بازده عملیاتی

همان­طور که می­دانیم بازده دارایی­ ها یک شاخص از چگونگی سودآوری شرکت وابسته به کل دارایی­ های آن شرکت ‌می‌باشد و از طریق تقسیم سود سالیانه به کل دارایی شرکت محاسبه می­ شود. که به صورت درصد بیان می­ شود(رمضانی،۱۳۸۷). یکی از مزایای مهم بازده عملیاتی این است که مدیران را به کنترل دارایی­ های عملیاتی وادار می­سازد. اما نکته­ی قابل توجه این است که ما در این پژوهش برای محاسبه بازده عملیاتی، نسبت سود عملیاتی به مجموع دارایی­ ها را به دست آوردیم.

بازده سهام

بازده سهام در بورس اوراق بهادار، همواره مورد توجه تصمیم گیرندگان اقتصادی و مالی است. این شاخص نشان دهنده بازدهی کل بازار سهام است و کارشناسان مالی و اقتصادی جامعه توجه زیادی ‌به این شاخص دارند(پاکدامن و همکاران،۱۳۹۰). که ما در این پژوهش برای به دست آوردن بازده سهام از نسبت تغییرات قیمت سهام در ابتدا ‌و انتهای سال بر قیمت ابتدای سال سهام استفاده نمودیم.

بازده غیرعادی سهام

بـازده غیرعادی سهام از جمله معیارهایی است که به منظور سنجش محتوای اطلاعاتی سود پیش ­بینی شـده شـرکت­هـا، قابـل استفاده بوده و از آن­جاکه بازار، مازاد سود واقعی بر سود پیش ­بینی شده را به عنوان خبری خوب تلقـی مـی­نمایـد؛ بنـابراین، انتظار است که رابطه مستقیمی بین عامل مذبور و خطای پیش ­بینی سود وجود داشته باشد(مشکی و ربانی،۱۳۹۰).

سود هر سهم

سود هر سهم [۱۸] یکی از آماره­ های مالی بسیار مهم است که مورد توجه سرمایه گذاران و تحلیل­گران مالی ‌می‌باشد. سود هرسهم از تقسیم سود پس از کسر مالیات شرکت، بر تعداد کل سهام، محاسبه می­ شود. که نشان دهنده سودی است که شرکت در یک دوره مشخص به ازای یک سهم عادی به دست آورده است.

ساختار کلی پژوهش

فصل اول: به بیان موضوع، اهداف پژوهش، فرضیه ­های پژوهش، روش پژوهش، نحوه جمع‌ آوری داده ­ها، بیان متغیرها، قلمرو پژوهش، جامعه آماری ، تعریف اصطلاحات و واژگان تخصصی پرداخته است.

فصل دوم: مروری فشرده بر ادبیات حسابداری در زمینه­ پژوهش دارد. ضمن اشاره به مباحث تئوریک مطرح شده در این زمینه، مروری بر پژوهش­های تجربی انجام شده در داخل و خارج از ایران را بیان می­ کند.

فصل سوم: به بیان فرضیه ­های پژوهش، متغیرهای مورد مطالعه و جامعه آماری، نحوه جمع‌ آوری اطلاعات و در نهایت چگونگی آزمون فرضیه ­ها و مدل آماری به کار رفته اختصاص یافته است.

فصل چهارم: به تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات دریافت شده اختصاص یافته است.

فصل پنجم: مربوط به نتیجه گیری­ها و پیشنهادات شامل تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از آزمون فرضیه ­ها، پیشنهادات برای پژوهش­های آتی است.

خلاصه فصل

ابتدا به بیان مسئله ‌در مورد موضوع تحقیق و ضرورت آن پرداختیم و سپس با بیان اهداف مختلف پژوهش به تعریف انواع مدل­ها و متغیرها و فرضیه ­ها پرداختیم و پس از آن روش آماری و تجزیه و تحلیل آن را توضیح دادیم و پس از آن نیز به قلمرو پژوهش پرداخته و سرآخر تعریفی کوتاه بر واژگان تخصصی داشتیم.

فصل دوم مبانی نظری و پیشینه­ پژوهش

دیباچه

سرمایه ­گذاری: نوعی دارایی است که واحد سرمایه­ گذار برای کسب منافع اقتصادی از طریق دریافت منافع (به شکل سود سهام و سود تضمین شده)، افزایش ارزش، پوشش ریسک­های آتی یا مزایای دیگر (مانند مزایای ناشی از مناسبات تجاری) نگهداری می­ کند(استاندارد شماره ۱۵ حسابداری ایران،۱۳۹۲).

امروزه اقتصاد و بازار سرمایه کشورها بدون حضور شرکت­های سرمایه‌گذاری که ابزار توسعه هستند مفهومی ندارد. شرکت­های سرمایه‌گذاری یکی از ابزارهای مهم و مفید در بازار سرمایه هستند، که نقش عمده‌ای در کارایی بازار سرمایه می‌توانند ایفا نمایند. این­گونه شرکت­ها با جمع‌ آوری پس‌اندازهای کوچک مردم اقدام به تشکیل سرمایه در حجم بالا می‌نمایند و سپس اقدام به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت­های گوناگون می‌نمایند و با این عمل خود ریسک سرمایه‌گذاری را برای سهام­داران خود به حداقل می‌رسانند (بهزادی، ۱۳۷۶).

سرمایه ­گذاران و اعتباردهندگان دو گروه اصلی از استفاده کنندگان برون سازمانی اطلاعات مالی بـه شمار می­روند. تهیه و فراهم کردن اطلاعات مربوط برای این دو گروه، یکی از رسالت­های اصلی مدیریت و سیستم­های حسابداری اسـت. مدیران از طریق افشای اطلاعات در قالب گزارش­گری مالی ایـن رسالت را ایفا می­نمایند. صورت­های مالی قسمت مهمی از گزارش­گری مالی را تشکیل می­ دهند.صورت­های مالی ابزارهای اصلی هستند که اطلاعات حسابداری را به افراد خارج از بنگاه انتقال می­ دهند . گزارش­گری مالی تنها دربرگیرنده صورت­های مالی نیست، بلکه سایر ابزارهای انتقال­دهنده اطلاعات را نیز دربر ‌می‌گیرد. مدیریت ممکن است از طریق گزارش­گری مالی و بــه طرقی غیر از صورت­های مالی رسمی، اطلاعات را به افراد خـارج از واحد تجاری انتقال دهد. ایـن اطلاعات ممکن است به وسیله­ مراجع قانونی، قوانین نـاظر یـا عـرف الزامی شده باشد یـا بـدین دلیـل کـه مدیریت ایـن اطلاعات را برای افراد خارج از واحـد تجاری مفید مـی­دانـد، بـه صورت داوطلبانه افشا شـوند. ایـن اطلاعات ممکن اسـت دارای اشکال گوناگون و در ارتباط با مسایل متفاوتی باشند. انتشار اخبار، پـیش­بینی­های مدیریت، از سود یـا سایر توضیحات در خصوص طرح­ها و برنامه­ ها نمونه ­هایی از گزارش­های مالی و غیرمالی جدا از صورت­های مالی هستند(بیور[۱۹]، ۲۰۰۵).

بسیاری از اطلاعات ارائه شـده به وسیله­ گزارش­گری مالی در بردارند­ه­ی پیش ­بینی در خصوص عملیات آینده است. پـیش­بینی بـه سرمایه ­گذاران کمک می‌کند تا فرایند تصمیم ­گیری خود را بهبود بخشند و خطر تصمیم­های خود را کاهش دهند(مشایخ،۱۳۸۶).

یکی از مسایل مهم در حسابداری که از دیرباز تاکنون جایگاه ویـژه خـود را در مباحث تئوریک حفظ کرده، سود حسابداری است. در دوره ­های مختلف از ابتدای پژوهش­های تجربی حسابداری که ‌بر اساس متدولوژی علمی – اثباتی همواره مورد بررسی قرار گرفته، سودمندی اطلاعات مرتبط با سود حسابداری است که به صورت­های مختلف موضوع مورد علاقه صاحب­نظران حسابداری بوده است(خالقی،۱۳۷۷).

و اما سود تقسیم شده یکی از اجزای مهم بازده سرمایه ­گذاری است و از آن­جایی که سود پیش ­بینی شده یکی از عناصر مهم در محاسبه بازده مورد انتظار سرمایه ­گذاری­ها است؛ ‌بنابرین‏ دقت در پیش ­بینی سود و شناخت عوامل مؤثر بـر انحراف آن از اهمیت به سزایی برخوردار است. شاید بتوان مهم­ترین عامل تأثیرگذار بر قیمت سهام را در پیش ­بینی سود هر سهم جستجو کرد. مهم­ترین منبع اطلاعاتی سرمایه ­گذاران، اعتباردهندگان و سایر استفاده­کنندگان از اطلاعات شرکت­ها پیش ­بینی­های سود ارائه شده توسط آن­ها در فواصل زمانی معین است(مشکی و ربانی،۱۳۹۰).

و از آن­جاکه بیش­تر استفاده کنندگان صورت­های مالی مستقیم به اطلاعات مالی دسترسی ندارند به ناچار به پیش ­بینی­هـای ارایـه شـده توسط مدیریت اتکا ‌می‌کنند. در همین راستا سازمان بورس و اوراق بهادار کشور شرکت­های بورسی را ملزم نمود تـا پیش ­بینی آتی سود را به صورت پیش ­بینی سود هر سهم ارائه دهند(مشکی و ربانی،۱۳۹۰).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...