که در آن m تعداد کل پارامترهای مدل و واریانس باقیمانده ها است.
ب- محک شوارتز:
در اینجا الگویی را انتخاب می کنیم که عبارت زیر را حداقل کند:

(‏۲-۲۶)

ثابت شده است که آزمون SC مدل های با مرتبه کمتر را انتخاب می کند و در آزمون AIC مدل های با مرتبه بالا انتخاب می شوند ]۴۲[.
فصل سوم
پخش بار سری زمانی
پخش بار سری زمانی
مقدمه
با افزایش تزریق تولیدات پراکنده[۵۱] در شبکه قدرت، توجه به این سطح از تولیدات در پخش بار سیستم قدرت نیز بیشتر شده است. در این فصل فرض بر این است که مقادیر تولیدات منابع پراکنده و یا توان اکتیو و راکتیو مصرفی سیستم به صورت سری های زمانی است و مقادیر عددی و نقطه به نقطه برای این متغیرهای ورودی موجود نیست. البته در این فصل برای مدل نمودن منبع تولید پراکنده از داده های حقیقی در تشکیل مدل سری زمانی استفاده شده است. در این بخش با هدف برآورد مدل سری زمانی دامنه ولتاژ و زوایای باس های سیستم قدرت، توان های اکتیو و راکتیو عبوری از خطوط و توان راکتیو تولیدی باس های PV از روش پخش باری که در سال ۱۹۷۴ توسط آلن[۵۲] و الشکرچی[۵۳] ]۱۲[ مطرح شد، استفاده شده است. در این روش از خطی سازی معادلات غیرخطی پخش بار، جهت یافتن سری زمانی متغیرهای خروجی مسئله استفاده می شود.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

پخش بار احتمالی
آنالیز پخش بار یکی از مهمترین جنبه های بهره برداری و برنامه ریزی در سیستم قدرت است. در پخش بار قطعی، تمامی توان های تزریقی به سیستم قدرت و توپولوژی شبکه به صورت مقادیر مشخص در نظر گرفته می شوند. این در شرایطی است که متغیرهای حالت سیستم به دلیل تغییرات تصادفی بار و تولیدات پراکنده، عدم تخمین دقیق بار سیستم و پارامترهای شبکه دارای طبیعت تصادفی می باشند.
با در نظر گرفتن موارد عدم قطعیت در بار و تولیدات سیستم قدرت، می توان پخش بار قطعی که به صورت مرسوم انجام می شود را بهبود بخشید. پخش بار احتمالی در شبکه قدرت به سه دسته کلی روش های عددی، تحلیلی و تقریبی تقسیم بندی می شوند. در پخش بار احتمالی متغیرهای تصادفی به صورت تابع توزیع احتمالی در نظر گرفته می شوند. البته برخی از محققان متغیرهای تصادفی در سیستم قدرت را به صورت فرآیندهای تصادفی مدل می کنند و از روش های مونت کارلو ترتیبی برای حل مسئله و در نظر گرفتن همبستگی زمانی میان متغیرها استفاده می کنند.
در مدلسازی بار و تولیدات سیستم قدرت، باید تغییرات هر کدام از متغیرها به صورت جداگانه، تابع توزیع احتمالی و ارتباط میان بار و تولیدات سیستم به درستی شبیه سازی شوند. روش های مرسوم برای مدلسازی ارتباط میان متغیرها شامل استقلال متغیرها، ارتباط خطی بین متغیرها و روش های پیچیده دیگر می باشد ]۱[.
استفاده از آنالیز سری های زمانی در شبیه سازی پارامترهای سیستم قدرت به مرور در حال افزایش است. از سوی دیگر با توجه به افزایش واحدهای تولید پراکنده در شبکه قدرت و اطلاع از وابستگی زمانی میان تولیدات پراکنده و بار سیستم، سری های زمانی می توانند برای آنالیز پخش بار در سیستم قدرت به کار گرفته شوند.
یک بار اجرای پخش بار قطعی نمی تواند تمامی نقاط کار ممکن در یک سیستم را بررسی کند. در مطالعات گذشته از سری زمانی بار و تولیدات سیستم به صورت ترتیبی و پشت سر هم، با انجام پخش بارهای متوالی استفاده شده است ]۱[. با داشتن اطلاعات مربوط به متغیرهای سیستم در یک بازه زمانی و یا شبیه سازی مدل سری زمانی، ارتباط میان متغیرهای بار و تولیدات سیستم به راحتی مدلسازی خواهند شد. اما استفاده از این روش نیازمند انجام پخش بارهای متعدد است. به طور مثال اگر پخش بار به صورت ساعتی انجام شود، در طول یک سال به تعداد ۸۷۶۰ پخش بار نیاز خواهیم داشت ]۱[.
در روشی که در این فصل پیشنهاد شده است، داده های ورودی در روش پخش بار از نمونه های تصادفی تابع توزیع احتمالی متغیرها حاصل نمی شود. بلکه مدل سری زمانی مربوط به تولیدات و بارهای سیستم به صورت مستقیم در آنالیز پخش بار وارد می شوند. همچنین فرضی که در این روش در نظر گرفته شده بدین صورت است که داده های عددی مربوط به متغیرها در دسترس نیست و نمی توان ارتباط میان متغیرهای ورودی را محاسبه کرد. به طور مثال شکل ‏۳‑۱ یک پخش بار قطعی در شبکه قدرت با مقادیر ورودی مشخص در باس های مختلف را نشان می دهد. در حالی که شکل ‏۳‑۲ پخش بار در شبکه ای که در آن ورودی های سیستم به صورت سری زمانی است را نشان می دهد.
شکل ‏۳‑۱: نمایش یک پخش بار قطعی در سیستم با ورودی های مشخص ]۱[
شکل ‏۳‑۲: نمایش یک پخش بار سری زمانی با ورودی های مدل سری زمانی ]۱[
معرفی روش پخش بار فرمولاسیون۴
روش فرمولاسیون۴ از خطی سازی تمامی قسمت های غیر خطی در معادلات پخش بار استفاده می کند. در واقع این روش در ادامه روش های فرمولاسیون۱، ۲ و ۳ است که پیشتر توسط آلن و الشکرچی پیشنهاد شده و کاملترین خطی سازی معادلات را در میان روش های قبلی دارد. در این روش برای یافتن نقاطی که حول آن ها خطی سازی صورت می پذیرد از یک پخش بار قطعی حول نقاط میانگین می کند ]۱۲-۱۱[. در یک پخش بار قطعی مقادیر معلوم در معادله شامل توان های اکتیو تزریقی در تمام باس ها به جز باس اسلک، توان راکتیو تزریقی در تمامی باس های PQ و دامنه ولتاژ در تمامی باس های دارای ژنراتور می باشد.
معادلات پخش بار را می توان به شکل کلی معادلات ۳-۱ الی ۳-۵ نوشت ]۱۲[:

(‏۳-۱)

(‏۳-۲)

که می باشد.

(‏۳-۳)

(‏۳-۴)

(‏۳-۵)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...