نیر

۱۱۵
۴
۸
۸
۲
۱
۵
۹
۷
۲

جمع

۱۶۱

جامعه آماری در تحقیق فوق کارکنان رسمی شرکت گاز استان اردبیل می باشد که تعداد آنها ۱۶۱ نفر اند وحجم نمونه آماری با بهره گرفتن از جدول مورگان بقرار زیر است:

تعداد نمونه n

تعداد اعضای جامعه N

۱۱۳

۱۶۱

۱۱۳ نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب می شود. روش نمونه گیری بصورت نمونه گیری تصادفی ساده می باشد.
روش و ابزار جمع آوری داده ها
در این تحقیق ازروش میدانی و ابزار پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است.وبعضی از اوقات مصاحبه هایی در حد پرسشهای پرسشنامه با آزمودنیها شکل گرفته است.یعنی ابهامات پرسشنامه به وسیله مصاحبه با پاسخ دهندگان وپاسخ به سوالات پرسشنامه رفع شده است. ضمنا گردآوری اطلاعات بصورت کتابخانه ای ومیدانی است چون هرگونه روشی که در شرایط واقعی بکار گرفته شود حالت میدانی پیدا می کند.

پرسش نامه
پرسش نامه عبارت است از مجموعه ای از پرسش ها که به صورت باز یا بسته دارای مقیاس طراحی شده اند تا وضعیت نگرش افراد را نسبت به یک واقعیت ارزیابی کند، تکمیل آن می تواند به طریق مراجعه شخصی، پستی یا تلفنی (از طریق فاکس) صورت گیرد. پرسش نامه یکی از ابزارهای رایج و بسیار مهم در تحقیقات علمی است برای برقراری ارتباط با پاسخ دهندگان که می تواند به صورت حضوری، تلفنی و یا مکاتبه ای باشد، می توان از پرسش نامه بهره برد. پرسش نامه شامل تعدادی سؤال در زمینه اندازه گیری ارزیابی پاسخ دهندگان از پارامترها ، طرز فکرها ، برداشت ها و ویژگی آنها می باشد.
در این تحقیق به منظور بررسی رابطه بین عدالت سازمانی و عملکرد شغلی از پرسش نامه ای شامل ۴۶ پرسش که اقتباسی از پرسش نامه عدالت سازمانی کول کویت و پرسش نامه عملکرد شغلی نتمیر می باشد و با راهنمایی اساتید راهنما در قالب یک پرسشنامه محقق ساخته تنظیم شده است.
سوالات ۱ تا ۲۰عدالت سازمانی و سوالات ۲۱ تا ۴۶ عملکرد شغلی را مورد اندازه گیری قرار می دهند. که در این بین سوالات (۱)،(۲)،(۳)، (۴) عدالت مراوده ای، سوالات (۵)، (۶)، (۷)، (۸)، (۹) عدالت اطلاعاتی، سوالات، (۱۰)، (۱۱)، (۱۲)، (۱۳)، (۱۴)، (۱۵)، (۱۶) عدالت رویه ای و سوالات (۱۷)، (۱۸)، (۱۹)، (۲۰) عدالت توزیعی را می سنجد. همچنین سوالات ۲۱ تا ۳۱ رفتار شهروندی سوالات ۳۲ تا ۳۸ رفتار ضد بهره ور و سوالات ۳۹ تا ۴۶ عملکرد وظیفه ای را مورد سنجش قرار می دهد.
روایی و پایایی پرسشنامه
روایی پرسش نامه
منظور از روایی، آن است که وسیله اندازه گیری بتواند خصیصه و ویژگی مورد نظر را به درستی اندازه بگیرد.
به عبارت دیگر روایی تعیین می کند که ابزار تهیه شده تا چه حد مفهوم خاص مورد نظر را اندازه می گیرد.
در این تحقیق سعی شده است که با شناخت ماهیت موضوع و نوع کار از یک سو و رعایت حالات روحی و تمایلات پاسخ دهندگان از سوی دیگر و همچنین دقت در طراحی سوالات و انتخاب بهترین نحوه پاسخ گیری و ابهام زدایی از سؤالات پرسش نامه و نیز دقت در پالایش اطلاعات جمع آوری شده و تجزیه و تحلیل آنها، روایی بیشتری به ابزار تحقیق داده شود در این راستا با مساعدت اساتید عضو هیات علمی در رشته مدیریت پرسش نامه اصلی تهیه و مورد استفاده واقع گردید.
آزمون پایایی
پایایی پرسشنامه عدالت سازمانی (متغیر مستقل)
پرسشنامه عدالت سازمانی از ۲۰ سوال تشکیل شده است که ۴ مولفه را به شرح زیر تشکیل داده و هر مولفه برخی از سوالات را پوشش می دهند که به شرح جدول زیر می باشند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...