۰

۰

۳-۴- نحوه‌ی آماده‌سازی محلول‌ها و انجام تیمارها
در ابتدای آزمایش برای هر تیمار ۵۰۰ سی‌سی محلول از انواع آب به‌همراه ۳ درصد ساکارز و ۳۰ میلی‌گرم در لیتر ۸- هیدروکسی کینولین سولفات تهیه شد و گل‌ها تا پایان عمر گلجایی داخل آن قرار گرفتند (شکل ۳-۲).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

شکل ۳-۲- انتقال محلول استوک به گلجاها
۳-۵- ارزیابی صفات
۳-۵-۱- عمر گلجایی
طول عمر گلجایی با شمارش روزها از زمان اعمال تیمارها تا زمان پژمردگی گل و زردی برگ‌ها محاسبه شد.
۳-۵-۲- ماده خشک
بدین‌منظور بعد از پایان عمر گلجایی گل‌ها، وزن‌تر آن‌ها اندازه گیری شد و گل‌ها درون آون ۷۰ درجه‌ سانتی‌گراد به مدت ۲۴ ساعت قرار گرفتند. بعد از ۲۴ ساعت مجددا تورین شدند و درصد ماده خشک آن‌ها اندازه گیری شد.
۳-۵-۳- روند تغییرات جذب آب
میزان جذب آب بر طبق فرمول زیر بر حسب میلی‌لیتر در هر گرم وزن تر محاسبه گردید.
جهت محاسبه روند تغییرات جذب آب، ابتدا میانگین جذب آب روز سوم و ششم و آخر برای تیمارها محاسبه و سپس با کسر میانگین روز سوم از میانگین روز اول، میانگین جذب آب روز ششم از روز سوم و میانگین جذب آب روز آخر از روز ششم روند تغییرات جذب آب محاسبه و با رسم نمودار نشان داده شد.
۳-۵-۴- روند تغییرات وزن تر
وزن تر شاخه‌های گل در پایان عمر گلجایی به کمک ترازو اندازه‌گیری شد. باتوجه به وزن اولیه گل و وزن برش‌های مجدد، کاهش وزن تر شاخه‌های گل محاسبه گردید (شکل ۳-۳).
جهت محاسبه روند تغییرات وزن تر، ابتدا میانگین وزن تر روز اول، سوم و ششم و آخر برای تیمارها محاسبه و سپس با کسر میانگین وزن تر روز سوم از میانگین روز اول، میانگین وزن تر روز ششم از روز سوم و میانگین وزن تر روز آخر از روز ششم روند تغییرات وزن تر محاسبه و با رسم نمودار نشان داده شد.

شکل ۳-۳ – اندازه‌گیری وزن‌ تر
۳-۵-۵- کاهش درجه بریکس (درصد ساکارز موجود در ساقه گل)
برای این کار از برش‌های کوچک انتهای شاخه‌ها استفاده شد. یک یا دو قطره از آب موجود در قطعات مذکور، روی صفحه شیشه‌ای رفرکتومتر مدل N-1 ساخت شرکت ATAGO کشور ژاپن ریخته و درجه بریکس آن خوانده شد و با کسر درجه بریکس روز آخر از درجه بریکس روز اول، کاهش درجه بریکس محاسبه گردید (شکل ۳-۴).
شکل ۳-۴- اندازه گیری درجه بریکس
۳-۵-۶- کاروتنوئید گلبرگ
برای اندازه‌گیری کاروتنوئید، گلبرگ‌ها در روز پنجم آزمایش جدا و داخل فویل پیچیده شدند و سپس به کمک روش مزمودار و مجومدار (۲۰۰۳) پروسه اندازه‌گیری کاروتنوئید انجام شد.
۳-۵-۷- اندازه‌گیری کلروفیل a، b و کل
به‌منظور اندازه‌گیری کلروفیلa ، b و کل در روز پنجم، یک شاخه گل از هر پلات خارج و مقدار کلروفیل a، b و کل از روش مزمودار و مجومدار (۲۰۰۳) اندازه‌گیری شد. لازم به ذکر است گل شاخه بریده ژربرا فاقد برگ بوده و صفات کلروفیل a، b و کل برای این گیاه اندازه‌گیری نشده است.
۳-۵-۸- پروتئین گلبرگ
در روز پنجم آزمایش یک شاخه گل از هر تکرار خارج شد و سپس اندازه‌گیری نیتروژن به روش کجلدال انجام گرفت. عدد حاصل در ضریب ۲۵/۶ ضرب و مقدار پروتئین به درصد محاسبه و گزارش شد (شکل ۳-۵).
شکل ۳-۵- دستگاه اندازه گیری پروتئین
۳-۵-۹- فعالیت آنزیم پراکسیداز
برای سنجش فعالیت آنزیم پراکسیداز در روز هفتم آزمایش یک شاخه گل از هر پلات خارج شد و سپس به روش یین و همکاران (۲۰۰۷) فعالیت آنزیم پراکسیداز اندازه‌گیری شد.
۳-۵-۱۰- پراکسیده شدن لیپید­ها (مالون­دی­آلدئید)
برای اندازه ­گیری پراکسیده شدن لیپید­ها، مالون­دی­آلدئید (MDA) با بهره گرفتن از روش هیت و پارکر (۱۹۶۸) به‌عنوان محصول واکنش پراکسیده شدن اسید­های چرب غشاء اندازه ­گیری گردید.
۳-۶- تجزیه و تحلیل داده‌ها
آنالیز داده‌ها به کمک نرم افزار SPSS ، مقایسه میانگین داده‌ها به روش LSD و رسم نمودارها به کمک نرم افزار اکسل انجام شد.
فصل چهارم
نتایج و بحث
۴-۱- عمر گلجایی
نتایج تجزیه واریانس تیمارها نشان داد که اثر انواع آب، انواع گل و همچنین اثر متقابل تیمارها روی عمر گلجایی در سطح احتمال ۱ درصد معنی‌دار است (جدول۴-۱). بررسی مقایسه میانگین داده‌ها نشان داد که در بین تیمارهای انواع آب، تیمار آب مغناطیسی با ۸۶/۱۲ روز برترین تیمار بود. در بین تیمارهای انواع گل، بیشترین عمر گلجایی مربوط به گل داودی با ۳۷/۱۴ روز بود (جدول ۴-۲).
نتایج مقایسه میانگین داده‌های مربوط به اثر متقابل تیمارها نشان داد که بیشترین عمر گلجایی در تیمار آب شهری×گل داودی با ۵/۱۵ روز و پس از آن در تیمار آب مغناطیسی×گل داودی با ۸/۱۴ روز و کمترین عمر گلجایی در ۳ تیمار آب مقطر×گل ژربرا، آب دیونیزه×گل ژربرا و تیمار آب شهری×گل رز با ۱۰ روز مشاهده شد (جدول ۴-۲، شکل ۴-۱).
AD: آب مغناطیسی × گل داودی
AG: آب مغناطیسی × گل ژربرا
AR: آب مغناطیسی × گل رز
BD: آب مقطر × گل داودی
BG: آب مقطر × گل ژربرا

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...