نتیجه مطالعات بیانگر ان است که توانمندسازی از طریق آموزش ومشارکت دادن افراد در سرنوشت خود و ایجاد روحیه وانگیزه کار وایجاد اشتغال فراهم ودر نهایت منجر به کاهش فقر وتوانمندشدن مددجویــــان وقطع وابستگی به نهادهای حمایتی می گردد. ارزیابی عملکرد برنامه اشتغال وخودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) موید آن است که اجرای طرحهای خودکفایی علاوه برافزایش توان مالی مددجویان برعوامل بسیاری تاثیرگذار بوده که آثار ونتایج مختلف آن کاملا” ملموس است.
ازجمله آثار مثبت این اقدام خداپسندانه، ایجاد فرهنگ کار وتلاش، خودباوری وخوداتکایی دربین افراد
وخانواده های تحت پوشش امداد بوده است. که شادابی وامید به آینده بهتر رادر مجریان وخانواده های انها به وجودآورده است (کلرو ام بی وو ۱۹۹۹).
خوداشتغالی، مدتهاست که بعنوان یکی از خط مشی های اقتصادی و دربرنامه های ملی ومحلی در کشور های منطقه جنوب و جنوب شرق مانند ژاپن، کره، هند، استرالیا و فیلیپین مورد توجه قرار گرفتــه است. اگر چه این روش تنها راه ایجاد اشتغال ورفع مشکل فقر و- بیکاری نیست، اما میتواند دربه هم پیوستگی با دیگر اقداماتی کــه سیاست گذاری های اشتغال کشور را تعیین می کند، جای خالـــی زنجیره ای مخفی را پرمی کند واژه سرمایه گذاری می تواند دامنه وسیعی از فعالیتها را شامل شود. سرمایه گذاری میتواند دارای درجات مختلف ریسک پذیری باشد. و هرفرد باتوجه به شرایط خود ار تصمیمات سرمایه گذار استفاده کند (حسین ناهید،۱۳۸۹).
ارزیابی عملکرد برنامه اشتغال وخودکفایی امداد امام خمینی (ره) موید آن است که اجرای طرحهای خودکفایی علاوه برافزایـــش توان مالی مددجویان بر عوامل بسیاری تاثیر گذاربوده که آثار ونتایج مختلف آن کاملا” ملموس است. ازجمله آثار مثبت این اقــــــدام خداپسندانه ایجاد فرهنگ کار وتلاش، خودباوری وخودکفایی دربین افراد وخانواده های تحت پوشش امداد بوده است. که شادابی وامید به آینده بهتر رادر مجریان وخانواده های آنها به وجود آورده است (همان منبع).
۱-۴ اهداف تحقیق:
۱-۴-۱ هدف اصلی:
بررسی تاثیر اجرای طرح های اشتغال زایی بر توانمند سازی مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) در استان کرمانشاه
۱-۴-۲ اهداف فرعی:
۱- بررسی وشناخت طرح های خودکفایی بر توانمند سازی مددجویان.
۲-بررسی وشناخت طرح های توان افزایی بر توانمند سازی مددجویان.
۳-بررسی وشناخت طرح های خوداشتغالی بر توانمند سازی مددجویان.
۴-بررسی وشناخت طرح های مشاغل خانگی بر توانمند سازی مددجویان.
۵-بررسی وشناخت طرح های کاریابی بر توانمند سازی مددجویان.

۱-۵ فرضیه های تحقیق:
۱-طرح های خودکفایی بر توانمند سازی مددجویان تاثیر دارد.
۲-طرح های توان افزایی بر توانمند سازی مددجویان تاثیر دارد.
۳-طرح های خوداشتغالی بر توانمند سازی مددجویان تاثیر دارد.
۴-طرح های مشاغل خانگی بر توانمند سازی مددجویان تاثیر دارد.
۵-طرح های کاریابی بر توانمند سازی مددجویان تاثیر دارد.
۱-۶ تعریف واژه ها و اصلاحات فنی وتخصصی:
ـ توانمند سازی:
فرایند ی هدفمنمد بارویکردی چند جانبه بوده که باتاکید به کرامت انسانی افراد به انها دراستای قادر سازی و دستیابی به منابع وفرصتها، پذیرش مسئولیتها وتامین نیازهای متعارف خویش کمک مینماید. تابا حفـــظ کنترل نسبی برانتخابها ومحیط خویش کیفیت زندگی خودراارتقاء بخشد.
(دستورالعمل مدیریت خدمات مددکاری وتوانمندسازی ۱۳۹۱)
ـ توانمندسازی:
مجموعه ای از مداخلات حرفه ایی و تخصصی هدفمند است که باتوان سنجی آغاز وباتاکید بررویکرد اجتماع محور وخانواده محور با مشارکت ذی نفعان طی زمانبندی مشخص موجب بهبود وضعیت زندگی جامعه هدف شده به طوریکه نیازمنددریافت حمایت مستقیم نباشند (دستورالعمل مدیریت خدمات مددکاری وتوانمندسازی ۱۳۹۱).
ـ طرح خودکفایی:
یک فعالیت تولیدی وخدماتی است که باشرایط وظوابط مشخص بصورت انفرادی تجمعی ویا تعاونی برای اشتغال وخودکفایی مددجویان ایجاد می گردد (ولیئی، ۱۳۸۸).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

وام خودکفایی: به تسهیلات اعتباری گفته میشود که جهت اجرای طرحهای خودکفایی دراختیار مددجویان قرارمی گیرد (ولیئی،۱۳۸۸).
مجری طرح خودکفایی: فردی است که مسئولیت اجرای طرح خودکفایی را بعهده دارد (ولیئی،۱۳۸۸).
ـ تسهیلات اشتغالزایی:
امکاناتی است که جهت ایجاد فرصتهای شغلی دراختیار مددجویان قرار می گیرد (ولیئی، ۱۳۸۸).
ـ افراد مستعد خودکفایی: به مددجویی اطلاق میشود که از توان جسمی، علاقه وزمینه لازم برای خوداتکایی و اجرای طرح های خودکفایی واشتغال زایی برخوردارباشد. این فرد ممکن است دارای مهارت لازم نبوده ولی زمینه فراگیری را داشته باشد.
فصل دوم
ادبیات وپیشینه پژوهش
۲-۱ بخش اول تعاریف ومفاهیم
۲-۱-۱ مقدمه:
امروزه یکی از مسائل ومشکلاتی که کشور ها خصوصا کشورهای در حال توسعه باآن درگیر می باشند پدیده فقروبیکاری است لذا برای کاهش فقر وبیکاری نسبت به اشتغال افراد جامعه توجه نمود وزمینه کارو مناسب رابرای افراد جویای کار فراهم آورد تا این افراد نیز با جذب در بازار کسب درآمد نمودواز میزان فقر ومحرومیت خود کاسته وزندگی نسبی از لحاظ مادی برای خود فراهم سازد از طرفی نیز توانمند سازی افراد بی بضائت مقوله ای است که پرداختن به ان مستلزم آشنایی با مفهوم توانمند سازی است درواقع توانمند سازی یک فرایند از پایین به بالا و با مشارکت همه اقشار محروم جامعه درباره سرنوشت خود است واز مفاهیم اساسی توسعه اجتماعی واز راهبرد های مهم توسعه منطقه ای وروستایی محسوب می شود (آشتیانی،۱۳۸۸).
راهبرد اصلی این مدل، اعتقاد به مردم است. توانمند سازی اشاره به اقشار محروم و گروه های حاشیه ای دارد. و مولفه هایی نظیر آموزش، عدالت، توزیع عادلانه درآمد وامکانات زمینه ای توزیع عادلانه زیر مجموعه آن قرار گیرد.
توانمند سازی مددجویان تحت حمایت به عنوان تنها راه برون رفتشان از چرخه فقر هموراه مورد توجه نهاد کمیته امداد امام خمینی (ره) بوده است. تاثیر ویژه این نهاد بر توانمند سازی با محوریت اشتغال به عنوان اصلی ترین راه مبارزه با فقر است. که برخاسته از دستورات دینی ومبانی اعتقادی بوده که از سوی بسیاری از سازمانها ونهاد های داخلی وخارجی مورد توجه قرار گرفته است (امیر محمد وهمکاران،۱۳۹۰).
۲-۱-۲ تعاریف متغیرها
افراد مستعد خودکفایی: به مددجویی اطلاق میشود که از توان جسمی، علاقه و زمینه لازم برای خوداتکایی و اجرای طرحهای خودکفایی و اشتغالزایی برخوردار باشد. این فرد ممکن است دارای مهارت لازم نبوده ولی زمینه فراگیری را داشته باشد (ولیئی،۱۳۸۸).
طرح خودکفایی: یک فعالیت تولیدی و خدماتی است که با شرایط و ضوابط مشخص به صورت انفرادی، تجمعی و یا تعاونی برای اشتغال و خودکفایی مددجویان ایجاد می گردد (ولیئی، ۱۳۸۸).
مجری طرح خودکفایی: فردی است که مسئولیت اجرای طرح خودکفایی را بعهده دارد. این فرد ممکن است سرپرست یا یکی از اعضای خانوار باشد.
تسهیلات خودکفایی: امکاناتی است که جهت ایجاد فرصتهای شغلی در اختیار مددجویان قرار میگیرد و عبارتست از اعطای وام خودکفایی، تأمین سرمایه، ایجاد فضای خودکفایی، تأمین ابزار و لوازم کار، ارائه آموزشهای فنی و حرفهای، اعطای وام از محل تبصره های قانون بودجه، اعطای وام از محل طرح حضرت زینب (س)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...