۳-۲ پیشینه تحقیق

در این بخش اشاره­ای می­ شود به تحقیقات گذشته که با تحقیق حاضر مشترکاتی دارند. به­ طور جداگانه به هر تحقیق اشاره می­ شود. ابتدا مقدمه­ای از تحقیق بیان می­گردد. پس از آن مفاهیم اصلی موضوع تحقیق بیان گردیده و در انتها نتایج حاصله توسط محقق به­ طور مختصر ارائه می­ شود.

۱-۳-۲ پیشینه تحقیقات خارجی

۱-۱-۳-۲ لاکونیشوک و همکاران (۱۹۹۲)

در زمینه آزمون تجربی رفتار­توده­وار، لاکونیشوک و همکاران (۱۹۹۲) به عنوان پیشرو محسوب می­شوند. معیاری که آن ها ارائه کردند به عنوان یک معیار استاندارد محسوب می­ شود و در تحقیقات مربوطه به­ طور رایج مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد. آن ها رفتار توده­وار را برای نمونه ­ای از ۷۶۹ تا صندوق بازنشستگی در ایالات متحده آمریکا طی سال­های ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۹ اندازه ­گیری کردند. ‌به این نتیجه رسیدند که سطح کلی رفتار­توده­­وار قابل­توجه نیست.

۲-۱-۳-۲ گرینبلت، تیتمن و ورمرز (۱۹۹۵)

گرینبلت، تیتمن و ورمرز­(۱۹۹۵) رفتار ۲۷۴ صندوق سرمایه ­گذاری مشترک را مورد بررسی قرار داده و شواهد اندکی از رفتار­توده­­وار یافتند.

۳-۱-۳-۲ ورمرز (۱۹۹۹)

جامع ترین تحقیق مربوط به ورمرز (۱۹۹۹) ‌می‌باشد که در آن نمونه ­ای متشکل از ۲۴۲۴ صندوق سرمایه ­گذاری مشترک گوناگون را طی سال­های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۴ (یک دوره ۲ ساله) مورد بررسی قرار داد. رفتار­توده وار این صندوق­ها کمی بیش از رفتار­توده وار صندوق­های بازنشستگی مورد بررسی در تحقیق لاکونیشوک و همکاران (۱۹۹۲) بود. ورمرز بیان می­دارد که نسبت زیادی از رفتار­توده وار مربوط به استفاده از استراتژی­ های بازخور مثبت ‌می‌باشد و اینکه سهامی که در رفتار­توده­ای خریداری ‌شده‌اند در دوره ­های سه­ماهه بعد بازدهی بیشتری نسبت به سهامی که در رفتار توده­­وار فروخته ‌شده‌اند، داشته اند. هنگامی که وی صندوق­ها را بر اساس اهداف سرمایه ­گذاری تقسیم ­بندی می­ کند، مشاهده می­ کند که در بین صندوق­های رشدی تمایل بیشتری به رفتار­توده وار وجود دارد. همچنین رفتار­توده­­وار برای سهام کوچک و سهامی که در گذشته عملکرد خوبی داشته اند[۸۳] بیشتر به نظر می­رسد.

۴-۱-۳-۲ لوبائو و سرا (۲۰۰۲)

در بازار­های نوظهور نیز مطالعاتی تجربی صورت گرفته است. لوبائو و سرا (۲۰۰۲) رفتار­توده­ای قوی را در بین ۳۲ صندوق مشترک سرمایه ­گذاری کشور پرتغال طی سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ مشاهده نمودند.

هدف اصلی این مطالعه بررسی این مطلب است که آیا صندوق‌های کشور پرتغال رفتار گروهی دارند و تا چه حدی. در این مقاله استدلال می‌شود که وجود سطوح مختلفی از رفتار گروهی توسط زیرگروه‌های صندوق‌ها می‌تواند موضوعات و مباحث پیرامون رفتار گروهی را روشن سازد. علاوه بر ویژگی‌های خاص صندوق به استنتاج شرایط بازار پرداخته می شود.

آن ها بیان می‌کنند صندوق‌های بزرگ‌تر احتمالا دارای ابزار بهتری برای جمع‌ آوری و پردازش اطلاعات هستند. اگر اینگونه باشد، صندوق‌های بزرگ‌تر بایستی توسط صندوق‌های کوچک‌ترکه به اطلاعات دسترسی آسانی ندارند، مورد تقلید قرار گیرند. برای صندوق‌های کوچک و بزرگ در درون گروه خود، انتظار داریم که شاهد سطوح پایین‌تری از رفتار گروهی باشیم. رفتار گروهی بایستی در بین گروه‌هایی با ابزار یا قابلیت‌های متفاوت اتفاق افتد نه درون گروه‌هایی از صندوق‌ها، که دارای اندازه یکسان می‌باشند. ‌بنابرین‏ بهتر است منتظر رفتار گروهی برای کل صندوق‌ها نسبت به زیرگروه‌های صندوق‌ها باشیم. احتمالا صندوق‌های متوسط نسبت به صندوق‌های خیلی کوچک یا خیلی بزرگ رفتار گروهی بیشتری را نشان می‌دهند.

جمع‌ آوری اطلاعات و تحلیل اوراق بهادار هزینه‌بر است. اگر صندوق‌ها در چندین طبقه دارایی (اوراق قرضه، سهام، اوراق مشتقه) سرمایه‌گذاری کنند، به طور بالقوه یا دارای هزینه های بالاتر در پردازش اطلاعات یا دارای سیگنال‌های دقیق کمتری می‌باشند، که این منجر به رفتار گروهی بیشتری می‌باشد. اگر این توضیح درست باشد بایستی شاهد سطوح پایین‌تری از رفتار گروهی برای زیرگروه‌های صندوق‌ها باشیم که در مقایسه با صندوق‌های با دارایی‌های متفاوت، در یک طبقه دارایی تمرکز کرده‌اند.

مدل‌های عدم کارایی اطلاعاتی پیش‌بینی می‌کنند رفتار گروهی بیشتر در صندوق‌هایی بروز می‌کند که افق سرمایه‌گذاری کوتاه‌تری دارند و استفاده از اطلاعات شخصی که دیگران در اختیار آن ها قرار داده‌اند را سودمندتر (کم‌هزینه‌تر) می‌یابند؛ به دلیل اینکه آن ها اطلاعات مشابه و یکسانی را تحلیل می‌کنند، معاملات هم جهت و مشابهی را انجام می‌دهند. در مقابل، صندوق‌هایی که استراتژی‌های خرید و نگهداری اجرا می‌کنند، به دلیل اینکه از افق بلندی برخوردارند، تمایل کمتری به اجرای استراتژی‌های دستکاری ضمنی دارند؛ چرا که در بلندمدت قیمت‌ها به ارزش های ذاتی نزدیک می‌شوند. ‌بنابرین‏، آن ها متمایل به استفاده از همه اطلاعاتی هستند که در اختیار دارند (اطلاعاتی که از طرف دیگران در اختیار آن ها قرار گرفته و اطلاعات منحصر به فرد خودشان) و ‌بنابرین‏ در معاملات کمتر به رفتار گروهی می‌پردازند. ‌بنابرین‏ بایستی شاهد سطوح بالاتر (پایین‌تر) رفتار گروهی برای زیرگروه‌هایی از صندوق‌ها باشیم که از افق‌های کوتاه‌مدت‌تر (بلندمدت‌تر) برخوردارند و این صندوق‌ها معمولاً فراوانی بیشتری (کمتری) در توازن مجدد پرتفوی نشان می‌دهند.

آبشارهای اطلاعات پیش‌بینی می‌کنند هنگامی که بازار خوب عمل می‌کند، سرمایه‌گذاران مطمئن‌تر هستند و ‌بنابرین‏ ممکن است از سیگنال‌های نهانی خودشان بیشتر استفاده کرده و از تقلید از دیگران دوری کنند. ‌بنابرین‏ ما باید انتظار داشته باشیم، هنگامی که بازارها خوب عمل می‌کنند رفتار گروهی کمتری داشته باشیم. به طریق دیگر، مدل‌های نمایندگی نشان می‌دهد هنگامی که بازار بسیار خوب یا بد عمل می‌کند، به عبارت دیگر سیگنال‌ها دقیق‌تر و مشخص تر هستند، تشخیص رفتار بد از خوب آسان‌تر است و ‌بنابرین‏ مدیران بد سعی خواهند کرد که از مدیران خوب بیشتر تقلید کنند تا مشتریان خود را فریب دهند. ‌بنابرین‏ هنگامی که بازارها خیلی خوب یا خیلی بد عمل می‌کنند بایستی شاهد رفتار گروهی بیشتری باشیم.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...