Nominal (NOM, NOMPRE)

نام عام

Pronominal (PRO)

ضمایر

Headless nominal (HLS)

گروه‏های اسمی بدون هسته

Partitive Constructions (PTV)

ساختارهای وابسته

WH-Question words and specifiers (WHQ)

ضمایر پرسشی یا استفهام و حرف‏های تعریف

اشاره‏های پیچیده

Apposition Constructions (APP)

ساختارهای بدل یا عطف بیان

Complex constructions taking a relative clause(ARC)

ساختارهای پیچیده با درنظر گرفتن بندهای وابسته

۲-۲-۴-۳-۱. اشاره‏های ساده
اشاره‏های ساده، گروه‏های اسمی کامل هستند برای هر اشاره ساده باید محدوده کامل و هسته گروه اسمی را پیدا کنیم.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۲-۲-۴-۳-۱-۱. محدوده اشاره
محدوده یا حوزه اشاره شامل کل گروه اسمی می‏شود. در مورد ساختارهایی که ابهام‏های جدانشدنی به عنوان وابسته‏ها متصل وجود دارد، باید بیشترین محدوده را برای اشاره در نظر گرفت. در مثال «آن مردِ آموزگار را دیدم»، محدوده اشاره، عبارت [آن مردِ آموزگار] است. به طور کلی محدوده شامل تمام وابسته‏های عبارت یا گروه اسمی، عبارت‏های اضافه و عبارت‏های حرف اضافه و بندهای وابسته به آن می‏شود.
۲-۲-۴-۳-۱-۲. هسته اشاره
علاوه بر اینکه حوزه‏ی یک گروه اسمی باید شناسایی شود، هسته‏ی عبارت نیز باید انتخاب شود. البته در زبان‏هایی مثل پارسی، جایگاه هسته، در مواردی هسته آغاز و در مواردی هسته پایان و یا هسته وسط هستند. در پیکره لوتوس، اشاره‏های هسته را به صورت NOMH یا NAMH از سایر اشاره‏ها متمایز می‏شود.
مثال۵: «این سه کتابدار مرجع با دقت تمام به سؤالات پاسخ می دهند.»
۲-۲-۴-۳-۱-۳. انواع اشاره ساده
انواع اشاره‏های ساده در پیکره لوتوس، به صورت ذیل طبقه‏بندی می‏شوند:
الف)اشاره اسم خاص: در اکثر موارد، اشاره اسم خاص(NAM)، به نام یا نام مستعارِ هر موجودیت اطلاق می‏شود. به عبارت دیگر، اسم خاص، اسمی است که تنها به یک فرد یا شی اشاره دارد و همه را شامل نمی‌شود (مانند «علی»، «بیستون»، «ایران»).
ب اشاره اسم عام:اسم عام (NOM)، اسمی است که بر همه افراد و اشیاء و مفاهیم دلالت کند و بین همه آن‏ها مشترک باشد (مانند «مهندس»، «مرد»). باید توجه داشت اسم عام می‏تواند‏ به همراه یک ضمیر یا صفت اشاره، حالت اضافه یا حتی صفت بیان شود.
پ) اشاره ضمیر:اشاره ضمیر(PRO) نیز مانند ضمایر به جای اسم نشسته و با پذیرش نقش‏های مختلف اسمی، از تکرار اسم جلوگیری می‏کنند.
ت) اشاره‏های بدون هسته:اشاره‏های بدون هسته(HLS)، ساختارهایی هستند که در آن‏ها هسته به طور آشکار بیان نشده است. اگرچه این عبارات به طور تکنیکی فاقد هسته هستند، اما می‏توان برای آن‏ها هسته‏ی جایگزین مناسب از وابسته‏های موجود انتخاب کرد.
مثال۶:
ث) اشاره‏های وابسته[۱۹۲]:در تعریف گروه اسمی، هر گروه از یک اسم به عنوان هسته ساخته می‏شود که می‏تواند‏ یک یا چند وابسته نیز داشته باشد. ساختارهای وابسته را می‏توان در گروه‏های ذیل در نظر گرفت:
مثال۷: همین دو دانش آموز زرنگِ دبیرستان
ساختارهای وابسته به جزء[۱۹۳]:این ساختارها دارای دو عنصر هستند: (۱)بخش: این عنصر، فاقد هسته است و (۲)کل: این عنصر ، کمّی است. همان طور که در مورد اشاره‏های بدون هسته گفته شد، عمل می‏کنیم. یعنی، عموماً سمت راست‏ترین وابسته پیشین را به عنوان عنصر بخش در نظر می‏گیریم.

مثال۸: {تعدادی} برای شرکت در جلسه برنامه ریزی کرده بودند

HLS-PER-GR-SPC

مثال۹: {تعدادی از آنها} برای حضور در جلسه برنامه ریزی کرده بودند.

PTV-PER-GR-SPC

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...