یافته

استفاده از رسانه های چاپی ، نوشتاری ،دیداری و شنیداری بر روی هویت ملی ، گروهی ، مذهبی و جنسیتی تاثیر مثبتی می گذارد وباعث تقویت این هویت ها می شود ،ولی با هویت قومی رابطه منفی دارد.در رابطه با بهره گرفتن از رسانه های الکترونیکی و تاثیر آن بر هویت قومی، یافته ها نشان دادکه هویت قومی کسانی که از این رسانه ها استفاده می کنند ، قوی تر از کسانی بوده که از این وسیله استفاده نمی کنند . تاثیر رسانه های الکترونیک بر دیگر ابعاد هویت اجتماعی منفی بوده است .

بین مدت زمان عضویت ،میزان استفاده و میزان مشارکت و فعالیت کاربران در استفاده از فیس بوک ، وهویت دینی رابطه معنادار معکوس وجود دارد و بین واقعی تلقی کردن محتوای فیس بوک و هویت دینی کاربران رابطه معنادار مثبتی وجود دارد ؛ یعنی هر چه مدت زمان عضویت ، میزان استفاده و میزان مشارکت وفعالیت کاربران در استفاده از فیس بوک افزایش پیدا می کند.از برجستگی هویت دینی نزد آن ها کاسته می شود .

ردیف

۱۱

۱۲

نویسنده

معمار،ثریا و عدلی پور،صمد و خاکسار ، فائزه

عدلی پور ،صمد

سال

۱۳۹۱

۱۳۹۱

عنوان

« شبکه های اجتماعی مجازی وبحران هویت ( با تاکید بر بحران هویتی ایران)»

«تحلیل جامعه شناختی پیامدهای شبکه های اجتماعی مجازی بر هویت اجتماعی کاربران جوان شهر اصفهان»

روش

از روش پیمایش و با بهره گرفتن از تکنیک پرسشنامه

با بهره گرفتن از روش پیمایشی وحجم نمونه ۴۳۴ نفر انجام شد .

یافته

بر اساس یک تقسیم بندی نسلی ، نسل سوم بیشتر کاربران فضای مجازی در ایران بوده وبیش از نسل های دیگر در معرض آثار ناشی از شبکه های اجتماعی مجازی اند. فضای مجازی نوعی از بحران هویت را در میان طیف گسترده ای از جوانان به وجود آورده و این بحران هویت در زمینه های فردی ، ناهمگونی های هویتی را سبب شد؛ و به نحوی تعادل اجتماعی را متاثر کرده است .

شبکه های اجتماعی مجازی به عنوان یک پدیده نوظهور هم دارای آثار مثبت و هم آثار منفی می باشند.آثار منفی آن شامل: تکه پاره گشتن سریع جوامع، دگرگونی مفاهیم مکان،زمان، فضا و منابع فرهنگی ، به چالش کشیده شدن هویت های اصیل و سنتی، رواج هویت های سیّال و ناپایدار، گمنامی و ناشناس ماندن و سرقت هویت است وآثار مثبت آن افزایش منابع هویتی وآزادی عمل افراد برای کسب منابع مورد نیاز ، رهایی و آزادی افراد از چنگال عوامل و متولیان فرافردی هویت سازی می باشد

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

ردیف

۱۳

۱۴

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...