۲۵

۶/۰

۲۶

۸/۰

۲۷

۸۰/۰

۲۸

۶/۰

۲۹

۸/۰

۳۰

۶/۰

۳۱

۷/۰

۳۲

۸/۰

شایان ذکر است که جهت تنظیم پرسشنامه از شاخص‌های موجود در تحقیقات قبلی مرتبط با موضوع پژوهش استفاده شده است. با توجه به استاندارد بودن پرسشنامه، روایی پرسشنامه با بهره گرفتن از روایی صوری تأیید ‌می‌شود.
اعتبار عاملی صورتی از اعتبار سازه[۳۵] است که از طریق تحلیل عاملی به دست می آید. تحلیل عاملی یک فن آماری است که در علوم انسانی کاربرد فراوان دارد؛ در حقیقت استفاده از تحلیل عاملی در شاخه‌هایی که در آنها آزمون و پرسشنامه استفاده ‌می‌شود لازم و ضروری است.
با بهره گرفتن از تحلیل عاملی می توان مشخص نمود که آیا پرسشنامه شاخص‌های مورد نظر را اندازه گیری می کند یا خیر (مؤمنی و فعال قیوم، ۱۳۸۶). در تحلیل عاملی باید سؤالاتی که برای ارزیابی یک شاخص یا صفت خاص طرح شده اند دارای یک بار عاملی مشترک باشند. (تکنیک تحلیل عاملی تأییدی بطور مفصل در فصل ۴ مورد بحث قرار خواهد گرفت).

۲-۹-۳ پایایی (قابلیت اعتماد)[۳۶]ابزار پژوهش
قابلیت اعتماد یکی از ویژگی‌های فنی ابزار اندازه گیری (پرسشنامه) است. این مفهوم با این امر سرو کار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی بدست می دهد.
ایبل و فریسبی[۳۷] این مفهوم را این گونه تعریف کرده اند: همبستگی میان دو مجموعه از نمرات در یک آزمون معادل که به صورت مستقل بر یک گروه آزمودنی به دست آمده است. با توجه به این امر معمولاً دامنه ضریب قابلیت اعتماد بین صفر(عدم ارتباط) تا مثبت یک (ارتباط کامل) است.
این ضریب نشانگر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازه گیری ویژگی‌های با ثبات آزمودنی و تا چه اندازه ویژگی‌های متغیر و موقتی آن را می سنجد ( سرمد، ۱۳۸۵).
یک روش که برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری – که خصیصه‌های مختلف را اندازه گیری می کند – به کار می‌رود، ضریب آلفای کرونباخ است که بین ۰ و ۱ بوده و در واقع همان ضریب همبستگی داده‌ها در زمان های مختلف ‌می‌باشد؛ عدد ۱، حداکثر همبستگی و عدد ۰ حداقل همبستگی را نشان می دهد ( حافظ نیا، ۱۳۸۷).
در اینگونه ابزار، پاسخ هر سؤال می تواند مقادیر عددی مختلف را اختیار کند.
برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره‌های هر زیر مجموعه سؤال‌های پرسشنامه (یا زیر آزمون) و واریانس کل را محاسبه و سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آلفا را محاسبه کرد.

J: تعداد زیر مجموعه‌های سؤال‌های پرسشنامه یا آزمون
S2j: واریانس زیر آزمون J ام
S2: واریانس کل آزمون
هرقدر درصد به دست آمده به ۱۰۰ درصد نزدیک باشد، بیانگر قابلیت اعتماد بیشتر پرسشنامه است. قابل ذکر است که ضریب آلفای کمتر از ۶۰ درصد معمولا ضعیف تلقی ‌می‌شود، دامنه ۷۰% قابل قبول و بیش از ۸۰% خوب تلقی ‌می‌شود، البته هر چقدر ضریب اعتماد به عدد یک نزدیک تر باشد بهتر است.
بدین منظور ابتدا یک نمونه اولیه شامل ۱۵ پرسشنامه پیش آزمون گردید و سپس با بهره گرفتن از داده‌های به دست آمده از این پرسشنامه‌ها و به کمک نرم افزاری SPSS میزان اعتماد با روش آلفای کرونباخ برای این ابزار محاسبه شد که در ادامه اعتبار پرسشنامه با جدول مقادیر آلفای کرونباخ برای هرکدام از ابعاد ۱۵ عدد پرسشنامه با بهره گرفتن از بسته نرم افزاری SPSS نسخه ۱۹ تحت ویندوز محاسبه گردید. در جدول ذیل مقادیر آلفا برای هر مقیاس مورد استفاده در پرسشنامه به تفکیک آورده شده است:
جدول ۴-۳) محاسبه آلفای کرونباخ به منظور سنجش پایایی ابزار اندازه گیری برای ۱۵ پرسش نامه اولیه

متفیرهای پنهان

آلفای کرونباخ

نتیجه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...