۳-۱۱- تحلیل آماری
به منظور تحلیل این موضوع که یک مدل تا چه حد مناسب است معمولاً داده های اندازه گیری شده و شبیه سازی شده مقایسه می گردند که شامل آزمون های میانگین ها و واریانس می باشد که در این پژوهش از NRMS، و dبه منظور مقایسه سطح ایستابی مشاهده شده و شبیه سازی شده استفاده شده است. ریشه میانگین مربعات خطای نرمال شده[۱۸] NRMSE ، نشان دهنده پراکندگی داده ها می باشد و هر چه مقدار آن کمتر و نزدیک به صفر باشد بیانگر کارایی خوب مدل می باشد (Alexandris and Kerkides., 2003):
(۱۷-۳)
که در آن n تعداد مشاهدات، Oi مقادیر اندازه گیری شده، Pi مقادیر شبیه سازی شده و میانگین مقادیر اندازه گیری می باشد.
(۱۸-۳) =
نشان می دهد که مدل تا چه حد اندازه گیری ها را بالاتر یا پایین تر از مقدار واقعی برآورد می کند و NRMSE مقدار نرمال شده می باشد.NRMSE نشان می دهد که برآورد بیش از حد و یا کمتر از حد مدل در مقایسه با اندازه گیری ها چقدر است. هر چه مقدار به صفر نزدیکتر باشد نشان دهنده مناسب تر بودن دقت تخمین مدل است. از شاخص ویلموت (d) هم جهت تحلیل آماری داده های اندازه گیری شده استفاده گردید. d بیانگر درجه دقت مدل در شبیه سازی می باشد و اگر مقدار آن یک شود نشان دهنده تطابق کامل بین مقادیر شبیه سازی و اندازه گیری می باشد.
(۱۹-۳)
که در آن ، و سایر پارامترها مانند قبل می باشد.
فصل چهارم
نتایج و بحث
۴-۱- مدل PMWINدر مناطق مورد مطالعه
۴-۱-۱- منطقه سلامی
همانطور که گفته شد ابعاد این منطقه در راستای X و Y،۵/۱*۵/۱ تا ۱۵*۱۵ متر در نظر گرفته شد. تراز سطح آب زیرزمینی در این منطقه، در ۳۳ پیزومتر اندازه گیری شده است. برای مدل سازی از آمار تراز سطح آب در یک دوره ۱۲۰ روزه استفاده شده است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

با بهره گرفتن از مطالعات انجام شده (پرویزی، ۱۳۸۹) لایه نفوذ ناپذیر در عمق ۲۵/۵ متری از سطح زمین قرار دارد. با توجه به نقشه های هم پتانسیل مشخص شد که در شمال غربی و جنوب شرقی مرز ورود جریان و بقیه قسمت ها مرز بدون جریان قرار دارد. مقادیر فاصله سطح ایستابی تا لایه نفوذ ناپذیر(ضخامت لایه اشباع) به وسیله نرم افزار Surfer به روش کریجینگ در کل محدوده مورد نظر با داده های مربوط به زمان همگام ( بهمن ماه ) میان یابی و به عنوان شرایط اولیه به مدل معرفی شد (شکل ۱-۴). در این منطقه به دلیل کوتاه بودن دوره شبیه سازی، داده های اندازه گیری شده در اولین تاریخ به عنوان زمان ماندگار در نظر گرفته شد. در این مدل سازی از بسته های زهکش[۱۹]، تغذیه[۲۰] و مرزهای ورود جریان[۲۱] با توجه به شرایط منطقه استفاده گردید. از ورودی های دیگر مدل، هدایت هیدرولیکی خاک است. مقدار هدایت هیدرولیکی خاک (K) نیز برابر ۹۵۳/۰ متر در روز بود که وارد مدل شد. همچنین محل زهکش های سطحی پس از شبکه بندی منطقه مشخص گردید و مدل در شرایط همگام اجرا شد.

N
Y (m)
X (m)
شکل ۱-۴- خطوط هم پتانسیل ضخامت لایه اشباع در منطقه سلامی (متر)پ
اجرای مدل PMWIN در حالت همگام
در ابتدا مدل PMWIN با دادن داده های ورودی در حالت همگام اجرا شد. برای اجرای حالت همگام باید زمانی انتخاب شود که تغییرات سطح ایستابی صفر یا ناچیز باشد، اما به این خاطر که داده ها در زمان کوتاهی در دسترس بود داده های سطح ایستابی در شروع اندازه گیری در نظر گرفته شد (آخر بهمن ماه). اندازه گیری ها در زمان آخر بهمن ماه تا خرداد ماه انجام گرفت. ضریب رسانایی بین آبخوان و زهکش () و همچنین جریان ورودی از مرزها، سطح ایستابی اولیه و هدایت هیدرولیکی خاک به مدل معرفی شد و مدل اجرا گردید. مقدار طبق رابطه (۲-۳) از حاصلضرب هدایت هیدرولیکی خاک در طول زهکش در یک سلول به دست آمد:
همچنین ضریب رسانایی بین سلول و مرز ورود جریان از رابطه (۵-۳) برابر خواهد بود با:
که در واقع از حاصلضرب هدایت هیدرولیکی خاک در سطح مقطع ورود جریان به طول سلول به دست می آید.
جدول ۱-۴- ارتفاع سطح ایستابی مشاهده شده و شبیه سازی شده از لایه نفوذناپذیر در پیزومترها در حالت همگام(آخر بهمن ماه)

درصد

مقدار

تراز سطح آب شبیه سازی شده

تراز سطح آب مشاهده شده

شماره

اختلاف

اختلاف

از لایه نفوذ ناپذیر (متر)

از لایه نفوذ ناپذیر (متر)

پیزومتر

۴٫۸۹

۰٫۲۱

۴٫۰۰

۴٫۲۱

۱

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...