گروه دوم: کشور های با عملکرد عالی و با توانایی بالقوه ضعیف در جذب سرمایه گذاری خارجی کشورهایی می‌باشند که اقتصاد های قوی دارند و زیر ساخت های مناسب برای جذب سرمایه گذاری وجود ندارد. برزیل و چین در این گروه از کشورها قرار دارند.

گروه سوم: کشور های با عملکرد ضعیف و با توانایی بالقوه در جذب سرمایه گذاری خارجی کشورهایی می‌باشند که به علت های سیاسی و اجتماعی و به رغم داشتن اقتصاد های قوی عملکرد ضعیفی در جذب سرمایه گذاری های خارجی داشته اند. ایالات متحده نیز در این طبقه بندی قرار دارد. زیرا میزان جذب سرمایه گذاری خارجی در این کشور به نسبت قدرت اقتصادی آن بسیار کم است.

گروه چهارم: کشور های با عملکرد و توانایی ضعیف در جذب سرمایه گذاری های خارجی که عمدتاً کشور های فقیر می‌باشند که به دلایل اقتصادی نمی توانند سرمایه های خارجی را جذب کنند. اندونزی جزو کشورهایی است که پس از بحران اقتصادی در این گروه قرار گرفته است.

آنکتاد کشور ایران را در گروه سوم دسته بندی نموده است. بر اساس این گزارش در دوره مذکور ایران در حالی که از نظر توانایی جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی از موقعیت بسیار خوبی برخوردار است، ولی عملکرد جذب سرمایه گذاری آن ضعیف است

MEASURE – US Dollars in millions

منبع: http://unctadstat.unctad.org/TableViewer/tableView.aspx

MEASURE – US Dollars in millions

منبع: http://unctadstat.unctad.org/TableViewer/tableView.aspx

MEASURE – US Dollars in millions

منبع: http://unctadstat.unctad.org/TableViewer/tableView.aspx

MEASURE – US Dollars in millions

منبع: http://unctadstat.unctad.org/TableViewer/tableView.aspx

MEASURE – US Dollars in millions

منبع: http://unctadstat.unctad.org/TableViewer/tableView.aspx

۲-۵( بررسی عملکرد کشور ترکیه در جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی:

ترکیه با نام رسمی جمهوری ترکیه، کشوری است که بخش بزرگ کشور یعنی یا در جنوب باختر و واقع است و بخش کوچکی نیز به نام در منطقهٔ (منطقه‌ای در جنوب خاور ) قرار دارد.

ترکیه در خاور با کشورهای ، (، و ؛ در جنوب خاوری با و ؛ و در شمال باختری (بخش اروپایی) با و همسایه است. همچنین ترکیه از شمال با ، از باختر با دو دریای کوچک و ، و از جنوب باختر با مرز آبی دارد. دو تنگه راهبردی و نیز در اختیار ترکیه است.

پهناوری ترکیه ۷۸۳،۶۵۴ کیلومتر مربع است. ترکیه کشوری کوهستانی و پرباران است. شکل این کشور مانند یک مستطیل است که از سوی خاور و باختر امتداد یافته است. ترکیه با قرار گرفتن در یکی از حسّاس‌ترین مناطق جهان، دارای موقعیّت جغرافیایی راهبردی و بسیار خوبی است و گذرگاه جنوب باختر و به حساب می‌آید و کشورهای بسیاری، به ویژه از خاک ترکیه برای ترانزیت کالا و انرژی استفاده می‌کنند.

ترکیه حدود ۷۵ میلیون تن (براورد ۱۳۸۹) جمعیت دارد، که حدوداً ۷۵ درصد مردم و ۱۵ تا ۲۵ درصد هم هستند. با این که حکومت ترکیه است ولی بسیاری از مردم هنوز به دین پایبند هستند و و در این کشور تعطیل رسمی است. همچنین در ترکیه حدود ۷۵ درصد مردم و ۲۰ درصد نیز هستند که بیش تر در جنوب خاور کشور زندگی می‌کنند امّا به تدریج با مهاجرت در نواحی دیگر مخصوصاً استانبول و آنکارا جمعیت چشمگیری را تشکیل داده‌اند.

زبان رسمی ترکیه، است که در گذشته با (عثمانی) نوشته می‌شد و از زمان تشکیل جمهوری ترکیه توسط در سال ۱۳۰۲ هجری خورشیدی (۱۹۲۳) با نوشته می‌شود. ترکیه در میانه دو فرهنگ شرقی و غربی است. این کشور از نظر علمی و دانشگاهی در سطح بالایی قرار دارد.

ترکیه با نام در چند صدهٔ گذشته، بخش‌های بزرگی از و جنوب خاوری را در دست داشت. تا اینکه پس از و فروپاشی امپراتوری عثمانی، جمهوری ترکیه به رهبری در سال ۱۳۰۲ (۱۹۲۳) تأسیس شد.[۱۹]

سرمایه گذاری خارجی در ترکیه به صورت فعال در سال ١٩٨٠ شروع شد. از این سال و به دنبال اتخاذ سیاست‌های نوین درترکیه ٬ بر تشویق به ورود سرمایه های خارجی ٬ بویژه در بخش‌های کشاورزی ٬ معدن ٬ نفت و جهانگردی تأکید شد. طبق قانون نباید برای سرمایه گذاری خارجی حق ویژه و یا انحصاری ایجاد شود. سرمایه گذاری باید از انواع تکمیلی ٬توسعه ای ٬ مدرنیزه و دولتی باشد. سقف مشارکت ۴٩ درصد و کف ١٠ درصد است. امکان انتقال سود ویژه ناشی ‌از اصل سرمایه و سود حاصل از فعالیت پس از کسر مالیات وجود دارد. سرمایه به کار رفته می‌تواند به صورت ارز ٬ماشین آلات و مواد ٬ مالکیت صنعتی ٬ سودهای حاصله از خدمات ارزی ٬ کالاهای ضروری و لازم و حق الامتیاز باشد.

به طور کلی سه جنبه عمده اصلاحات اقتصادی سال ٬١٩٨٠ حداقل کردن مداخله دولت ٬ ایجاد زمینه برای عملکرد اقتصاد بازار آزاد و ورود اقتصاد ترکیه به نظام اقتصاد جهانی بوده است. نتیجه اقدامات این سال را می توان در روند ورود سرمایه خارجی خلاصه کرد. ” هیئت مدیره سرمایه گذاری خارجی” به عنوان تنها هیئت مسئول در زمینه سرمایه گذاری خارجی با وظایف کمک و راهنمایی سرمایه گذاران خارجی ٬ ارزیابی تقاضاها و پیشنهادات و صدور پروانه و نظارت بر اجرای پروژه های سرمایه گذاری خارجی تأسیس شد. این هیئت مجاز به صدور پروانه ‌در مورد سرمایه گذاریهای ثابت کمتر از ۵٠ میلیون دلار آمریکایی و نیز سهام‌داران خارجی کمتر از ۵٠ درصد است. هیچ محدودیتی برای سرمایه گذاری مؤسسات بین‌المللی نظیر “بانک توسعه اسلامی” و “مؤسسه مالی بین‌المللی” و یا مشارکت خارجیان در پروژه هایی که ٢۵ درصد از سهام آن ها را کارگران ترک شاغل دیگر کشورها در اختیار دارند ٬ وجود ندارد.

‌بر اساس مصوبات هیئت دولت در دسامبر ٬١٩٨٣ هیئت مدیره سرمایه گذاری خارجی می‌تواند برای سرمایه گذاری خارجیان در بخش ها و زمینه‌های دیگر غیرصنعتی از جمله واردات ٬ صادرات و تأسیس دفتر نمایندگی تجاری پروانه صادر کند.

– تلاش‌های آزادسازی در دوره ١٩٨۶ – ١٩٨۵ در این کشور منجر به حذف عوامل بازدارنده سرمایه گذاری خارجی شده و طی این دوره سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بخش بانکی بسیار قابل توجه بوده است. در برنامه پنج ساله ترکیه برای سالهای۱۹۹۴-۱۹۹۰ ایجاد و گسترش بنادر و مناطق آزاد تشویق و در نتیجه سرمایه گذاریهای – اقتصادی خارجی مورد حمایت قرار گرفت. در سال ١٩٩٠ بانکداران ترکیه اعلام کردند برای جلب وجوه خارجی و جلوگیری ‌از کاهش آن ٬ نرخ بهره سپرده های ارزی خود را به طور متوسط برای مارک و دلار به ١٢ درصد افزایش داده‌اند. نیازهای ارزی برای پرداخت‌های خارجی و واردات ٬ کاهش درآمدهای صادراتی به ویژه توریسم ٬ افزایش تقاضای داخلی برای سرمایه و بالاخره کاهش اعتبارات بانک‌های خارجی از عوامل عمده کمبود ارز در ترکیه بعد از شروع جنگ خلیج فارس ذکر شده است.

  • سیستم تشویق سرمایه گذاری

سازمان برنامه ریزی دولتی ترکیه جزئیات عملی سیستم تشویق سرمایه گذاری برای سال ١٩٩١ را به شرح زیر منتشر نموده است:

‌بر اساس “برنامه تشویق سرمایه گذاری و فعالیت‌هایی که درآمد ارزی بیشتری ایجاد می‌کنند ،دولت ترکیه برای منطقه های مختلف امتیازهای جداگانه قایل می شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...