خرید متن کامل پایان نامه ارشد | ۲-۱۵-۳- بودجه ریزی افزایشی[۸](تفاضلی) – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
تعداد کارکنان موجود، تقاضای دستگاه در سال قبل، علل نیاز به کارکنان اضافی، نوع استخدام از نظر تخصیص اعتبار مورد نیاز، بازنشستگان .
اطلاعات مربوط به درآمدهای سازمان: در تهیه بودجه دستگاهها نخست تنوع درآمدهای آن ها را مورد رسیدگی قرار میگیرد. در رسیدگی به این درآمدها باید این نکات مورد توجه و تجزیه و تحلیل قرار گیرد:
چه مقدار از درآمد به وسیله سازمان وصول می شود و چه راه هایی برای افزایش اینگونه درآمدها وجود دارد؟ در صورت امکان هزینه های اضافی مذبور با افزایش درآمد مقایسه گردد. همچنین لازم است بررسی گردد در آمدهای اختصاصی سازمان و علل افزایش یا کاهش آن ها در سال بودجه نسبت به سال جاری چیست، و چه درآمدهای جدید را می توان پیشبینی نمود که قسمتی از هزینه های سازمان را جبران کند؟
۲- پیش بینی نیازها برای سال بودجه:
پس از شناسایی وضع کلی، باید نیازها را برای سال بودجه پیش بینی کرد. نقص عمده بودجه متداول این است که چون بر خلاف بودجه برنامهای و عملیاتی هدف مشخص و روشنی در آن وجود ندارد و بحث و تصمیمگیریها بر اساس وضع موجود صورت میگیرد در بررسی علت تغییرات به پاسخهای ناقص و مبهم اکتفا می شود.
۳- تبدیل نیازهای پیش بینی شده به ارزش پولی:
در این مرحله باید ارزش پولی آنچه از نیازهای مختلف پرسنلی و اداری و سایر موارد برآورد شده است با توجه به قوانین و مقررات ( مثل قوانین استخدامی و وضع حقوق و دستمزد)، امکانات جابه جا کردن و انتقال و نظایر آن برآورد گردد و در هر مورد به هر ماده یا جزء ماده و ریز ماده از هزینه هایی که لازم باشد منظور شود. مجموع این هزینه ها که به صورت مواد هزینه و فصل تجلی میکند بودجه سازمان را به صورت متداول نشان میدهد (فرزیب، ۱۳۸۰).
نارساییها و مشکلات بودجه ریزی سنتی
بطورکلی بودجه ریزی و بویژه بودجه ریزی سنتی دارای نارساییها و مشکلات متعددی است که به برخی از آن ها به طور اجمال در ذیل پرداخته خواهد شد:
بودجه، بیانگر راهبردهای سازمان نیست و عموماً به ارقام مالی برای یک دوره۱۲ماهه متکی است. عوامل اساسی ارزشزایی سازمان، مانند سرمایه های فکری و نیروهای کارآمد سازمان، فرآیندهای سازمانی و عملیاتی و به طور کلی دارایی های نامشهود و نقش آن ها در درآمدزایی شرکت مورد توجه قرار نمیگیرد. گفتنی است اینگونه عوامل امروزه در بسیاری از شرکتها ۵۰ تا ۹۰ درصد ارزش بازار شرکتها را تشکیل می دهند.
وظیفه عمده بودجه ریزی عبارت است از تعیین سقف و حد معینی برای رشد و کیفیت و حداقلی برای هزینه ها، به عبارت دیگر بودجه ابزار کنترل اهداف و برنامه های عملیاتی و مالی از پیش تعیین شده است و به لحاظ مغایرت با شرایط متحول و پر رقابت کنونی است.
در شرایط و کشورهایی که نرخ تورم بالا است، ارقام بودجه به سرعت معنا و اعتبار خود را به عنوان ابزار سنجش از دست میدهد. تغییرات سریع در برنامه ها و فعالیتها نیز تاثیر مشابهی بر کارآمدی بودجه می گذارد. در تهیه بودجه عموماً گرایش به بازی با ارقام و بودجهسازی است به ترتیبی که نتایج فعالیتها و سطح عملکرد مورد انتظار پایینتر ازحد قابل دستیابی برآورد گردد و منابع مورد نیاز بیش از حد معقول برآورد شود، لذا در بسیاری موارد پاداشهای بیرویه بر اساس مقایسه نتایج واقعی و بودجه کاذب پرداخت میگردد (فخاریان،۱۳۸۴) .
۲-۱۵-۲- بودجه ریزی متمرکز
در این نوع بودجه ریزی، بودجه به وسیله سطوح بالای مدیریت به صورت یکجا برای منابع سازمان در نظر گرفته می شود. از زمانی که این بودجه نتوانست اهداف سازمان را برآورده کند مدیران سعی کرده اند بیشتر از نوع دیگر بودجه استفاده کنند. اگرچه بودجه ریزی متمرکز می تواند دارای انعطافپذیری سطح بالا و کنترل برروی سازمان باشد ولی مدیران سازمان کمتر از آن استفاده میکنند. بودجه ریزی متمرکز به این منوال میباشدکه به طور یکجا برای سازمان تخصیص داده می شود و مدیر سازمان آن را به سطوح پایینتر بین برنامه ها و خدمات تخصیص میدهد.
الف) محاسن بودجه ریزی متمرکز :
۱- به علت آنکه تصمیم گیری توسط عدهی محدودی انجام می شود، تصمیمها سریعتر انجام می شود.
۲- تربیت و تأمین نیروی انسانی سریعتر انجام میشود۰
۳- به خاطر آنکه همه استانها و مناطق کشور از نظر مالی وابسته به مرکز هستند، از بودجه و امکانات مالی نسبتاً یکسانی بهره مند میشوند۰
۴- مشکلات و مسائل اجرایی مشابه و محدودی وجود دارد ( وحدت در اتخاذ تصمیمات).
ب) معایب بودجه ریزی متمرکز:
۱- به علت اتخاذ تصمیم توسط مدیران عالی و دور بودن آن ها از محیط اجرایی، اکثر تصمیماتشان با نیازها، شرایط و امکانات موجود مطابقت نمیکند۰
۲- به لحاظ آنکه بودجهها به طور یکسان برای تمام نقاط کشور تهیه می شود، نیازها و شرایط و امکانات محلی نادیده گرفته میشود۰
۳- در این روش از فرصت بهرهمند شدن از نظریات مجریان بودجه، به ویژه متخصصان و مدیران واحدها محروم میمانند۰
۴- میزان آزادی عمل در برآورده ساختن نیازهای محلی و حل و فصل مسائل مالی این نوع بودجه ریزی کم است۰
۵- در صورت وجود نقص در این برنامه های بودجه ریزی، زیان حاصله شامل تمام کشور یا سازمان میشود۰
۶- مجریان و مدیران قادر نیستند که بودجه های ابلاغی را در راستای پاسخگویی به نیازها و شرایط و امکانات محلی تغییر دهند ( مهدوی،۱۳۸۶).
۲-۱۵-۳- بودجه ریزی افزایشی[۸](تفاضلی)
این روش با شیوه تغییرات جزئی در تصمیم گیری انطباق دارد. طبق این روش، برای تصمیم گیری جدید به تصمیمهایی که قبلاً در زمینه مورد نظر گرفته شده مراجعه و با توجه به نیازهای موجود، تغییراتی جزئی در آن ها داده می شود. بودجه ریزی افزایشی برای اجتناب از مشکلات ناشی از کار عظیم و پر درد سر بودجه نویسی سالانه ابداع شده است. بدین ترتیب هر سال مجدداً از اول اقدام به کار پیچیده بودجه نویسی نمی شود، بلکه بودجهریزان با قبول بودجه سال گذشته توجه را روی تغییرات افزایشی متمرکز میکنند. در این شیوه، بودجه سال گذشته به عنوان پایهای برای مصارف جاری فرض شده، افزایش سالانهای برای آن در نظر گرفته می شود که بستگی به روند تغییرات قیمتها، تغییر حجم عملیات موجود، تقبل وظایف جدید از طرف سازمان و عواملی از این قبیل دارد ( فرزیب، ۱۳۸۱).
بودجه های افزایشی عمدتاًً برپایه ارقام دوره های گذشته و با افزودن درصدی برای دوره آتی تهیه می شود. ارزیابی و کنترل نیز عملاً بر اساس ارقام از پیش تعیین شده )بدون توجه به امکانات خلاقیت و پویایی و پتانسیل کارهای قابل انجام( صورت میپذیرد (فخاریان،۱۳۸۴) .
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 03:41:00 ب.ظ ]
|