۱۶

ادویه جات، ترشی جات و نوشابه

ادویه جات ترشی جات (فلفل سیاه، نمک)، چاشنی (سس سویا، سس داغ)، قهوه، چای، نوشابه

۱ (ماهی کنسرو)

۴۰ گرم

بله=۱ خیر=۰

سطح فردی

آیا شما دیروز (وعده غذایی یا میان وعده) در خارج از خانه خوردید ؟

سطح خانواده

آیا شما یا هر کسی در خانواده شما دیروز در خارج از خانه غذا خورده است ؟

منبع: کاتانودا وهمکاران ۲۰۰۶
در اینجا با بهره گرفتن از یک پرسشنامه خانواده به محاسبه تنوع رژیم غذایی با بهره گرفتن از غذای مصرفی آنها در طول ۲۴ ساعت (یک شبانه روز) پرداخته می شود، که بوسیله شاخص بری محاسبه شده است.
۶۲۵/۰=BI = 1 – ∑ si2
۳-۹- تفسیر امتیاز شاخص :
مقدار هردو شاخص بری و آنتروپی بین ۰ و ۱ قرار دارد. مقدار این شاخص‌ها در صورتی که تعداد غذاهای مصرف شده (n)، افزایش یابد، افزایش می‌یابد. مقدار برابر صفر، نشان دهنده این مطلب است که فرد تنها یک ماده غذایی را مصرف نموده و مقدار ۱، نشان دهنده وضعیتی است که فرد سهم برابری از همه مواد غذایی تحت بررسی را مصرف می کند (تیله و ویس، ۲۰۰۳).
با توجه به مقدار عددی بدست آمده از امتیاز غذاهای مصرفی این خانواده (۶۲۵/۰) ، چون این مقدار به عدد ۱ نزدیکتر می باشد. پس این خانواده تنوع در رژیم غذایی داشته است.
فصل چهارم
شاخص استراتژی مقابله
۴-۱- مقدمه
تعریف
استراتژی های مقابله (CSI)، شاخص امنیت غذایی خانوار است که استفاده آن نسبتا ساده و سریع می باشد و قابل درک بوده و به خوبی با اقدامات پیچیده تر از امنیت غذایی مرتبط می باشد. مجموعه ای از سوالات در مورد چگونگی مدیریت مقابله خانوار با کمبود مواد غذایی برای مصرف مواد غذایی پرسیده می شود و یک نمره عددی بدست می آید . در ساده ترین شکل آن، نظارت بر تغییرات در نمره استراتژی مقابله نشان می دهد که آیا وضعیت امنیت غذایی خانواده در حال نابودی بوده و یا بهبود است.

استراتژی مقابله بر اساس بسیاری از پاسخ های ممکن می خواهد به سوالاتی از این دست جواب دهد: “زمانی که شما غذای کافی ندارید، و یا پول برای خرید مواد غذایی را ندارید چه کاری انجام میدهید”
استراتژی مقابله به برخی از کارهای اولیه نیاز دارد تا اطمینان حاصل شود که تمام پاسخ های بالقوه به این سوال شناخته شده بوده و به اندازه کافی از وضعیت محلی اقتباس شده باشد. اما فراتر از این کارهای اولیه، سریع و آسان اجرا کردن و تجزیه و تحلیل آن است، در صورتی که اطلاعات مربوط به کمک های دریافتی غذایی خانوار و الگوهای استفاده آن جمع آوری شود این کار نیز قابل اجرا خواهد بود. استراتژی مقابله برای مدیران یک ابزار مناسب به منظور بهبود مدیریت برنامه کمک های غذایی اضطراری در “زمان واقعی” فراهم می کند.
این بخش، از طریق یک فرایند گام به گام به خواننده می گوید که یک مدیر مزرعه برای بدست آوردن شاخص استراتژی مقابله باید از جمع آوری، مقابله کردن، و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به امنیت غذایی خانواده و دریافت کمک های غذایی، که به منظور بهبود مدیریت این برنامه است استفاده نماید.
۴-۲- منطق اساسی استراتژی مقابله
هنگامی که شما غذای کافی ندارید، و یا پول کافی برای خرید مواد غذایی را ندارید ، چه کاری باید انجام دهید ؟ “
پاسخ به این سوال ساده اساس ابزار استراتژی مقابله را تشکیل می دهد. دستیابی به غذا و تامین تغذیه مناسب به کودکان از اساسی ترین تلاش های انسانی هستند. به طور کلی، مردم به شرایطی که تحت آن به اندازه کافی غذا ندارند واکنش نشان می دهند، و این معنی های متفاوت از “مقابله” است زمانی که مردم به اندازه کافی غذا ندارند بیشتر از عهده غذای کم برمی آیند تا در امان باشند. تصمیم گیرندگان خانگی (معمولا، هر چند نه همیشه، زنان) منابع در اختیار خود را برای محدود کردن اثرات کوتاه مدت از نداشتن غذای کافی برای خوردن را سازماندهی می کنند. مردم به طور کلی میدانند که “مقدار کافی” چقدر است و به دنبال بهترین گزینه برای تضمین این هستند که آنها به اندازه کافی غذا برای خوردن داشته باشند. مردم زمانی که یک مشکل را پیش بینی میکنند، شروع به تغییر برخی عادات مصرف خود می کنند. آنها منتظر نمی مانند که ببینند غذا به طور کامل از بین رفته است (کرییتسن و بویزورت، ۲۰۰۰).
یک سنت انسان شناختی طولانی با در نظر گرفتن استراتژی های مقابله ای در برابر دسترسی ناکافی به غذا وجود دارد (دیویس،۱۹۹۶ ) . وات،(۱۹۸۳) نشان داد که این منطق دنباله ای از رفتارهای خاص بر اساس برگشت و تعهد خود از منابع داخلی می باشد. تنظیم رژیم غذایی (خوردن غذاهایی که ارجحیت کمتردارند و یا کاهش بخشی از اندازه غذا) استراتژی های برگشت پذیری هستند که با چشم انداز بلند مدت انجام آن ، رژیم غذایی را به مخاطره نمی اندازد. بیشتر رفتارهای افراطی (فروش دارایی های مولد) نشان می دهند، که عواقب بلند مدت جدی تر هستند. بسیاری از محققان خاطر نشان کرده اند که با بدتر شدن اوضاع ناامنی مواد غذایی، خانواده ها استراتژی هایی را که کمتر برگشت پذیرهستند را بیشتربه کار می برند و در نتیجه شکل شدیدتری از استراتژی مقابله، استرس و ناامنی بیشتر مواد غذایی را نشان می دهد (کوربت، ۱۹۸۸و دورکس، ۱۹۹۳). استراتژی مقابله و نظام این منطق منعکس کننده ناامنی غذایی در سطح خانواراست.
همانطور که در بالا ذکر شد، دو نوع اساسی از استراتژی های مقابله ای وجود دارد. یکی شامل دگرگونی فوری و کوتاه مدت از الگوهای مصرف، ودیگری شامل دگرگونی دراز مدت درآمد و یا الگوهای تولید مواد غذایی، و یکی کردن واکنش از قبیل خرید و فروش دارایی ها است. در حالی که درک استراتژی دراز مدت معیشت در شرایط اضطراری زندگی مهم است، تحقیقات نشان داده است که مدیریت استراتژی های مصرف کوتاه مدت، شاخص دقیق از امنیت غذایی حاد است.( کوتس و همکاران، ۲۰۰۶ و بیکل و همکاران، ۲۰۰۰ و ماکسول و همکاران، ۱۹۹۹ ). اما مردم منتظر نمی مانند چون قبل از آن که کمبود آشکار مواد غذایی بر آنها چیره شود شروع به تغییر رفتار خود می کنند. بنابراین تغییر در رفتار مقابله نه تنها منعکس کننده وضعیت فعلی میباشد ، بلکه منعکس کننده بهترین قضاوت تصمیم گیرندگان خانوار در مورد پیش بینی آینده برای اندازه گیری از رفتارهای مقابله و پیش بینی برخی از توانایی ها است . (کرییتسن و بویزورت، ۲۰۰۰)
تجربه با استراتژی مقابله نشان داده است که به طور معمول، ناامنی غذایی باعث می شود که خانوار ها چهار نوع از استراتژی های مقابله ای مصرف را بکارگیرند .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...