پایگاه دانش نیز متشکل از پایگاه داده و پایگاه قواعد است. پایگاه داده وظیفه‌اش فراهم آورنده‌ی اطلاعاتی برای کنترل قواعد زبانی است. همچنین پایگاه قواعد وظیفه‌اش کنترل بر روی عملکرد سیستم به وسیله تدوین قواعد است. قواعد فازی بر اساس کاربرد متفاوت است و براساس دانش فرد خبره از سیستم تنظیم می‌شود. قواعد فازی بر اساس گزاره if-then نوشته می‌شود.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

وقتی قواعد فازی توسط فرد خبره تعیین شد آنگاه انتظار می رود که سه نتایج عمده از سیستم فازی بدست آید.
کاهش خطای خروجی به وسیله تنظیم مناسب قواعد
تضمین عملکرد نرم و پاسخ خروجی نزدیک به مرجع
جلوگیری از داشتن خروجی خارج محدوده تعیین‌شده کاربر
در واقع موتور استنتاج هسته­ی کنترل­ کننده فازی است و قابلیت شبیه‌سازی تصمیمات انسان را دارد.

غیر فازی ساز
در قسمت آخر کمیت فازی به وسیله‌ی تبدیل غیر فازی ساز[۵۵] به مجموعه حقیقی تبدیل می‌شود. این عملیات نیز مانند فازی ساز به وسیله‌ی تابع عضویت فازی عملی می‌شود.
به کلی ۴ نوع غیر فازی ساز داریم که در شکل (۴-۱۴) نشان داده شده است. در قسمت‌های بعد روابط مربوط به هر نوع غیر فازی ساز بیان می‌شود.
کلاسه­ بندی غیر فازی ساز
غیر فازی ساز مرکز مساحت (COA)[56] از فرمول زیر بدست می‌آید.

در عبارت بالا تابع عضویت خروجی و کمیت خروجی محسوب می‌شود. این نوع غیر فازی ساز بسیار متداول است.
همچنین برای مقادیر گسسته فرمول (۵-۹) به صورت فرمول (۵-۱۰) در می‌آید.

در عبارت بالا تابع عضویت خروجی برای مقادیر نمونه‌گیری شده‌ی خروجی است.
غیر فازی ساز متوسط-بیشینه[۵۷] به صورت فرمول (۵-۳۲) تعریف می‌شود.

در عبارت بالا و به ترتیب اولین و آخرین در تابع عضویت است که بیش‌ترین مقدار را به خود اختصاص می‌دهد.
در غیر فازی ساز اولین-بیشینه(FOM)[58] اولین مقدار در تابع عضویت است که بیش‌ترین مقدار را به خود اختصاص می‌دهد. این متغیر همان است که در فازی ساز متوسط بیشینه بیان شد.
در غیر فازی ساز آخرین-بیشینه (LOM)[59] آخرین مقدار در تابع عضویت است که بیش‌ترین مقدار را به خود اختصاص می‌دهد. این متغیر همان است که در فازی ساز متوسط بیشینه بیان شد.

تنظیم کردن پارامترهای کنترل فازی
در قسمت قبل چگونگی عملکرد کنترل‌کننده فازی تبیین شد. اما تنظیم بودن پارامترهای تابع عضویت و قرار داشتن آن‌ها در محل صحیح و درست کمک بزرگی به بهبود عملکرد کنترل‌کننده فازی است.
به طور کلی دو روش کلی برای تنظیم پارامتر های کنترل‌کننده فازی وجود دارد.
بهینه‌سازی بهنگام[۶۰]: در این نوع بهینه‌سازی هنگامی که سیستم در حال اجرا هست پارامترها بهینه می‌شود. عملیات بهینه‌سازی بر اساس بازخورد[۶۱] آمارهای گرفته‌شده از سیستم و در جهت بهبود عملکرد سیستم انجام می‌پذیرد.
بهینه‌سازی برون خطی[۶۲]: در این نوع بهینه‌سازی قبل اجرا سیستم انجام می‌شود. در ابتدا از مدل سیستم برای شبیه‌سازی استفاده می‌کنند. پس از آن عملیات بهینه‌سازی معمولاً بر اساس حداقل تابع هدف خاصی به منظور بهبود عملکرد سیستم انجام می‌شود.
در این پایان‌نامه از بهینه‌سازی نوع دوم استفاده‌شده است. از میان روش‌های موجود در این نوع از روش تکاملی بر مبنای بهینه سازی گروه ذرات استفاده‌شده است. این روش در قسمت بعد شرح خواهد شد.

بهینه‌سازی فازی تطبیقی گروه تجمع ذرات­
مقدمه
با توجه به اینکه برای بدست آوردن مقدار بهینه پارامترهای تابع عضویت کنترل‌کننده فازی نیازمند حل مسئله غیرخطی است. استفاده از روش‌های تکاملی ،یک نیاز مبرم به حساب می‌آید.
شالوده­ی روش‌های بهینه‌سازی تکاملی بر روش تکامل داروین استوار است. بر این اساس با تولید عضو اولیه فرایند تکامل آغاز می‌شود و با حرکت و یا تکثیر اعضا فرایند تکامل به سمت جلو پیش می رود. انتخاب ذره مناسب با توجه به تابع هدف تعیین می‌شود. مراحل مذکور با انتخاب پاسخ‌های بهینه در هر مرحله ،تا زمانی که پاسخ بهتر در مسئله کشف نگردد تکرار می‌شود.

الگوریتم بهینه‌سازی گروه ذرات
روش بهینه‌سازی گروه ذرات(PSO) [۶۳]یکی از گونه‌های جدید روش‌های تکاملی است که
اولین با توسط Eberhartو Kennedy برای حل مسایل بهینه‌سازی بکار برده شد و تاکنون قابلیت آن برای استفاده در مسائل بهینه‌سازی با توابع پیوسته به اثبات رسیده است ]۳۱.[ در این روش حرکت به سوی نقطه بهینه تابع براساس اطلاعات بهترین نقطه به دست آمده از هر یک عوامل موجود در جمعیت اولیه و نیز بهترین نقطه پیداشده توسط نقاط همسایه صورت می‌گیرد. با توجه به شکل (۴-۱۵) اساس کار PSO را می‌توان چنین توضیح داد:
: سرعت در جهت بهینه سراسری.
: سرعت در جهت بهینه محلی.
: سرعت ذره در تکرار ۱+ iام.
: سرعت ذره در تکرار iام.
: سرعت ذره در تکرار ۱+ iام.
ابتدا در فضای جستجوی مورد نظر تعدادی نقطه به عنوان جمعت اولیه انتخاب می­ شود.

سرعت عامل جستجو در فضای جواب است. جمعیت اولیه در روند الگوریتم به صورت زیر اصلاح می‌شود.

در فرمول بالا و در مجموع باید کمتر از ۴ باشند. همچنین بین ۴/۰ تا ۹/۰ انتخاب می‌شود.
اساس کار الگوریتم PSO

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...