مقدار هدف

Tolerances

۵۲۰/۰

۵۰/۰

۴۸۰/۰

شکل ۱-۱۳ تطابق مطلق
۱-۹-۴- تابع زیان کیفیت تاگوچی و هزینه­ های پنهان کیفیت
هزینه­ های کیفیت، هزینه­هایی هستندکه برای اطمینان پیدا کردن از انطباق با استانداردهای کیفی یا جبران عدم انطباق با استانداردهای کیفـی تحمیل می­شوند، سیستم­های حسابداری متداول نمی­تواند هزینه­ های کیفی نـامشهود (پنهان) را اندازه ­گیری کنند، از نمونه­های بارز هزینه­ های پنهان عبارتند از نارضایتی مشتری از یک محصول، نقص در یک محصول که سبب زیان در فروش می­ شود، این هزینه­ های پنهان کیفیت می ­تواند عامل مؤثری در افزایش کل هزینه­ های کیفیت برای یک محصول شود. به منظور تخمین این هزینه­ های پنهان کیفیت، تابع زیان تاگوچی مطرح شده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

روش­های تاگوچی با بهینه­سازی طراحی محصول و فرایندهای ساخت، موجب ایجاد بهبودهای سریع در هزینه­ها و کیفیت محصول می­شوند، روش­های تاگوچی هم یک فلسفه است و هم یک مجموعه ­ای از ابزارها که برای اجرای آن فلسفه استفاده می­ شود. فلسفه تاگوچی به اختصار به شرح زیر است :
بدون تأثیر بر کیفیت نمی­ توان هزینه­ها را کاهش داد،
بدون افزایش در هزینه­ها می­توان کیفیت را بهبود بخشید،
با بهبود کیفیت می­توان هزینه­ها را کاهش داد، و
با کاهش انحرافات (نوسانات) می­توان هزینه­ها را کاهش داد. درنتیجه با رعایت گزینه­ های ذکر شده عملکرد و کیفیت به صورت خودکار بهبود می­یابد. بدین معنی اگر سطح عملکرد بر محصول به منظور تأمین نیازها و انتظارات مشتری هدف­گذاری نشود، آن محصول در سطح جامعه زیان وارد می­ کند.
رویکرد تاگوچی متفاوت از رویکرد سنتی هزینه­ های کیفیت (انطباق با حدود مشخصات) است : در روش سنتی (معیار کیفیت در یک دامنه مشخص) اگر شما دو محصول در اختیار داشته باشید، یکی از آن در یک دامنه از قبل تعیین شده به عنوان معیار کیفیت و دیگری خارج از محدوده (دامنه) مشخصات قرار گرفته باشد، تفاوت بسیار اندک است. محصولی که در یک دامنه معیار کیفیت قرار گرفته، به عنوان یک محصول خوب در نظر گرفته شده و هنگامی که محصول خارج از معیار کیفیت در محدوده (دامنه) تعیین شده باشد، محصول نامطلوب شناخته می­ شود.
اما تاگوچی با روش معیار کیفیت در یک دامنه مشخص (درون محدوده خاص) مخالف است، زیرا تاگوچی استدلال می­ کند که ” انحراف در محصول ” حتی در حیطه­های دامنه (حد) های مشخص شده، زیان برای اجتماع در دوره عمر محصول ایجاد می­ کند و هرچه محصول از ارزش (هدف) مورد نظر خود دورتر می­ شود، انحراف دوره عملکرد آن بیشتر خواهد شد.
تاگوچی تابع زیان کیفیت (QLF) را بدلیل اندازه ­گیری زیان مرتبط و هزینه­ های مرتبط با هزینه­ های پنهان کیفیت را تعیین می­ کند، این زیان زمانی رخ می­دهد که نوسان (انحراف) تغییر باعث دور شدن محصول از مقدار هدف می­ شود. بطور کلی هر قدر انحراف از مقدار هدف تعیین شده بیشتر باشد، زیان ناشی از عدم رعایت کیفیت نیز بیشتر می­ شود.
تاگوچی بـر این باور است که زیان متناسب بـا مرجع انحراف از ارزش مورد نظر وارد می­ شود، محصولی که بـه مشتری می­رسد، اگر نتواند کارکرد خود را داشته باشد، زیانی وارد می­ کند. این زیان از طرف مشتری در هزینه­ های تعمیر و جایگزینی و از طرف تولید کننده در هزینه­ های تضمین، کاهش اعتبار شرکت و از دست رفتن شغل و بازار جلوه می­ کند، برای به حداقل رساندن این زیان، بهبود کیفیت باید تا رسیدن به استاندارد ادامه یابد.
تابع زیان کیفیت (QLF) تاگوچی یک سهمی U شکل است، محور افقی آن در نقطه مقدار هدف مماس این سهمی است، این تابع زیان غیرخطی (درجه ۲) است، زیرا فرض بر این است که وقتی محصول به مقدار استاندارد کیفیت نزدیک می­ شود، زیان به سمت صفر میل می­ کند :
تابع زیان کیفیت تاگوچی

تابع زیان درجه دوم

ناحیه ضایعات

ناحیه ضایعات

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...