R2 تعدیل شده

۴۴.۴۱۲۸۹
(۰.۰۰۰۰۰۰)

۶.۷۱۸۹۱۹
(۰.۰۰۰۰۲۴)

آماره F
Prob. (F-statistic)

مآخذ: یافته های پژوهش
۸۶LnH متغیر وابسته است. * بیانگر معناداری در سطح ۱ درصد است.
** بیانگر معناداری در سطح ۵ درصد است.
در برآورد مدل (۱) نتایج حاکی از تاثیر مثبت صرفههای مقیاس، موانع ورود و نفوذ واردات بر تمرکز بوده و متغیرهای شدت سرمایه و مجازی تفاوت محصول در صنایع مورد بررسی اثری بر تمرکز ندارند. لذا صرفههای مقیاس، موانع ورود، اندازه بازار (تعداد بنگاهها در صنعت) و نفوذ واردات عاملهای اساسی و تاثیرگذار بر تمرکز در وضعیت بلند مدت هستند. در مدل (۲) معناداری ضریب متغیر وقفهای تمرکز در سطح ۱ درصد، حاکی از تعدیل ناقص صنایع بوده که با سرعت تعدیل ۰.۱۹۶ حرکت به سمت وضعیت مطلوب را نشان میدهد؛ این سرعت کلی تعدیل معادل با سرعت سالانه حدود ۳ درصد میباشد.
مدل ضریب تعدیل جزیی تمرکز با نرخ تعدیل متغیر (λi) در بین صنایع مختلف به وسیله مدل غیرخطی (۳) نشان و برآورد میشود. این مدل با بهره گرفتن از روش حداقل مربعات غیرخطی (NLS) و توسط نرمافزار Eviews 7 برآورد شده است.
نتایج تخمین مدل (۳) در جدول (۴-۲) نشان داده شده است. ستون ۲ جدول ضرایب مدل تعدیل (۴) که منتج به معین شدن درجه نرخ تعدیل میشود و ستون ۳ ضرایب مدل یکنواخت (۱) را تبیین مینماید. معناداری ضرایب در سه سطح ۱، ۵ و ۱۰ درصد بیان شده است. در نتایج بدست آمده مدل (۱) همه متغیرها دارای علامت انتظاری طبق انتظار بوده و LnMKT، LnCDR و متغیر مجازیCPD در سطح ۵ درصد معنادار هستند.
نتایج مدل تعدیل (۴) حاکی از تطبیق علامت انتظاری ضرایب متغیرها با تئوری اقتصاد صنعتی بوده و بجز ضریب متغیر موانع ورود LnCDR، بقیه ضرایب معنادار شدهاند. به طوریکه ضریب وقفهای سود (LnPCM)، در سطح ۱۰ درصد و ضریب متغیر مانع ورود دیگر (LnMKT)، در سطح ۵ درصد به لحاظ آماری معنادار شدهاند.
آزمون والد را صرفاً برای مدل تعدیل (۴) با این قید که ضرایب مربوط به نرخ تعدیل متغیر در بین صنایع مختلف، همگی صفر هستند را انجام داده که آزمون فرض صفر مدل مبنی بر صفر بودن تمامی ضرایب را رد کرد؛ هر چند این فرض با بهره گرفتن از توزیع کی دو با ۴ درجه آزادی به طور ضعیفی رد شد، بهگونهای که فرض با احتمال ۹۵ درصد (در سطح معناداری ۵%)، رد و با احتمال ۹۰ درصد (سطح معناداری ۱۰%)، قبول میشود. این اشاره دارد بر اینکه تصریح نرخ تعدیل متغیر مدل، از نظر آماری بالاتر از تصریح نرخ تعدیل معمولی(λ ثابت) است.[۹۷]

ارزش میانگین ضریب تعدیل جزیی متغیر در بین صنایع مختلف نمونه، ۰.۲۵۴ شده که این دلالت بر ضریب تعدیل متغیر سالانه ۰.۰۳۶ (حدود ۴ درصد) دارد. همانگونه که از نتایج برآورد بر میآید سرعت نرخ تعدیل در این حالت بیشتر از سرعت نرخ تعدیل حالت معمولی در صنایع کارخانهای ایران است؛ بنابراین نتایج حاصله، یافته های گروسکی و همکاران (۱۹۸۷) برای صنایع کارخانهای آمریکا را با فرض اینکه نرخ تعدیل معمولی و ثابت در بین صنایع تمایل به کم برآوردی در تخمین و تورش به سمت پایین بودن را دارد، تایید کردند. در حالت زیرمجموعهای صنایع که در زیر ارائه میشود، بجز در حالات دستهبندی تمرکز بالا و کم، در بقیه موارد نتایج مطابق با یافته های گروسکی و همکاران و همچنین حالت نمونه کامل مطالعه حاضر میباشد.
جدول (۴-۲)، نتایج برآورد مدل (۳) با λ متغیر

ضرایب مدل یکنواخت (۱)

ضرایب مدل تعدیل (۴)

متغیرها

۸.۰۵۸۲۰۰-

**۲.۳۷۴۴۴۱

عرض از مبدأIntercept

۰.۲۳۲۲

۱.۲۰۳۴۰۱-

۰.۰۱۵۴

۲.۴۷۳۳۵۷

Prob.t آماره t

—–

***۰.۱۰۷۵۰۸

LnPCM

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...