– همکاری

– انتخاب‌شده از میان تعداد زیادی تامین‌کننده
– سطح بالای اعتماد
-کوتاه مدت
-ریسک مشترک/پاداش

سازمان

– مبتنی بر تقسیم کار
-باساختارسلسله‌مراتبی

– متکی به کار تیمی
– با ساختار تخت

– چند مهارتی
– تفویض قدرت و اختیار

محصول

-انتخاب‌های محدود
-کیفیت نا منطبق

-انتخاب‌های زیاد
-کیفیت بالا

– بر اساس خواست مشتری
– انطباق با هدف

فرایند

– خشک وغیرمنعطف
– کاردستی

– انعطاف‌پذیر
– خودکار

– قابل انطباق
– دانش‌گرا

فلسفه

آمرانه

مدیریت اجرایی

رهبری

۲-۱۲ وقایع تاریخی تکامل تولید ناب

با نگاهی کلان به تاریخچه‌ تولید ناب به این نکته پی می‌بریم که مفاهیم تولید ناب به طور عمده طی دو دوره‌ی زمانی، به طور جدی مورد توجه و بررسی قرار گرفته است. دوره اول مربوط به سالهای پیدایش آن در سیستم تولید تویوتا[۱۹] (TPS) می‌باشد. این مفهوم در تویوتا، در پی حل مشکلاتی که ژاپنیها در استفاده از تکنیکهای صنایع اتومبیل‌سازی غربی ( فورد و جنرال موتور) در محیط تولیدی ژاپن با آن مواجه شدند، بوجود آمد.
دوره دوم، مربوط به ملاحظه‌ی جدی این مفهوم از سوی غرب در پی بوجود آمدن بحرانهای نفتی ( در دهه ۱۹۷۰) و افزایش سهم بازار محصولات ژاپنی در غرب می‌باشد(Holweg, 2007). افزایش سهم بازار محصولات ژاپنی، غرب را به انجام تحقیقات وسیعی در رابطه با دلایل مزیت و قدرت رقابتی محصولات ژاپنی واداشت. از این پس بود که سیستم تولید و مدیریت ژاپنی، به طور گسترده‌ای مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و تلاش‌های زیادی برای بکارگیری و پیاده‌سازی آن در صنایع و بخش‌های مختلف تولیدی و خدماتی، صورت گرفت. این دو مرحله را با نگاهی عمیق مورد بررسی قرار خواهیم داد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۲-۱۲-۱ مرحله‌ی پیدایش و ایجاد جرقه‌های تولید ناب

دوره‌ی اول مربوط به سالهایی می‌شود که آقای ایجی تویودا[۲۰] (بعد از استعفای پسرعمویش آقای کیچیرو توِیودا[۲۱] در پی بروز مشکلات اقتصادی بعد از جنگ جهانی دوم) از سوی شرکت تویوتا در سال ۱۹۵۰ برای مطالعه روش‌های تولیدی غرب رهسپار امریکا شد. او ماموریت داشت تا تکنیکهای تولید انبوه را در شرکت تویوتا پیاده سازی و اجرا کند. اما به علت وجود محدودیتهای سرمایه‌ای و تقاضای پائین در بازار ژاپن، استفاده از تکنیک‌های تولیدی متداول در فورد و جنرال موتورز (تولید با حجم زیاد) برای تولیدکنندگان ژاپنی مقرون به صرفه نبود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...