**۷۸/۰

**۷۷/۰

**۷۳/۰

**۸۵/۰

مشکلات رفتاری کل

**p<01/0
همچنین پایایی این پرسشنامه در این پژوهش از طریق آلفای کرونباخ محاسبه گردید که نتایج آن در جدول ۳-۴- مشاهده می­ شود.
جدول ۳-۴- ضرایب آلفای کرونباخ برای زیرمقیاس­های پرسشنامه مشکلات رفتاری

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

زیر مقیاس

تعداد گویه

آلفای کرونباخ

مشکلات سلوک

۱۷

۸۳/۰

مشکلات اضطراب­خجالتی

۶

۶۷/۰

مشکلات روان­تنی

۹

۶۸/۰

مشکلات اجتماعی

۱۰

۷۸/۰

۳-۶-۲- پرسشنامه سبک­های فرزندپروری رابینسون
پرسشنامه سبک­های فرزندپروری به منظور ارزیابی شیوه ­های فرزندپروری والدین توسط رابینسون، ماندلکو، السن و هارت درسال ۱۹۹۵ساخته شده است و توسط علیزاده به فارسی ترجمه شده است. این پرسشنامه در سال ۸۳-۱۳۸۲ توسط قربانی، خادمان و یاری به عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته کودکان استثنایی مورد پژوهش قرار گرفت. این پژوهشگران پرسشنامه را در گروه ­های ۱۲۰ نفری، ۴۰ نفری و ۶۰ نفری از دانش‌آموزان مقطع راهنمایی شهر تهران اجرا کردند. این پرسشنامه دارای ۳۲ سؤال در مقیاس لیکرت پنج درجه ای(هیچ وقت= ۱، گاهی­اوقات= ۲، تقریباً بعضی از مواقع= ۳، خیلی از مواقع= ۴ و همیشه=۵) است(به نقل از حسینی، احقر، اکبری و شریفی، ۱۳۸۷). حداقل نمره در این آزمون ۳۲ و حداکثر ۱۶۰ است .این پرسشنامه سه نوع سبک فرزندپروری را می­سنجد که شامل:
استبدادی: این زیر مقیاس از ۱۲ گویه تشکیل شده است. در مورد تنبیه بدنی، خشونت کلامی و اطاعت بی­چون و چرا می­باشد. نمونه ­ای از سؤال­های این زیر مقیاس شامل: ” هنگام نافرمانی کردن فرزندمان دست او را با تحکم می­گیریم.”
اقتداری: این زیر مقیاس از ۱۵ گویه تشکیل شده است و در مورد پیوند گرم و حمایتی، استدلال، استقلال و مشارکت آزادمنشانه میان والدین و فرزندان می­باشد. نمونه ­ای از سؤال­های این زیر مقیاس شامل:”در تصمیم ­گیری­های خانواده عقیده و نظر فرزندمان را هم در نظر می­گیریم.”
سهل­گیرانه: این زیر مقیاس از ۵ گویه تشکیل شده است. نمونه ­ای از سؤال­های این زیر مقیاس شامل: “وقتی فرزندمان در مورد چیزی آشوب و قشقرق راه می­ اندازد، کوتاه می‌آییم.”
جدول ۳ -۵- زیر ­مقیاس­های پرسشنامه سبک­های فرزندپروری

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...