آیکادو در سال ۲۰۰۷ به بررسی فاکتور­های تأثیرگذار روی ثبات قامتی بزرگسالان جوان و سالم پرداخت. هدف از این پژوهش آزمایش ارتباط بین عملکرد تعادل بدن و قابلیت ­های حرکتی در زمان واکنش بود. آزمودنی­ها ۳۳ نفر دانشجو و ۱۱ بازیکن نخبه بسکتبال بودند که به ۴ گروه ورزشکار و غیرورزشکار زن و مرد تقسیم شدند. قد و وزن، شاخص توده بدنی و درصد چربی را محاسبه کردند. آزمودن­های تعادل و حرکتی به صورت ایستا و پویا استفاده شدند. آنالیز رگرسیون داده ­ها ارتباط خطی معنی­داری بین دامنه نوسانات بدن در بازیکنان بسکتبال نشان داد. زمان واکنش نیز همبستگی معناداری با دامنه نوسانات فقط در گروه بسکتبالیست­ها نشان داد. نتایج نشان داد که افزایش در BMI، قدرت عضلات پشت و ظرفیت استقامتی با ثبات قامتی بهتر مرتبط است. تعدادی از قابلیت‌­های حرکتی (انعطاف­پذیری مفصل ران، پرش عمودی) همبستگی معناداری را با تعادل بدن نشان ندادند. در حالی ­که بعضی از عملکرد­های حرکتی (آویزان شدن به حالت ایستا) و اندازه زمان واکنش همبستگی خوبی با نوسانات بدن تنها در بازیکنان بسکتبال نخبه نشان دادند (شنیدر و میر، ۲۰۰۵).
الیزاوت و همکاران در سال ۲۰۰۶ تفاوت بین زنان جوان ورزشکار را بر پایه اندازه­ های آنتروپومتریکی، پرش و قدرت عضلات بررسی کردند. هدف تعیین اندازه­ های آنتروپومتریکی، توانایی پرش و قدرت عضلانی در بین پرشکاران دوومیدانی، والیبالیست­ها و دختران بدون فعالیت ورزشی بود. مقایسه تفاوت­های آنالیزی گروه پرشکار با والیبالیست نشان داد که پرشکاران پهنای آرنج، پهنای زانو و محیط فوقانی دست، محیط ران دور از تنه و نزدیک به تنه، تجمع چربی زیرپوستی و عدد مزومورفی کمتری را نشان دادند. پرشکاران، پرش ارتفاع قدرت عضلانی بالاتری نسبت به گروه والیبال داشتند (ورقایی، ۱۳۹۰).
اشنایدر و می­یر در سال ۲۰۰۵ در تحقیقی با عنوان ویژگی­های آنتروپومتری و قدرت عضلات دختران و پسران نه تا سیزده ساله شناگر نابالغ و بالغ به نتایج زیر رسیدند: طی روند بلوغ، قدرت عضلات با تمرینات هفتگی افزایش می­یابد. دختران و پسران بالغ قوی­تر از گروه نابالغ بودند. پسران بالغ سنگین­تر و بلندتر از دختران بالغ با چربی بیشتر بوده و پسران نابالغ چربی زیرپوستی بیشتری نسبت به پسران بالغ داشتند در حالی که پسران بالغ دارای مقادیر دور بازوی بالاترینسبت به پسران نابالغ بودند که این به دلیل تمرینات هفتگی و هایپرتروفی عضلانی آن­هاست (فیلاردو و پیرسنتو، ۲۰۰۱).
ابوت و کولینز سال ۲۰۰۴ طی تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که ورزشکاران ماهر و مستعد دارای یک سری خصوصیات روانشناختی برتر نسبت به دیگر ورزشکاران هستند. از مهم­ترین این پارامتر­ها می­توان به مهارت­ های ادراکی، مثل پیش بینی وقایع، تصمیم گیری، هوش تکنیکی و قوه ابتکار اشاره کرد (شمس آبادی، ۱۳۸۳).
فیلاردو و پیرزتو در سال ۲۰۰۱ به تحلیل متغیر­های ترکیب بدن و آنتروپومتری زنان و مردان ۲۰ تا ۴۰ سال پرداختند. قد، وزن، چربی زیر پوستی، درصد چربی و BMI آزمودنی­ها محاسبه شد. تفاوت­های معناداری در چربی زیر پوستی، چگالی، درصد چربی بین گروه ­های هم سن مرد مشاهده شد. و برای زنان در چربی زیر پوستی ساق و درصد چربی تفاوت­های معناداری مشاهده شد. بین مقادیر واقعی شاخص ­ها تفاوت­های معناداری با گزارش­های منتشر شده و نتایج این مطالعه نشان داده شد. در نهایت مردان تغییرات خیلی بزرگ­تری را در همه متغیر­های آماری نسبت به زنان شرکت کننده نشان دادند (چیونگ، ۲۰۰۸).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳.۷.۲. جمع بندی تحقیقات
با نگاهی به تحقیقات گذشته و نتایج حاصل از آن­ها پی می­بریم که در بیشتر تحقیقات ارتباط فاکتور­های آنتروپومتریکی با اجزای آمادگی جسمانی یا ناهنجاری­های اسکلتی بررسی شده است و مطالعات کمی به صورت مقایسه­ ای بر روی افراد در رده­های سنی مختلف در این زمینه وجود دارد. تحقیقات نسبتا خوبی در ارتباط با ناهنجاری­های اسکلتی و تعیین سطح آمادگی جسمانی در بین نوجوانان مدارس شهر­های مختلف کشور انجام شده است، اما تحقیقات مربوط به مقایسه شاخص­ های اصلی ویژگی­های آنتروپومتریک، بیومکانیک، فیزیولوژیک، روانی و ناهنجاری­های اسکلتی- عضلانی در بین رده­های سنی مختلف بسیار کم است. اگر چه در برخی از کشور­ها این فاکتور­ها بررسی شده ­اند و نورم مربوط به آن­ها گزارش شده است ولی با توجه به خصوصیات و ویژگی­های خاص هر کشور از نظر ژنتیک و مناطق جغرافیایی لزوم انجام این کار احساس می­ شود.
فصل سوم
(روش پژوهش)
۱.۳. مقدمه
هدف از تحقیق حاضر تعیین مقایسه ویژگی­های آنتروپومتریکی، بیومکانیکی، فیزیولوژیکی، روانی و ناهنجاری­های اسکلتی شایع پسران ۹ تا ۱۲ سال اسلامشهر می­باشد. در این فصل به شرح و توضیح روش شناسی تحقیق، شامل روش پژوهش، جامعه و نمونه آماری مورد مطالعه، روش نمونه گیری و جمع آوری اطلاعات؛ روش تجزیه و تحلیل آماری و آزمون مورد استفاده ارائه شده است.
۲.۳. روش پژوهش
روش تحقیق از نوع نیمه تجربی، کاربردی و طرح تحقیق از نوع علّی- مقایسه­ ای است.
۳.۳. جامعه آماری
پسران دانش آموز ۹ تا ۱۲ سال شهرستان اسلامشهر جامعه آماری را تشکیل دادند.
۴.۳. نمونه آماری
از درون جامعه آماری، ۱۰۰ نفر دانش آموز پسر ۹ تا ۱۲ سال، که در سال تحصیلی ۹۱-۹۰ در شهرستان اسلامشهر در حال تحصیل بودند، به عنوان نمونه آماری به صورت تصادفی در دسترس در این تحقیق شرکت کردند.
۵.۳. ابزار جمع آوری اطلاعات
وسایل مورد نیاز برای اندازه گیری ویژگی­های آنتروپومتریکی
۱- صندلی برای اندازه گیری­های در حالت نشسته شامل: ارتفاع عمودی از seat pan، پهنای لگن، طول زانو- سرینی، پهنای زانو، چربی زیرپوستی ساق پا، طول پا، پهنای قوزک پا.
۲- ترازو (BEARER) ساخت آلمان برای اندازه گیری وزن.
۳- متر نواری منعطف و استاندارد با دقت ۱/۰ سانتی متر برای اندازه گیری ارتفاع زانو تا زمین، طول زانو- سرینی در حالت نشسته، محیط سر، محیط تنه از سطح سینه، محیط تنه از سطح ناف و لگن، محیط بازو در قسمت فوقانی زیر بغل و بیشترین محیط بازو و ساعد، محیط آرنج، محیط مچ دست، محیط ران در قسمت میانی، محیط زانو، بیشترین محیط عضله ساق پا، محیط کمان پا، فاصله دو بال و قد استفاده خواهد شد.
۴– کولیس (VERINER CALIPER) ساخت چین با خطای ۰۲/۰ میلی متر برای اندازه گیری پهنا­های بدن شامل: پهنای لگن در حالت نشسته، پهنا، قطر و طول سر، پهنای تنه از سطح سینه، ناف و لگن، پهنای آرنج، پهنای مچ دست، پهنای زانو و قطر قوزک­ها و نیز طول اندام­ها شامل: طول ساعد، طول دست- مچ تا انتهای سومین انگشت، طول ران، طول ساق و پا.
۵– کالیپر (چربی سنج VOGEL) ساخت آلمان با دقت ۱ میلی متر برای سنجش چربی زیرپوستی سه سر، دوسر، تحت کتفی، سین­های، زیر بغل، شکمی، فوق خاری، ساق پا و ران.
وسایل مورد نیاز برای اندازه گیری ویژگی­های بیومکانیکی
۱- تشک، کرنومتر و برگ ثبت نتایج برای اندازه گیری شنای سوئدی و دراز و نشست
۲– طناب مخصوص و کورنومتر برای ثبت رکورد طناب زنی
۳- ۴ عدد مخروط و کورنومتر برای ثبت نتایج آزمون چابکی
وسایل مورد نیاز برای اندازه گیری ویژگی­های فیزیولوژیک
۱– کورنومتر، دستگاه اندازه گیری فشار خون
وسایل مورد نیاز برای غربالگری و اندازه گیری ناهنجاری­ها
۱- صفحه برای اندازه گیری انحراف جانبی ستون مهره ها
۳- کولیس برای ارزیابی پای پرانتزی و پای ضربدری
۴- پودر تالک و مقوای مشکی برای ارزیابی کف پای صاف و گود
پرسشنامه ­های مورد نیاز برای ارزیابی ویژگی­های روانی
۱- تست IQ
۶.۳. متغیرها
۱- ویژگی­های آنتروپومتریک (طول، محیط، پهنا و چربی زیرپوستی).
۲- ویژگی­های بیومکانیک (استقامت عضلانی، چابکی).
۳- ویژگی­های فیزیولوژیک (ضربان قلب و فشار خون).
۴- ویژگی­های روانی (IQ).
۵- ناهنجاری­ها (انحراف جانبی ستون مهره ­ها، کف پای گود، کف پای صاف، زانوی ضربدری و پرانتزی، مچ پای چرخیده به داخل و خارج).
۷.۳. روش جمع آوری اطلاعات و روش اجرای آن
برای گرد آوری نمونه­های تحقیق از دانش آموزان پسر ۹ تا ۱۲ سال، دعوت به عمل آمد که در صورت تمایل در تحقیق شرکت کنند. در یک جلسه هماهنگی؛ بعد از ارائه اطلاعات لازم به علاقه مندان شرکت در تحقیق و بیان محرمانه بودن اطلاعات جمع آوری شده در طول پروژه، فرم اطلاعات فردی (محقق ساخته) توسط آزمودنی­ها تکمیل شد. سپس در طی جلسات متعددی، ویژگی­های آنتروپومتریکی، بیومکانیکی، فیزیولوژیکی، روانی و ناهنجاری­های اسکلتی، عضلانی که روش اجرای آن­ها ذیلاً به تفصیل بیان شده است، گردآوری شد.
۱.۷.۳. روش اندازه ­گیری­های ویژگی­های آنتروپومتریک
روش­های اندازه گیری پارامتر­های مختلف آنتروپومتریک بر اساس روش اندازه‌گیری این پارامتر­ها در مجموعه پرسشنامه ­های دکتر صادقی می­باشد (در بیشتر پایان نامه­ ها همین اندازه‌گیری­ها با عنوان روش دانشگاه میشیگان قید شده است).
۱.۱.۷.۳. عمومی

برای اندازه گیری قد، آزمودنی­ها صاف، پشت به دیوار و دقیقاً زیر قدسنج دیواری به حالتی
می­ایستد که پشت، کفل­ها و پاشنه­ها در تماس با دیوار باشد. سر در جهت حد تراز فرانکفورت
(حد بالایی حفره گوش و حد پایینی حفره چشمی بر روی یک صفحه هوریزونتال) قرار بگیرد. پیش از اندازه گیری، آزمودنی باید یک نفس عمیق کشیده و در حین اندازه ­گیری آن را نگه دارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...