گیری فرایندی است که طی آن تعدادی از واحدها به گونه ­ای برگزیده می­شوند که معرف جامعه­ بزرگ­تری که از آن انتخاب شده ­اند باشد. روش نمونه گیری در این پایان نامه به صورت نمونه گیری تصادفی ساده می باشد. نمونه گیری تصادفی، روشی برای انتخاب بخشی از جامعه یا کل، به گونه ­ای که همه نمونه­های
ممکن که دارای تعداد ثابت n هستند برای انتخاب شدن احتمال یکسان داشته باشند.
یکی از رایج ترین شیوه‌های تعیین حجم نمونه استفاده از فرمول کوکران[۲۰] است. کوکران فرمول‌های متعددی برای تعیین حجم نمونه معرفی کرده است که یکی از آن‎ها در ادامه آورده شده است. برای تعیین حجم نمونه با توجه به انحراف معیار نمونه مقدماتی از این فرمول استفاده شده است. با توجه به فرمول کوکران با تعداد اعضای جامعه مشخص (۱۵۰ نفر) استخراج شده است، با لحاظ نمودن میزان خطای ۰۴/۰= ε در سطح اطمینان ۹۵% و انحراف معیار نمونه مقدماتی ۱۶۰/۰=σ۲x و آماره استاندارد ۸۴/۳=Z2 α/۲ ، لذا با توجه به تعداد اعضای جامعه مقدار حجم نمونه (s یا n) را ۱۰۸ می‌دهد.

۳-۵- متغیرهای تحقیق
با توجه به موضوع تحقیق، بررسی تأثیر عوامل محرکه ‌های زنجیره تأمین سبز بر عملکردهای آن، از یک طرف مستلزم تعیین معیارها و شاخص‌‌های بسیاری می‌باشد که باید مورد تأیید خبرگان و متخصصان قرار گیرد و از طرف دیگر با پاسخگویی اعضای جامعه آماری به سؤالات پرسشنامه، تحلیل آماری پیچیده و چندگانه ای خواهد داشت. با مطالعات و بررسی مقالات مختلف عوامل مشترک در ارتباط با مدیریت زنجیره تأمین سبز انتخاب شدند.
جهت ارزیابی و اندازه گیری مفاهیم مدیریت زنجیره تأمین سبز، فشارهای داخلی و خارجی و محرکه‌‌های زنجیره تأمین سبز و عملکردهای زنجیره تأمین سبز و ارتباط آن‌ها با یکدیگر، با توجه به چهار مقالات پایه و اولیه انتخاب شده، شامل ۳۵ معیار (فشار داخلی: ۴ معیار، فشار خارجی: ۷ معیار، محرکه‌های زنجیره تأمین سبز: ۸ معیار، عملکردهای زنجیره تأمین سبز: ۱۶ معیار) مشخص گردید و در قالب پرسشنامه ای بین مدیران و کارشناسان صنایع توزیع گردید.
متغیرهای تحقیق (جدول ماهیگیری) به شرح زیر در جدول ۳-۱ قابل مشاهده می‌باشند:
جدول ۳-۱ : متغیرها و شاخص‌‌های تحقیق

متغیر اصلی

متغیر فرعی

اصطلاح لاتین

منبع

فشار داخلی

Lee, et al.(2013)

فشار خارجی

الف) اقدامات تنظیم مقررات (الزامات قانونی)

(A) Regulatory measures (REG)

Hsu, et al. (2013)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...