مقالات تحقیقاتی و پایان نامه – قابلیت های دانشی: مهارت های پایه مورد نیاز برای انجام کارها یا کارکردهای مدیریتی. – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
مدلهای قابلیت نقشی حیاتی در کلیه فرایندهای نظامهای مدیریت منابع انسانی ایفا میکنند. زیرا با مشخص شدن شایستگیهای ضروری برای اثربخش بودن در یک شغل، سازمان می تواند بر رفتارهایی در گزینش، آموزش، ارزشیابی عملکرد . نظامهای برنامه ریزی جانشینی تمرکز کند که بیشترین ارتباط را با عملکرد موفقیت آمیز دارند. در عمل و در سازمان، ممکن است بهبود یا اصلاح نظامهای گزینش یا آموزش و توسعه بر اساس مطالعه نتایج مدلهای شایستگی با موفقت مدیریت سادهتر از تلاش و کوشش برای کاربرد این مدلها برای ارزشیابی و برنامهرزی جانشینی به نظر آید. از اینرو توجه به عواملی چون فرهنگ سازمانی و نیازهای تجارتی مربوط به تصمیم گیرندگان اصلی می توانند به تعیین نقطه شروع کاربرد مدلهای شایستگی در نظامهای مدیریت منابع انسانی کمک کند (انصاری رنانی و تونکه نژاد، ۱۳۸۸، ۲۸).
انواع مدلها و الگوهای شایستگی و قابلیتها به شرح زیر است:
- مدل اسکرودر[۴۵]: اسکرودر در ادامه تحقیقات بویاتزیس ارتباط بین شایستگیهای فردی و محیط سازمانی را مورد مطالعه قرار داد. وی در تحقیق خود محیط داخلی و محیط خارجی سازمان را از هم مجزا کرد. وی بین سه دسته از شایستگی و قابلیت های زیر تمایز قائل شد:
-
- قابلیت های سطح اول: ویژگیهای فردی
-
- قابلیت های دانشی: مهارت های پایه مورد نیاز برای انجام کارها یا کارکردهای مدیریتی.
- قابلیت های عملکرد بالا: که از اجزای رفتار مدیریتی درون یک سازمان تشکیل شده و به عنوان مجموعه نسبتاً پایدار رفتارهایی که در یک محیط بسیار پیچیده کارکرد تیمی بالایی را تولید می کند تعریف شده است.
اسکرودر در مدل خود یازده قابلیت عملکرد بالا شناسایی کرد. جدول زیر تأیید می کند که همه مدیران ارشد به تمامی یازده قابلیت نیاز ندارند ولی اهمیت این یازده قابلیت رتبه بندی نشده، چرا که در بافتهای مختلف سازمانی امکان تغییر این درجه اهمیت وجود دارد.
جدول ۲-۱) قابلیت های عملکرد بالا
قابلیت های شناختی
جستجوی اطلاعات، تشکیل مفهوم، انعطافپذیری مفهومی
قابلیت های دانشی
جستجوی بین فردی، تبادلات، جهتیابی توسعهای
قابلیت های رهبری
اعتماد بنفس، سخنرانی، نفوذ
قابلیت های دستیابی
جهتیابی فعال، جهتیابی دستیابی
- مدل دالویکز[۴۶]: دالویکز مطالعه ای به منظور ردیابی رشد حرفهای مدیران عمومی در طول هفت سال انجام داد. هدف از این مطالعه شناسایی آن شایستگیها (مهارت ها، توانمندیها، ارزشها) و ویژگیهای شخصیتی بود که در طول هفت سال گذشته به موفقیت جاری توسعه مرتبط میشدند. بر اساس این تحقیق، دالویکز چارچوب شایستگی مدیریتی شامل ۴۷ شایستگی را که در چهار عنوان اصلی دستهبندی شده است را تدوین کرد.
جدول ۲-۲) شایستگیهای مدیریتی
ذهنی
شخصی
بین فردی
جهتدهی نتایج
جمع آوری
سازگاری
تاثیر
انجام سبک
حل مسئله
تفسیر عددی
استقلال
یکپارچگی
ترغیب
حساسیت
قطعیت
شم تجاری
قضاوت
تحمل استرس
انغطافپذیری
انرژی
توانایی انتقادی
خلاقیت
استقامت
باریک بینی
مذاکره
غلبه- تسلط
تعالی گرایی
کشش- جاذبه
برنامه ریزی
خود مدیریتی
رهبری
نوآوری
ادراک
آگاهیسازی
جهتدهی
ارتباطات
سازماندهی
توانمندسازی
جهتدهی
آگاهی بیرونی
خواندن
تشویق
—-
جهتدهی
کارشناسی فنی
ارتباطات
گوش دادن
توسعه دیگران
انگیزش دیگران
—-
—-
بیان شفاهی
رهبری
—-
—-
ارائه شفاهی
—-
—-
- مدل اسپنسر و اسپنسر: در طول ۲۰ سال گذشته هزاران محقیق از روش مصاحبه رخدادهای رفتاری استفاده کرده اند. اسپنسر و اسپنسر اطلاعات حاصل از این مطالعات را بر مبنای این تعریف تجزیه و تحلیل کرده اند که قابلیت و شایستگی در بر گیرنده ویژگیهای اساسی است که به شکل اثربخشی سبب عملکرد عالی در موقعیتهای کاری مرتبط می شود. آنها این قابلیتها را به شرح زیر مقولهبندی کرده اند:
-
- قابلیت آستانهای: آنچه که در برگیرنده ویژگیهای دانش و مهارت های پایهای است که هر کارمندی به حداقلی از آنها در کارش نیاز دارد. در اینجا تمایزی بین عملکرد عالی و متوسط وجود ندارد.
- قابلیت های عالی: قابلیتها و شایستگیهایی هستند که عاملان متوسط را از عالی متمایز می کند.
آن ها یک مدل عمومی مدیریتی تدوین کرده و استنباط کردند که تمامی انواع و سطوح مختلف مدیران عالی در یک نیمرخ کلی از قابلیتها با هم مشترک هستند. این قابلیتها عبارتند از: تاثیر و نفوذ؛ جهتیابی عملیاتی؛ کار تیمی و مشارکت؛ تفکر تحلیلی؛ نوآوری؛ بهسازی دیگران؛ اعتماد بنفس؛ قطعیت؛ جستجوی اطلاعات و رهبری تیم.
مدل اسپنسر، ۳۶ مدل مختلف مدیریتی را پوشش میدهد و یک طیف وسیعی از سطوح کارکردها و محیطها را شامل می شود. مدل مذکور تشابهات بین تمامی کارهای مدیران را پر رنگ می کند اما قصد آن ها این نیست که برای کار بخصوصی به کار گرفته شود.
- مدل گی: گی به بررسی شایستگیهای مورد نیاز مدیران بین المللی پرداخته است. پنج شایستگی که در تحقیق وی در بالاترین رتبه قرار گرفتند عبارتند از ۱) مذاکره بین المللی؛ ۲) استراتژی بین المللی؛ ۳) دگرپذیری فرهنگی؛ ۴) آگاهی های جهانی؛ ۵) تشکیل تیمهای بین المللی.
وی همچنین نتایج خود را با یافته های تحقیقات صورت گرفته توسط دالویکز و هربرت مقایسه کرد و دریافت ۱۲ شایستگی از ۲۰ شایستگی رتبه بندی شده در هر دو مطالعه مشترک بودند.
-
- مدل استوارت و همکاران: استوارت و همکارانش چارچوبی برای اندازه گیری قابلیت در میان مدیران سطوح بالا در بنگاههای کوچک و متوسط تدوین کرده اند. به عقیده آن ها هیچ کدام از رویکردهای شایستگی برای توسعه شایستگیهای مدیریتی مناسب نیستند و هیچ کدام از آن ها به طور کامل شایستگی مدیریتی را بر حسب بافت فرهنگی و محیط سازمانی تعریف نمیکنند. آن ها همچنین خاطر نشان میکنند که بسیاری از تحقیقات صورت گرفته در زمینه قابلیت در جامعه آماری مدیران سطوح پایین و یا میانی سازمان های بزرگ نوعاً در آمریکا بوده است. اگر چه مدارکی وجود دارد که حاکی از قابلیت کاربرد این چارچوبها در انگلستان میباشد اما تحقیق آن ها نشان داد که با اقتباس از یک لیست از قابلیت های مدیران شرکتهای چندملیتی یا آمریکایی تعدادی از قابلیت های مورد نیاز در بنگاههای کوچک یا متوسط بریتانیایی از قلم می افتد.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 03:41:00 ب.ظ ]
|