راهنمای نگارش مقاله دانشگاهی و تحقیقاتی درباره آشکار سازی نوسانات اقلیمی با ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
جدول ۴ – ۲ – مقادیر بحرانی T k در سطح اطمینان ۵% و ۱% آماره SNHT
۱۰۰
۷۰
۵۰
۴۰
۳۰
۲۰
N
۳۲/۱۲
۸۹/۱۱
۲۸/۱۱
۰۱/۱۰
۴۵/۱۰
۵۶/۹
۱%
۱۵/۹
۸/۸
۴۵/۸
۱/۸
۶۵/۷
۹۵/۶
۵%
۴ – ۵ – آزمون ران تست
همگنی به معنی این است که داده ها مربوط به یک جامعه آماری تصادفی باشند. برای ملاحظه این که آیا داده ها و ارقامی که تحلیل میشوند همگن هستند یا خیر، روشهای زیادی برای آزمون وجود دارد که میتوان آنها را در دو گروه دستهبندی کرد: یکی روشهای نموداری و دیگری روشهای غیر نموداری. روشهای نموداری (گرافیکی) از این جهت که معیار کمّی برای حالت همگنی یا غیرهمگنی در آنها وجود ندارد، روشهای کاملی به شمار نمیروند. در این تحقیق برای آزمون همگنی داده ها، از آزمون همگنی حول میانگین یا ران تست استفاده شده است ( عیسیپور ۱۳۹۲ ) که اساس کار در این روش ردهبندی داده ها بر مبنای سال وقوع، محاسبه میانگین داده ها و مشخص کردن داده های دو طرف میانگین به عنوان عدد وسط بود، و در واقع ایجاد یک فاصله اطمینان برای میانه و میانگین جامعه است.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۴ – ۶ – آزمون وجود روند
۴ – ۶ – ۱– آزمون من – کندال:
وجود یا عدم وجود روند و تحلیل سریهای زمانی ارائه شده در دو دسته روشهای پارامتریک و ناپارامتریک تقسیم بندی میشوند. روشهای پارامتریک عمدتا بر اساس رابطه رگرسیونی بین سریهای با زمان استوار میباشند. روش های ناپارامتریک از کاربرد نسبتا وسیعتر و چشمگیرتری نسبت به روشهای پارامتریک برخوردارند. برای سریهایی که توزیع آماری خاصی بر آنها قابل برازش نیست و چولگی یا کشیدگی زیادی دارند، استفاده از روشهای ناپارامتریک مناسبتر است. محاسبه آزمون روند من _ کندال (من ،۱۹۴۵وکندال ،۱۹۷۵) یکی از گستردهترین روشها برای تعیین معنیداری روند میباشد. این آزمون در سال ۱۹۸۸ به وسیله سازمان جهانی هواشناسی پیشنهاد شد. این آزمون تابعی از رتبه مشاهدات تا مقادیر واقعی آن میباشد و تحت تاثیر توزیع واقعی داده ها قرار نمیگیرد و به مقادیر داده های پرت حساس نیست. اگر چه آزمونهای روند پارامتریک قویتر هستند، اما نیاز به داده های با توزیع نرمال دارند و حساس به مقادیر داده پرت میباشند. از نقاط قوت این روش میتوان به مناسبتر بودن کاربرد آن برای سریهای زمانی که از توزیع آماری خاصی پیروی نمیکنند، اشاره نمود. اثر پذیری ناچیز این روش از مقادیر حدی که در برخی از سریهای زمانی مشاهده میگردند، نیز از مزایای استفاده از این روش است. فرض صفر این آزمون بر تصادفی بودن و عدم وجود روند در سری داده ها دلالت دارد، و پذیرش فرض یک دال بر وجود روند در سری داده ها میباشد. این آزمون به دو روش محاسبه می شود:
۴ – ۶ – ۲ – آزمون آماره (T ) من _ کندال
این آزمون به زبان ریاضی چنین بیان می شود (کاویانی و عساکره ۱۳۸۲).
( ۳ )
در فرمول بالا:
= تعداد داده های همسان
n = طول دوره های آماری
Sgn = نشانه همه مقادیر محتمل داده ها ( aj ،ai ) است که در آن تفاضل i>j ( یعنی رتبه i ام و j ام ) است که در این صورت:
( ۴ ) Sng( ai – aj ) =
مراحل اجرای این آزمون به شرح زیر بیان می شود:
۱ – داده ها رتبه بندی شده و به ترتیب وقوع آنها در ستون مقابلشان نوشته می شود.
۲ – آمارهی p از طریق محاسبهی تعداد مقادیر پایینتر و بالاتر از هر جمله در سری بهدست می آید ( عساکره ۱۳۹۰ – ۱۷۰ ).
۴ – ۶ – ۳ – آزمون روند نموداری من _ کندال
از آزمون نموداری من _ کندال جهت بررسی معنیداری روند و آشکارسازی جهش در سریهای زمانی استفاده می شود. در این روش دو عامل U و Ú بر اساس i به صورت نموداری رسم می شود، در حالت معناداری روند، دو نمودار در نقطه شروع پدیده در خارج از محدوده ± ۱ / ۹۶ یکدیگر را قطع کرده و در خلاف جهت یکدیگر حرکت خواهند کرد، به این نقطه برخورد جهش گفته می شود. در حالی که اگر روند وجود نداشته باشد دو دنباله U و Úتقریبا به صورت موازی حرکت خواهند کرد، و یا با چند بار برخورد به طوری که به تعبیر جهت منجر نشود عمل خواهند کرد. نمودار U نسبت به سال ( محور Y )رسم شده و برای اینکه معنیداری روند و نقطه جهش آن به دست آید، دنباله ی Ú تعریف می شود. مراحل به دست آوردن Ú همانند U است. با این تفاوت که سالها به ترتیب نزولی قرار می گیرند، و مراحل محاسبه U برای Ú نیز تکرار می شود. در مواقعی که – ۱/۹۶ < U < + 1/96 باشد، سری تصادفی است و روند خاصی نمی توان برای آن تصور کرد. در حالی که U > + 1/96 نشان دهنده روند مثبت و U < – 1/96 نشان دهنده روند منفی میباشد. به این نقطه برخورد جهش گفته می شود. برای انجام این آزمون ابتدا سریهای آماری رتبه بندی میشوند و برای میزان تغییر یا روند از رابطه زیر استفاده می شود، و برای برآورد آن از آماره T استفاده می شود ( همتی۱۳۹۰ ).
مرحله اجرای این آزمون به قرار زیر بوده است:
– داده های دما به ترتیب وقوع ردیف شده و ترتیب زمانی داده ها n در نظر گرفته شد.
– داده ها رتبه بندی شدند که برای این منظور از آماره T استفاده گردید.
– امید ریاضی Ei، واریانس Vi و شاخص من _ کندال Ui بر اساس روابط زیر محاسبه شد.
( ۵ )
( ۶ ) ( ۷ )
در روابط بالا ni تعداد داده ها است. برای شناسایی روندهای جزیی و کوتاه مدت نقاط جهش و نقاط شروع روند سری زمانی بر حسب مقادیرU و U1استفاده شد. به منظور ترسیم نمودار سری زمانی مقادیر متوالی آماره های Uو U1 با بهره گرفتن از آزمون من _ کندال (معادله ۶ و ۳ ) محاسبه شد. برای بررسی تغییرات باید شاخص U1 نیز محاسبه می شد. مراحل محاسبه U1 به شرح زیر بوده است :
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 05:22:00 ب.ظ ]
|