• محصول اضافه شده

بر اساس نظر مولفان این محصول شامل قابلیت دسترسی ، جو حاکم ، تعامل مشتری با سازمان خدماتی ، مشارکت مشتری و تعامل مشتریان با یکدیگر است ، این ها در حاشیه محصول اصلی قرار دارند (لومسدون ۱۳۸۰ : ۱۹۹-۲۰۰) .

۱-۱-۱-۱۱-۲ کالا در گردشگری خرید


مفهوم کالا در گردشگری خرید جدای از مفهوم کلی کالا در گردشگری به معنای کالاهای فیزیکی یا نمادینی است که در مقاصد خاصی تولید یا عرضه می شود و مشتری برای خرید این کالاها جذب این مقاصد می شود . این کالا خود دارای سه بخش اصلی است که سعی در تبیین آن ها می‌کنیم .

۱-۱-۱-۱-۱۱-۲کالاهای خاص


جستجوی کالاهای خاص از معمولترین اشکال گردشگری خرید به حساب می اید . کالاهای منحصر به فرد به خاطر خاصیت یگانه بودن و بی نظیر بودن خود از مهمترین محرک‌های گردشگران خرید به حساب می ایند . کریپن[۶۵] (۲۰۰۰) استدلال می‌کند که گروه مشخصی از گردشگران هستند که مقاصدی را تنها به دلیل تولید نوع خاصی از منسوجات به نام ایکات[۶۶] و باتیک[۶۷] انتخاب می‌کنند . کریپن این شکل گردشگری را گردشگری منسوجات می نامد که غالبا در استرالیا و ویکتوریای امریکا واقع شده است . علاوه بر این کلکسیونرها برای تکمیل کلکسیونهای خانگی خود و یافتن عتیقه سفر می‌کنند (میکاییل[۶۸]۲۰۰۲) . مکانهایی مثل گلندال در اریزونا به شدت ‌به این نوع خاص از خرید گردشگری وابسته هستند (بارتلت ۲۰۰۰) . این نوع گردشگری را در بعضی از شهرها و مناطق ایران نیز می توان دید برای مثال ساخت سبد ها وابزار دیگر از چوب خاصی که تنها مختص منطقه هورامان در کردستان است .

۲-۱-۱-۱-۱۱-۲سوغاتی / صنایع دستی


سفرهای خرید در غالب موارد به دلیل سوغاتی یا صنایع دستی صورت می‌گیرد . سوغاتی و صنایع دستی درغالب موارد نمادی بارز از زندگی و فرهنگ کلی مردمان یک منطقه ، شهر ، روستا یا حتی یک کشور هستند . ریشه‌های سوغاتی به مصر باستان باز می‌گردد جایی که افرادبعد از مسافرت‌های تجاری خارجی با خود یادگاری می ‌آوردند (هودمن و هاوکینز ۱۹۸۹)[۶۹]. در قرون وسطی مسافران بعد از فتح امریکا ، اسیا و افریقا از سرزمین‌های کشف شده و فتح شده یادگاریهایی می ‌آوردند که نمایانگر ان سرزمین بود و ازین طریق این سرزمینها را برای مردمشان معرفی می‌کردند . احتمالا واقعیترین ریشه سوغاتیها به سفرهای زیارتی مربوط است ، زائرانی که در زمان امپراطوری روم و قرون وسطی به مکان‌های مقدس مسافرت می‌کردند از این اماکن مقدس با خود یادگاریهایی می بردند . نمونه بارز این سوغاتیهای زیارتی به فلسطین ونمادهای دین مسیح مربوط می شود که در اطراف دریای مدیترانه جمع اوری می گشت(هولیهان ۲۰۰۰)[۷۰] . اگرچه سوغاتیهای جدید ریشه ساده ای دارند اما امروزه جزء مهمی از سیستم خرده فروشی گردشگری به حساب می ایند که باعث ایجاد کار برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان می‌گردند و تاثیر چشمگیری در اقتصاد مقاصد گردشگری دارند . گوردون پنج نوع سوغاتی را مشخص کرد که در فهم سوغاتی ها مهم است (جدول ۲-۵).

جدول ۵-۲ : انواع سوغاتی ها



































تصاویر
قطعات سخت
نشانه ها
کالاهای محلی
ماکت نمادین

کارت پستال

سنگ

لیوان قهوه

غذا

مجسمه ای جاذبه های مشهور

کتاب

صدف

اسکیت

نوشیدنی

تصاویر مینیاتوری

پوستر

گیاهان

لیوان

ابزار اشپزی

کالاهای تولید شده که نشانگر محل خرید هستند

عکس

چوب

قاشق

لباس

استخوان

صنایع دستی

منبع : گوردون ۱۹۸۶

    • نوع اول : تصاویر است که رایج ترین نوع سوغاتی در دنیای مدرن است و شامل کتاب و عکس و پوستر و تصاویری است که نوعی تصویر بصری از مقصد برای مسافر تداعی می‌کنند .

    • نوع دوم : سوغاتی قطعات سخت است که شامل سنگ‌ها ، گیاهان ، ‌صدف‌ها ، چوبها ، فسیل ، استخوان و دندان حیوانات و میوه کاج می‌باشد . این اشیائ وقتی که در محیط معمول خود قرار دارند ارزش چندانی ندارند اما وقتی به مقصد منتقل می‌شوند ، به نشانه مهمی تبدیل می‌شوند که تمام انرژی مرتبط با محیط اصلی خود را القا می‌کنند (گوردون ۱۹۸۶) .

    • نوع سوم : ماکتهای نمادین هستند که با تصاویر ‌و نوشته های خود تداعی گر مکانی هستند که از انجا خریداری شده اند . پیناتاس از مکزیک ، ماکت مجسمه ازادی از نیویورک و مجسمه های باستانی کالسیوم در روم ، نمونه های از یادگاریهای کوچک شده هستند .

  • نوع چهارم : نشانه ها و خطوطی که به خودی خود ربطی به مکان ، شخص یا رویداد خاصی ندارند اما دارای کلمات و علامت هایی هستند که نشانه مکان و مقصدی هستند که در انجا بوده اند برای مثال لیوان ربطی به ابشار نیاگارا ندارد اما وقتی که در این مکان به فروش برسد خاطرات انجا را احیا می‌کند .

یکی از رایج ترین انواع سوغاتی صنایع دستی و اثار هنری است . صنایع دستی کالاهایی هستند که توسط دست تولید شده و به طرح و کیفیت و جنس آن ها توجه خاصی می‌گردد . این اثار ممکن است نقش تزیینی و یا کاربردی یا هر دو نقش را داشته باشند (لیترل و همکاران ۱۹۹۴). رایج ترین سوغاتی ها در صنعت گردشگری شامل سفالینه ها ، مجسمه ها ، اثار حکاکی شده چوبی ، سبد ، پتو ، لباس ، پارچه ، کالاهای چرمی و جواهرات می‌شوند . اثار هنری و صنایع دستی که در ابتدا جنبه کارکردی داشت و از مواد محلی درست می شد برای گردشگران و مصرف کنندگان ان جنبه بازرگانی و تجاری پیدا کرد (هلیود و هانام ۲۰۰۰). این امر سبب تغییر در شکل و جنس و کارکرد صنایع دستی شد . صنعتی شدن فرهنگ صنایع دستی و تجاری شدن ان مسئله ای است که باید مورد توجه برنامه ریزان گردشگری قرار بگیرد و ضمن استفاده از این جاذبه های با ارزش ، ارزش هنری و فرهنگی آن ها را نیز حفظ کنند .

۳-۱-۱-۱-۱۱-۲ کالاهای معاف از مالیات [۷۱]

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...