1. نتیجه گیری و اثبات و ردّ فرضیه‌ها بر اساس نمودارها.

  1. ارائه پیشنهادها:

الف- اجرایی

ب- پیش نهاد برای تحقیق بیشتر

  1. محدودیتهای تحقیق

نتیجه گیری بر اساس اعداد به دست آمده در جداول میانگین و اثبات و ردّ فرضیه‌ها بر اساس این جداول.

فرضیه اول:

با توجه به میانگین نظرات معلمان مرد و میانگین نظرات معلمان زن در فرضیه اول نتیجه می گیریم که نظرات آن ها به یکدیگر نزدیک بوده است و اختلاف آن ۴/۰ بوده که بسیار ناچیز می‌باشد پس فرضیه اول به اثبات می‌رسد.

فرضیه دوم:

با توجه به میانگین نظرات معلمان مرد و میانگین نظرات معلمان زن متوجه می‌شویم که اختلاف بین نظرات آن ها وجود ندارد در نتیجه فرضیه دوم هم اثبات می شود.

فرضیه سوم:

در جدول میانگین فرضیه سوم نیز میانگین نظرات معلمان مرد و میانگین نظرات معلمان زن می‌باشد. پس نتیجه می گیریم بین نظرات آن ها اختلاف وجود ندارد نتیجه حاصل می شود که فرضیه سوم به اثبات می‌رسد.

فرضیه چهارم:

در فرضیه چهارم نیز در جدول میانگین مجموع نظرات معلمان مرد ۵/۱۷ و میانگین آن و میانگین نظرات معلمان زن می‌باشد که از مقایسۀ آن نتیجه می گیریم که اختلاف بین نظرات آن ها ناچیز بین ۱/۰می باشد. نتیجه می گیریم که فرضیۀ چهارم رد می شود زیرا همبستگی وجود دارد اما این همبستگی مستقیم است نه معکوس.

فرضیه پنجم:

با در نظر گرفتن مجموع نظرات و میانگین نظرات معلمان زن و مرد نتیجه می گیریم که اختلاف بین نظرات آن ها برابر با ۳/۰ است که این اختلاف اندک می‌باشد در نتیجه فرضیه پنجم هم به اثبات می‌رسد.

نتیجه گیری بر اساس اعداد به دست آمده در جداول ضریب همبستگی پیرسون

    1. در جدول ضریب همبستگی فرضیه اول عدد به دست آمده ۵۹/۰ می‌باشد که نشان از همبستگی متوسط و مستقیم دارد.

    1. ضریب همبستگی فرضیه دوم برابر است با ۹۰/۰که نشان از همبستگی بالا بین نظرات معلمان زن و مرد در ارتباط با استرس شغلی و امنیت محیط کار می‌باشد پس فرضیه دوم به اثبات می‌رسد.

    1. ضریب همبستگی به دست آمده در سئوالات فرضیه سوم نشان از همبستگی بالا و مستقیم بین نظرات معلمان مرد و زن دارد که با توجه به ضریب به دست آمده ۹۴/۰ فرضیه سوم به اثبات می‌رسد.

    1. در جدول ضریب همبستگی فرضیه چهارم ضریب به دست آمده برابر است با ۹۲/۰ که این عدد نشان از همبستگی بالا و همسو بین نظرات معلمان مرد و زن دارد که با توجه به آن فرضیه چهارم رد می شود، زیرا بین نظرات معلمان همبستگی معکوس وجود ندارد.

  1. ضریب به دست آمده در جدول ضریب همبستگی فرضیه پنجم برابر است با ۹۶/۰ که این عدد نشان از همبستگی بالا و مستقیم بین نظرات معلمان زن و مرد در ارتباط با رابطه معنی دار بین فشار شغلی و بهداشت روانی معلمان دارد در نتیجه این فرضیه نیز اثبات می شود.

نتیجه گیری و اثبات و ردّ فرضیه‌ها بر اساس نمودارها

فرضیه اول: با توجه به نمودار فرضیۀ اول و نتیجه می گیریم که نمودارها نزدیک به هم و فرضیۀ اول به اثبات می‌رسد.

فرضیه دوم: با در نظر گرفتن نمودار فرضیه دوم و نتیجه می گیریم که نمودارها با هم مساوی و فرضیه دوم به اثبات می‌رسد.

فرضیه سوم: با توجه به نمودار فرضیۀ سوم و نتیجه می گیریم که نمودارها با هم مساوی و فرضیۀ سوم به اثبات می‌رسد.

فرضیه چهارم: با دقت در نمودار فرضیۀ چهارم نتیجه می گیریم که اختلاف دو نمودار محسوس نمی باشد آن برابر با ۹/۲ و آن برابر با ۳ می‌باشد، یعنی بین نظرات معلمان زن و مرد رابطه نزدیک وجود دارد.

فرضیه پنجم: در نمودار فرضیۀ پنجم ملاحظه می شود که و می‌باشد اختلاف نمودارها بسیار اندک می‌باشد پس فرضیۀ پنجم نیز به اثبات می‌رسد.

پیشنهادها:

الف: پیشنهادی اجرایی:

  1. سعی در به حداقل رساندن استرس شغلی معلمان که به صورت مؤثر عملکرد (میزان حضور در مدرسه-کیفیت و کمیت کار) آن ها در مدرسه را تهدید می‌کند از طریق؛

الف- ایجاد هماهنگی بین اختیارات و مسئولیت‌های معلمان

ب-مشارکت دادن آن ها در تصمیم گیریها.

    1. دقت بیشتر در انتخاب معلمان به ویژه معلمان مرد که این امر سبب می شود عملکرد معلمان کمتر تحت تأثیر استرس شغلی قرار گیرد.

    1. ایجاد و راه اندازی کانون راهنمایی و مشاوره مدیریتی به منظور کمک به معلمان در موقعیتهای مشکل و بحران زا.

  1. برگزاری سمینارهایی در زمینه کنترل عوامل استرس زا در سازمان از طریق افراد صاحب نظر به صورت جلسات گروهی به منظور تبادل تجارب افراد.

ب: پیش نهاد برای تحقیقات بیشتر:

با توجه به نتایج حاصل از این تحقیق، جهت انجام تحقیق توسط محققین دیگر پیش نهاد می شود؛

    1. پروژه تحقیقی مشابهی در سطح کشور به تفکیک مقاطع مختلف تحصیلی جهت بررسی و مقایسه نتایج به دست آمده.

    1. انجام تحقیق مستقل جهت طبقه بندی استرس های شغلی معلمان مقاطع تحصیلی شهر کرمانشاه.

    1. انجام تحقیقی به منظور شناسایی عوامل مؤثر در تأمین بهداشت روانی و تأثیر آن در عملکرد معلمان مقاطع.

  1. انجام تحقیقی به منظور بررسی نوع و سطح استرس شغلی با توجه به متغیرهای مدت تجربه معلمی، نوع مدرک و جنس.

محدودیتهای تحقیق

    1. کمبود وقت و مدت زمان لازم برای انجام تحقیق؛

    1. بعضی از معلمان در پاسخ به سئوالات تحقیق به طور جدی مشارکت نکردند؛

    1. پیچیدگی موضوع، بنا به خاصیت تغییرپذیری احساسات و حالات انسان نمی توان به یافته ها صددرصد اطمینان کرد زیرا شرایط روانی بقدری پیچیده و متغیرها به اندازه ای زیاد هستند که مشکل بتوان تعداد قابل ملاحظه ای از آن ها را تحت کنترل درآورد.

  1. عدم دسترسی به آزمون‌های تراز شده.

فصل ششم: منابع و ‌پیوست‌ها

منابع

    1. -لوتانز، فرد، رفتار سازمانی، ص۲۲۴ ↑

    1. -جزنی، نسرین، مدیریت منابع انسانی(تهران: نشر نی؛ چاپ اول ۱۳۷۵) ص۲۷۸ ↑

    1. -رابینز، استیفن، کبیری، قاسم (مترجم) مبانی رفتار سازمانی (تهران: نشر دانشگاه آزاد) ص۲۱۲ ↑

    1. -جزنی، نسرین، همان کتاب، ص۲۷۹ ↑

    1. -میلانی فرد، بهروز. بهداشت روانی، (تهران: نشر قومس) ص۱۶ ↑

    1. -همان ↑

    1. -شاملو، سعید. بهداشت روانی ( تهران: انتشارات رشد) ص۲۸ ↑

    1. -شاملو، سعید. بهداشت روانی، ص۹۶-۹۵ ↑

    1. -شعاری نژاد، علی اکبر. درآمدی به روان شناسی انسان (تهران: انتشارات آزاده،۱۳۷۱) ص۱۵۸-۱۵۷ ↑

    1. -میچل، راسل. افسردگی، مترجم خواجه پور. غلامرضا (تهران: نشر مینا ۱۳۷۵) ص۱۳-۱۲ ↑

    1. -مهریار، امیر هوشن. افسردگی (برداشتها و درمان شناختی) (تهران، انتشارات رشد ۱۳۷۳) ص۵۴ ↑

    1. -ساعتچی، محمود. روانشناسی در کار. ص۵۸۹ ↑
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...