-۰٫۱۶

۱٫۶۸

۱٫۸۴

۱۹۰

۲۰٫۶

-۰٫۳۲

۱٫۵۴

۱٫۸۶

۲۰۰

۴۰٫۹

۰٫۶۹

۱٫۶۹

۱٫۰۰

۲۱۰

در منطقه سلامی که عوامل گیاهی و آبیاری دخالت ندارند نتیجه اجرای مدل به واقعیت کمی نزدیک تر است. چون اجرای این مدل در دوره های کوتاه نیاز به دقت زیاد در داده های اندازه گیری مورد نیاز دارد، یا بایستی این مقادیر در دسترس باشند یا اینکه ابتدا مدل در یک زمان واسنجی شود و برای زمانی غیر از آن صحت یابی گردد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۴-۲- مدل Drainmod در مناطق مورد مطالعه
۴-۲-۱- ایستگاه تحقیقاتی کوشکک
با توجه به موارد گفته شده در فصل سوم، مدل Drainmod برای اجرا به یک سری داده های ورودی نیاز دارد. این اطلاعات شامل اطلاعات هواشناسی، داده های خاک، داده های گیاهی و داده های سیستم زهکشی می باشد که داده های مورد نیاز جمع آوری یا اندازه گیری و در مدل وارد شدند. داده های اندازه گیری شده عمق سطح ایستابی از سطح زمین از چاهک های مشاهده ای که در وسط دو زهکش نصب شده و نیز از چاهک هایی که روی زهکش ها برای بررسی کارکرد آن ها قرار گرفته به دست آمد. مدل Drainmod به داده های بارندگی ساعتی و تبخیر تعرق روزانه نیاز دارد . بارندگی به صورت روزانه به مدل معرفی می شود و مدل با بهره گرفتن از یک برنامه[۲۲] بارندگی روزانه را به بارندگی ساعتی تبدیل می کند. داده های خاک مورد نیاز در مدل شامل هدایت هیدرولیکی اشباع، عمق لایه غیر قابل نفوذ، رابطه بین مقادیر حجم آب زهکشی شده و صعود مویینگی با عمق سطح ایستابی و ضرایب معادله گرین آمپت است .حجم زهکشی شده عبارت از حجم هوای درون خلل و فرج خاک بعد از حرکت آب ثقلی به سمت سطح ایستابی است. مدل با بهره گرفتن از رابطه بین مقدار حجم زهکشی شده نسبت به عمق سطح ایستابی، میزان افت یا خیز سطح ایستابی را در اثر ورود و خروج آب به نیمرخ خاک تعیین می کند. رابطه حجم زهکشی با عمق سطح ایستابی با بهره گرفتن از برنامه ای[۲۳] که در مدل وجود دارد به دست می آید. رابطه خطی بین سطح ایستابی و حجم زهکشی وجود دارد که شیب آن تخلخل قابل زهکشی است. با افزایش عمق سطح ایستابی حجم زهکشی افزایش می یابد. صعود مویینگی عبارت از جریان رو به بالای آب از سطح ایستابی است؛ این پارامتر در زمان خشکی، که منطقه توسعه ریشه با کمبود آب مواجه است نقش اساسی ایفا می کند. رابطه صعود مویینگی با سطح ایستابی با بهره گرفتن از برنامه کامپیوتری که در مدل می باشد به دست می آید. این برنامه با بهره گرفتن از پارامترهای هیدرولیکی خاک (پارامترهای توابع تحلیلی Van Genuchten و Mualem ) این روابط را محاسبه می کند. همچنین صعود مویینگی ممکن است با بهره گرفتن از معادلات هدایت هیدرولیکی غیر اشباع خاک تعیین شود که این معادلات با بهره گرفتن از منحنی مشخصه و هدایت هیدرولیکی اشباع خاک تخمین زده می شود. از آن جا که ممکن است این پارامترها برای خاک و منطقه مورد نظر صدق نکنند، نیاز به واسنجی این پارامترها وجود دارد.
در این مطالعه مقادیر عمق آب زیرزمینی اندازه گیری شده و پیش بینی شده در بین دو زهکش در طی دوره مطالعه در منطقه مقایسه گردیده است. زمان اندازه گیری داده های مورد نیاز از ۱/۹/۱۳۶۹ تا ۳۱/۳/۱۳۷۰ می باشد. در کوشکک در سه مزرعه گندم، یونجه و آیش به طور مجزا مدل اجرا گردید که نتایج آن در قسمت های بعد نشان داده شده است.
الف- مزرعه گندم
در این قسمت داده های مربوط به مزرعه گندم به مدل داده شده و مدل اجرا گردید. در این مزرعه دو چاهک مشاهده ای در وسط زهکش ها وجود دارد.
در شکل ۶۵-۴ مقادیر مشاهده شده (متوسط مقدار دو چاهک مشاهده ای) و پیش بینی شده عمق سطح ایستابی در کل زمان اندازه گیری از ۱/۹/۱۳۶۹ تا ۳۱/۳/۱۳۷۰ نشان داده شده است. مقدار NRMSE و d در این دوره به ترتیب ۲۸/۰ و ۶۹/۰ بدست آمد. در این دوره زمین در زمانی که بارندگی نبوده، چند مرتبه آبیاری شده است. عدم هماهنگی بین مقادیر مشاهده شده وپیش بینی شده در شکل، مربوط به زمان هایی است که آبیاری انجام شده است. در ابتدای آذر و نیز در فصل بهار از اواخر فروردین ماه زمان انجام آبیاری بوده است (جدول ۵۴-۴). آبیاری در این منطقه به صورت سطحی انجام شده است.
جدول ۵۴-۴- مقادیر آبیاری و بارش در دوره مورد مطالعه در ایستگاه تحقیقاتی کوشکک

مقدار بارش (mm)

مقدار آبیاری(mm)

شماره روز از شروع شبیه سازی(آذر ماه)

۳۱

۱

۳۱

۲

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...