کل

۲۸

دو ویژگی مهم پرسشنامه به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات، عبارتند از:
الف) روایی پرسشنامه
منظور از روایی، این است که پرسشنامه آنچه را که باید اندازه‌گیری کند، اندازه‌گیری می‌کند. در واقع هنگامی که به امید مطالعه یک مفهوم، مجموعه‌ای از پرسش‌ها را مطرح می کنیم، چگونه می توانیم اطمینان یابیم که واقعاً به اندازه‌گیری همان مفهوم مورد نظر پرداخته‌ایم یا چیز دیگری را سنجیده‌ایم؟ این پرسش را می‌توان با آزمونهای خاص روایی سنجی پاسخ گفت. به این منظور در این تحقیق، روایی پرسشنامه، با تدوین پرسش ها بر اساس مبانی نظری تحقیق و با تأیید و اظهار نظر اساتید وکارشناسان متخصص و استفاده از نظرات اهل فن (یکی از مهمترین آزمونهای روایی سنجی) در رابطه با وضعیت سؤالات، حاصل شده است، بطوری که یک نمونه مقدماتی انجام شد و با آزمون فوق و بررسی مجدد سؤالات، نواقص پرسشنامه رفع شده و پرسشنامه نهایی تهیه و تنظیم شده است.
ب) پایایی پرسشنامه
مقصود از پایایی آن است که اگر ابزار اندازه‌گیرى را در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار و به گروه واحدی از افراد بدهیم نتایج حاصل باید نزدیک به هم باشد. هدف و منظور از سنجش پایایی و ثبات پرسشنامه این است که در زمان‌ها و مکان‌های مختلف قابلیت استفاده داشته باشد. در واقع پژوهشی پایاست که ابزار اندازه‌گیری آن معتبر باشد و چنانچه این پژوهش توسط فرد دیگر یا همان پژوهشگر دوباره در زمان‌ها و مکان‌های دیگر انجام شود به همان نتایج مشابه بتوان دست یافت. برای اندازه‌گیرى پایایی از شاخصی به نام «ضریب پایایی» استفاده می‌کنیم که اندازه آن معمولاً بین صفر تا یک (۰ تا ۱) تغییر می‌کند. ضریب پایایی «صفر»، معرف عدم پایایی و ضریب پایایی «یک»، معرف پایایى کامل است (خاکى، ۱۳۷۹).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

یکی از متداول ترین روش های اندازه گیری اعتماد پذیری یا پایایی پرسشنامه ها، استفاده از روش آلفای کرونباخ است که توسط کرونباخ ابداع شده است لذا با توجه به این که در این پژوهش، ابزار اصلی اندازه گیری داده‌ها پرسش نامه می‌باشد پایایی پرسش نامه یا قابلیت اعتماد آن با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ محاسبه شده است.
ضریب آلفای کرونباخ، برای سنجش میزان تک بعدی بودن نگرش‌ها، عقاید، قضاوت ها و سایر مقولاتى که اندازه‌گیرى آنها آسان نیست به کار مى‌رود. در واقع از این طریق می‌خواهیم ببینیم تا چه حد برداشت پاسخ گویان از سوالات یکسان بوده است. اساس این ضریب بر پایه مقایسه است و مقیاس‌ها عبارتند از: دسته‌ای از اعداد که بر روی یک پیوستار به افراد، اشیاء یا رفتارها در جهت به کمیت کشاندن کیفیت ها اختصاص داده می‌شود.
در این پرسشنامه میزان آلفای کرونباخ کلی برابر با ۹۱۷/۰ است که مقدار مناسبی است. حال برای هر متغیر به صورت جداگانه آلفای کرونباخ را محاسبه می‌کنیم. همانطور که در جدول(۲-۳) مشاهده می‌کنیم تمام متغیرهای مورد بررسی مناسب هستند و از اعتبار لازم و کافی برخوردارند.
جدول۳-۲: نتایج آلفای کرونباخ

متغیر

آلفای کرونباخ

فن آوری اطلاعات بازاریابی

۷۴۶/۰

استراتژی تمرکز

۸۰۰/۰

استراتژی تمایز

۷۹۱/۰

استراتژی تنوع

۷۷۹/۰

استراتژی رهبری هزینه

۸۶۹/۰

کل

۹۱۷/۰

۳-۶- جامعه آماری
نخستین گام در فرایند گرد آوری داده‌ها، تعریف جامعه آماری آن می‌باشد. یک جامعه آماری عبارت است از مجموعه‌ای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک می‌باشند. معمولاً در هر پژوهش، جامعه مورد بررسی یک جامعه آماری است که پژوهشگر مایل است درباره صفت (صفات) متغیر واحدهای آن به مطالعه بپردازد. جامعه آماری در واقع، جامعه ای است که عملاً زیر پوشش بررسی قرار گرفته و یافته‌های تحقیق، قابل تعمیم به آن می‌باشد. ( سرمد و همکاران، ۱۳۸۵).
در این پایان نامه، جامعه آماری کلیه کارکنان بانک‌های دولتی شهر کرمانشاه است.
۳-۷- روش نمونه گیری

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...