1. – رفاه حیوانات . ↑

    1. – Anna Liinamo, Elisa and Anne-Marie Neeteson-van Nieuwenhoven -Sustainable animal breeding farm animal breeding and reproduction in Europe 2002http: //www. bsas.org.uk/ about_thesas /issue_papers / Animal welfare ↑

    1. – Michael C. Appleby, Joy A. Mench, I. Anna Olsson and Barry O. Hughes- Animal welfare-Oxford university-londan- Jun 1, 2011. ↑

    1. . کنوانسیون های ۱۹۵۹- ۱۹۶۷- ۱۹۸۲ و ۲۰۰۱ ↑

    1. . مانند : نسل سوم ، حراست از اماکن و آثار فرهنگی ↑

      1. . برای مطالعه بیشتر ر.ک: حقوق جنگ ، محمدرضا ضیایی بیگدلی ، نشر دانشگاه علامه. ↑

    1. . شرایع الاسلام ، کتاب الجهاد . ص ۲۸۵٫ ↑

    1. . گزارش انجمن حمایت از حقوق حیوانات در ایالت نیویورک www.dnr.newyork.gov- ۱۲/۵/۲۰۰۹٫ ↑

    1. – Willet Dairy ↑

    1. – Leprino Foods ↑

    1. – Nathan Runkle ↑

    1. – tail dockingگروه تجارت صنعت لبنیات می‌گوید بریدن دم گاو‌ها مانع پاشیدن کود و کثافات به اطراف می‌شود . ↑

    1. – Understanding Animal Welfare: The Science in its Cultural Context (UFAW Animal Welfare)- David Fraser – Wiley Blackwell-A John Wiley & Sons-Ltd- publication-university of British Columbia-Vancouver-Canada – p 36 – ۲۰۰۵ . ↑

    1. – Ibid – p 40. ↑

    1. . عن النبی(ص) انه قال : اطلعت لیله اسرى بی على النار فرایت امراه تعذب ، فسالت عنها ، فقیل: آن ها ربطت هره و لم تطعمها و لم تسقها و لم تدعها تاکل من حشائش الارض حتى ماتت فعذبها بذلک . ↑

    1. . من قتل عصفورا بغیر حق ساله اللّه عنه یوم القیامه . بحارالانوار . همان . ↑

    1. . علامه مجلسی ، بحارالانوار ، همان . ↑

    1. . محمد محمدى رى شهرى ، میزان الحکمه ، ج ۳، ص ۱۳۴۶ ↑

    1. . عن ابى محمد الحسن بن محمد عن جده عن احمد بن محمد الرافعی عن ابراهیم بن علی عن ابیه، قال : حججت مع علی بن الحسین(ع) فالتاثت علیه الناقه فی سیرها ، فاشارالیها بالقضیب ، ثم قال : آه لولا القصاص و رد یده عنها . محمدی ‌ری‌شهری ، پیشین . ↑

    1. . سهل بن زیاد عن محمد بن الحسن بن شمون عن الاصم عن مسمع بن عبدالملک عن ابی عبداللّه (ع) ، قال : قال رسول اللّه (ص) : اضربوها على النفار و لا تضربوها على العثار. محمدی ‌ری‌شهری، پیشین . ↑

    1. . در برخى دیگر از روایات ، حمد و ثنا گفتن حیوان را از دلایل نهى از زدن بر صورت حیوان ذکرکرده اند . ↑

    1. . قال امیرالمؤمنین(ع) : قال رسول اللّه : لاتضربوا وجوه الدواب و کل شیء فیه الروح ، فانه یسبح بحمداللّه . پیشین . ↑

    1. . انه کره اخصاء الدواب و التحریش بینها . علامه مجلسى ، بحارالانوار ، ج ۶۴ ، ص ۲۶۱ ↑

    1. .علامه مجلسی ،پیشین . ↑

    1. . قال : سالت اباعبداللّه عن سمه المواشی ، فقال(ع) : لاباس بها الا فی الوجوه ، بحارالنوار . پیشین . ↑

    1. . ر.ک به بخش صید و ذباحه هریک از کتاب های مذبور . ↑

    1. . و فتوا به کراهت داده‌اند : یکره البول فی حجره الحیوان ، بول کردن در خانه حیوان مکروه است . ر.ک : شرایع الاسلام و تهذیب الاحکام ، باب احکام حیوان . ↑

    1. . شرح اللمعه ، شهید ثانی ، ج۱، احکام آب ها . ↑

    1. – Illinois Animal Cruently Manual- ASPCA-Desember 2007-Illinois Department Of Natural Resources – ۲۰۱۰- P 17. ↑

    1. . من لا یحضره فقیه ، کتاب الصید و الذباحه ↑

    1. . روى شداد بن اویس ان النبی(ص) قال : ان اللّه کتب علیکم الاحسان فی کل شیء فاذاقتلتم فاحسنوا القتله و اذا ذبحتم فاحسنوا الذبحه ولیحد احدکم شفرته ولیرح ذبیحته . شرح اللمع. پیشین . ↑

    1. . بحارالانوار. پیشین. ↑

    1. . الاقوى ما اختاره الشهید من حرمه الفعل… کما فی النهایه لانه ایلام للحیوان بلا فائده و قدنهى عن تعذیب الحیوان ↑

    1. . برای مطالعه بیشتر ر.ک : سلسله الینابیع الفقهیه ، علی اصغر مروارید . کتاب الصید و الذباحه ↑

    1. . یمکن الکراهه من حیث اشتماله على تعذیب الحیوان على تقدیر شعوره مع ان سلخه قبل برده لا یستلزمه، لانه اعم من قبلیه الموت و ظاهرهم انهما متلازمتان و هو ممنوع ومن ثم جاز تغسیل میت الانسان قبل برده، فالاولى تخصیص الکراهه بسلخه قبل موته . ↑

    1. . سرد شدن بدن حیوان علامت مرگ کامل حیوان مى باشد . ↑

    1. . “یکره ان تنخع الذبیحه” هو ان یقطع نخاعها قبل موتها… و قیل: یحرم ، لصحیحه الحلبی ، قال : قال ابو عبداللّه (ع) : «لا تنخع الذبیحه حتى تموت فاذا ماتت فانخعها» والاصل فی النهى التحریم و هو الاقوى و اختاره فی الدروس . نعم لا تحرم الذبیحه على القولین. شرح اللمعه . پیشین . ↑

    1. . بحارالانوار . پیشین . ↑

    1. . ان امیرالمؤمنین (ع) کان لایذبح الشاه عندالشاه ، و لاالجزور عند الجزور و هو ینظرالیه . وسایل الشیعه ، شیخ حر عاملی ،کتاب الصید و اذباحه ، نشر آل البیت . ↑

    1. . شیخ طوسی , پیشین ، ۱۳۴۳, ج ۲, ص ۵۹۴ . ↑

    1. . یکره الذبح لیلا الا مع الضروره لنهی النبی (ص) عنه و قول الصادق فى خبر ابان بن تغلب کان علی بن الحسین(ع) یامر غلمانه ان لا یذبحوا حتى یطلع الفجر و یقول: ان اللّه جعل اللیل سکنا لکل شیء، قال ابان: قلت : جعلت فداک فان خفت ؟ قال : فان کنت تخاف الموت فاذبح . ↑

    1. . شیخ حر عاملی ، پیشین ، ۱۴۰۳ه‍ ، ج ۸ ، ص ۳۶۱ . ↑

    1. – Illinois Digest Of Hunting & Trapping Regulations – State Of Illinpis Departement Of Natural Resources – ۲۰۱۰ – P 10. ↑

    1. . برای مطالعه تفصیلی ر.ک جواهر الکلام . ج ۱۶٫ ↑

    1. . سید محمد عبدالحى کتانى، نظام الحکومه النبویه، ج ۲، ص ۱۵۵ به نقل از: خاتم النبیین، ص ۴۸۳٫ ↑

    1. . ر.ک الخلاف شیخ طوسی ، کتاب الصید و الذباحه همچنین : ر.ک : مبسوط ، ج ۶ ، ص ۲۷ ؛ ارشاد الأذهان ، ضمن سلسله الینابیع الفقهیه ، ج ۳۸ ، ص۴۵۹٫ ↑

    1. . سلسله الینابیع الفقهیه ، پیشین . ↑

    1. جعفری ، محمد تقی ، رسایل فقهی ، مؤسسه نشر کرامت ، ۱۳۷۷، ج۱، ص ۱۱۶-۱۱۷٫ ↑

    1. .پیشین . ↑

    1. علامه حلی ، پیشین ، ص ۳۵۴ ↑

    1. جعفری ، پیشین ص ۱۱۹- ۱۱۸ ↑

    1. – Illinois Animal Cruently Manual- ASPCA-Desember2007-Illinois Department Of Natural Resources – ۲۰۱۰- P 24. ↑

    1. . David Mellor, Emily Patterson-Kane and Kevin J. Stafford – The Sciences of Animal Welfare (Ufaw Animal Welfare) – (Sep 1, 2009 – Wiley Blackwell. United state) . ↑

    1. . نایینی ، علیرضا ، ربانی ، محمد ، « حقوق حیوانات از دیدگاه قرآن و احادیث » ، ‌فصل‌نامه دانشور ، سال هفتم ، تهران ، دانشگاه شاهد ، ۱۳۷۸ ، ش ۲۶، ص ۴۷ . ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...