۳- ارزش گذاری و محاسبه نمره کل برای هر پاسخ دهنده

۴- تعیین توان افتراقی گویه ها

۵- انتخاب گویه های برگزیده

۶- تعیین ضریب قابلیت اعتماد مقیاس

پاسخ ها به صورت چند گزینه ای است که به طور مثال در حالت ۵ نقطه ای گزینه ها شامل ” کاملا مخالف، مخالف، نظری ندارم، موافق و کاملا موافق” می‌باشد. معمولا در پرسشنامه ها ‌بر اساس مقیاس لیکر از حالت پنج گانه ذکر شده استفاده می شود، اما بسیاری از روان سنج ها از حالات هفت و نه گانه نیز استفاده می‌کنند. گرچه مطالعات اخیر نشان می‌دهد مقیاس ۵ و ۷ نقطه ای نتایج معتبرتری نسبت به مقیاس ۱۰ نقطه ای دارند. سپس هر یک از گویه ها از نظر عددی ارزش گذاری می‌شوند حاصل جمع عددی این ارزش ها نمره را در این مقیاس به دست می‌دهد که بیانگر گرایش پاسخ دهندگان است؛ به همین دلیل به این مقیاس، مقیاس مجموع نمرات نیز گفته می شود (رنسیس لیکرت ۱۹۰۳-۱۹۸۱).

روایی محتوایی

اساساٌ روایی محتوایی بدین معنی است که یک ابزار تجربی، تا چه اندازه قلمرو محتوایی یک مفهوم را در بر می‌گیرد.

این روایی ابزار و سؤال هایی را به کار می‌برد که با مفاهیم اصلی موضوع پژوهش سروکار دارد.

برای اطمینان از روایی محتوا، باید در موقع ساختن ابزار چنان عمل کرد که سؤال های تشکیل دهنده ابزار معرف قسمت های محتوای انتخاب شده باشد.

مراحل:

تعیین دامنه کلی محتوای موضوع

نمونه گیری

تهیه آزمون از کلمات (منتظری،۱۳۹۰).

روایی صوری

به روایی ظاهری و نمادی نیز مشهور است.

یک شاخص مقدماتی و حداقل از روایی محتوایی است.

منظور منطقی بودن، جالب بودن و تناسب ظاهری ابزار پژوهش است.

ظاهر مفهوم را می سنجد، و به نظر می‌رسد مفاهیم را اندازه گیری می کند.

روایی صوری این مطلب را مد نظر دارد که سؤال های آزمون تا چه حد در ظاهر شبیه به موضوعی هستند که برای اندازه گیری آن تهیه شده اند.

ضریب آلفای کرونباخ:

ضریب آلفای کرونباخ توسط کرونباخ ابداع شده و یکی از متداول‌ترین روش های اندازه گیری اعتماد پذیری و یا پایائی پرسش نامه هاست. منظور از اعتبار یا پایایی پرسش نامه این است که اگر صفت های مورد سنجش با همان وسیله و تحت شرایط مشابه و در زمان‌های مختلف مجددا اندازه گیری شوند، نتایج تقریبا یکسان حاصله شود.

ضریب آلفای کرونباخ، برای سنجش میزان تک بعدی بودن نگرش‌ها، عقاید و … به کار می­رود. در واقع
می­خواهیم ببینیم تا چه حد برداشت پاسخگویان از سوالات یکسان بوده است. اساس این ضریب بر پایه ‌مقیاس‌هاست. مقیاس عبارتند از دسته ای از اعداد که بر روی یک پیوستار به افراد، اشیا یا رفتارها در جهت به کمیت کشاندن کیفیت­ها اختصاص داده می شود. رایج­ترین مقیاس که در تحقیقات اجتماعی به کار می­رود مقیاس لیکرت است. در مقیاس لیکرت اساس کار بر فرض هم وزن بودن گویه ها استوار است. بدین ترتیب به هر گویه نمراتی (مثلا از۱ تا ۵ برای مقیاس لیکرت ۵ گویه ای) داده می شود که مجموع نمراتی که هر فرد از گویه ها می‌گیرد نمایانگر گرایش او خواهد بود.

آلفای کرونباخ بطورکلی با بهره گرفتن از یکی روابط زیرمحاسبه می شود.

یا

که در این روابط k تعداد سوالات، واریانس سوال i ام، واریانس مجموع کلی سوالات، میانگین کواریانس بین سوالات، و واریانس میانگین سوالات می‌باشند (برگرفته شده از آلن و ین، ۲۰۰۲).

با بهره گرفتن از تعریف آلفای کرونباخ می توان نتیجه گرفت: (۱) هرقدرهمبستگی مثبت بین سوالات بیشتر شود، میزان آلفای کرونباخ بیشتر خواهد شدو بالعکس، (۲) هر قدر واریانس میانگین سوالات بیشتر شود آلفای کرونباخ کاهش پیدا خواهد کرد، (۳) افزایش تعداد سوالات تاثیرمثبت و یا منفی (بسته به نوع همبستگی بین سوالات) بر میزان آلفای کرونباخ خواهد گذاشت، (۴) افزایش حجم نمونه باعث کاهش واریانس میانگین سوالات در نتیجه باعث افزایش آلفای کرونباخ خواهد شد.

بدیهی است هرقدر شاخص آلفای کرونباخ به ۱نزدیکترباشد، همبستگی درونی بین سوالات بیشتر و در نتیجه پرسشها همگن ترخواهند بود. کرونباخ ضریب پایایی %۴۵ را کم، %۷۵ را متوسطو قابل قبول، و ضریب %۹۵ را زیاد پیشنهاد کرده (کرونباخ، ۱۹۵۱). بدیهی است درصورت پایین بودن مقدارآلفا، بایستی بررسی شود که با حذف کدام پرسشها مقدارآن را می توان افزایش داد.

۲-۲- مبانی نظری سرمایه گذاری مستقیم خارجی و اهمیت آن در صنعت خودرو

۲-۲-۱- افق ۱۴۰۴ صنعت خودرو و سرمایه گذاری خارجی

در راستای سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ صنعت خودرو[۵] به عنوان پیشتاز و لکوموتیو صنعت کشور از طریق ایجاد توانمندی­ها و قابلیت ­های علمی، فنی و… می‌تواند در دستیابی به چشم انداز کشور ایفای نقش نماید. راهبردهای دستیابی به چشم انداز فوق عبارتند از:

    • جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی (مستقیم یا مشترک) درراستای جذب فناوری های نوین و توسعه صادرات

    • پایگاه تولید خودرو با علامت تجاری داخلی، مشترک یا جهانی در منطقه، با تأکید ‌بر صادرات محصولات تولیدی؛

    • پایگاه تولید قطعات ‌و مجموعه های خودرو با علامت تجاری معتبر داخلی یا جهانی در منطقه، با تأکید بر مزیت رقابتی؛

  • پایگاه مراکز طراحی، آزمون و خدمات مهندسی خودرو درمنطقه.

پیش نیازها و بسترهای لازم برای تحقق اهداف دستیابی به اهداف فو قالذکر مستلزم پشتیبانی و حمایت هدفمند منسجم و مدت دار دولت از فرایند توسعه صنعتی کشور می‌باشد. دولت با جلب همکاری سایر قوا بسترهای لازم برای تحقق اهداف فوق و توسعه صنعتی کشور را به شرح ذیل فراهم می کند:

    • تسهیل فرایند جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی و سرمایه گذاری مشترک با هدف انتقال فناوری های نوین و استفاده ‌از شبکه فروش/ صادراتی آن ها

    • بسترسازی مناسب در جهت اجرای برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، باتأکید بر حفظ

    • هویت بنگاه ها به عنوان بنگاه اقتصادی و رقابت پذیرکردن آن ها

    • سرعت بخشیدن به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی

    • بهبود شاخص های فضای پیش برنده محیط کسب و کار ، ارتقای بهره وری و شناسایی و اصلاح عوامل بازدارنده

    • ثبات در قوانین و ضوابط، مبتنی بر اصول شفاف و متکی بر موازین شناخته شده جهانی

    • اصلاح قوانین و تثبیت سیاست‌های پولی

    • اصلاح قوانین مادر، مانند مالکیت معنوی ضد دمپینگ، کار، تامین اجتماعی، تجارت و…

  • اصلاح قوانین و ضوابط درارتباط با تسهیل و روا نسازی امور برای دستیابی به مقیاس اقتصادی، تجمیع، ادغام، انحلال شرکت ها، تشکیل شرکت‌های مادر/هولدینگ، ایجاد خوشه های صنعتی و …

از دیدگاه صندوق بین‌المللی پول، سرمایه گذاری مستقیم خارجی سرمایه گذاری است که به هدف کسب منافع پایدار در کشوری به جز موطن فرد سرمایه گذار انجام می شود و هدف سرمایه گذار از این سرمایه گذاری آن است که در مدیریت بنگاه مربوط نقش مؤثر داشته باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...