۸/۸۰

۶/۸۵

۷/۸۵

رطوبت نسبی
(درصد)

مأخذ : داده های سازمان هواشناسی استان گیلان، ایستگاه بندر انزلی سال های ۱۳۹۱- ۱۳۷۲

نمودار۳-۳- درصد رطوبت نسبی ماهانه در ایستگاه هواشناسی بندر انزلی

جنگل و مراتع

مساحت حوزه طبیعی شهرستان صومعه سرا ۹۱۳۲ هکتار است که ۵۵ درصد آن جلگه ای و ۴۵ درصد آن کوهستانی است مهمترین گونه های درختی و درختچه ای روستاهای مورد مطالعه عبارتند از : لیلکی ، انجیری ، توسکا ، بلوط ، افرا ، راش ، نمدار ، گردو ، داغداغان ، ارس ، ملچ ، خرمندی ، سفید پلت ، گراس وحشی ، شمشاد ، ولیگ ، ازگیل و …..
در ارتفاعات منطقه تنیان گونه های منحصر به فرد وجود دارد . میانگین درختان جنگلهای صومعه سرا ۲۰۵ کیلومتر مربع و رشد سالانه درختان به میزان ۲/۳ متر مکعب در سال برآورد شده است . در حوزه ی منابع طبیعی صومعه سرا مرتع وجود ندارد . اداره ی منابع طبیعی شهرستان به منظور حفظ و حراست عرصه های ملی شده تنیان و جلوگیری از تجاوز افراد به جنگل ، از سال ۱۳۶۲ به حصار کشی بین مرز جنگل و مستثنیات مردم اقدام نموده و ۱۵۷۰ هکتار از ناحیه تنیان را بوسیله سیم خاردار محصور کرده است .( کتاب گیلان ، جلد دوم : ص ۲۱ )

منابع آب

نیاز فزاینده به آب که ناشی از توسعه کشاورزی است ممکن است از طریق بهره برداری فشرده و یا گسترده از منابع موجود تأمین گردد. آبیاری فشرده در سطح کوچک به وسیله ی آب چاه و آبیاری گسترده می تواند توسط کانالها صورت گیرد. زراعت در زمینهای خشک و کم آب خطرناک است. روستاهای مورد مطالعه از نظر منابع آب به ویژه آبهای سطحی نسبتآ غنی است .

  • رود پلنگ ور ( کلسر ) از سه شاخه تطف رود ، سیاه رود و تنیان رود تشکیل شده و پس از عبور از اباتر و کلسر به بخش سیاه کیشه تالاب انزلی می ریزد .
  • ماسوله رودخان ( چمثقال ) این رود از ارتفاعات ماسوله داغ سرچشمه گرفته در مسیر جریان خود در شهرستان فومن از ماکلوان ، باغبانان و لولمان عبور کرده و وارد گستره ی جغرافیایی صومعه سرا می شود و در ادامه ی مسیر خود پس از عبور از کسما و چمثقال به بخش سیاه کیشه تالاب انزلی می پیوندد
  • شاخرز ( پیش رودبار ) این رود از ارتفاعات یال شمالی البرز سرچشمه گرفته از دو شاخه قلعه رودخان و گشت رودخان که در بوئین فومن به هم می پیوندد ، تشکیل گردیده است . رود مزبور در مسیر جریان خود از شهرستان فومن ، پس از عبور از فلاح آباد ، وارد گستره شهرستان صومعه سرا شده از جمعه بازار ، لاکسار و سیاه درویشان می گذرد و به تالاب انزلی می ریزد . ( کتاب گیلان )

از چهل رودخانه جاری در گیلان بیش از ده رودخانه کوچک و بزرگ در شهرستان صومعه سرا جریان دارد که همگی از ارتفاعات شهرستان ماسال و فومن سرچشمه گرفته و پس از طی مسافتی و عبور از روستاهای متعدد به تالاب منتهی می شوند . میزان آبدهی این رودخانه ها در تمام طول سال یکسان نیست و معمولا” از اواخر فروردین تا پایان مرداد آب رودخانه ها کاهش می یابد و همین رودخانه ها علاوه بر نعمتی که به مردم ارزانی می دارند در مقاطعی از سال با طغیان خود موجب ضرر و زیان خصوصا” به بخش کشاورزی می شوند . این رودها علاوه بر مشروب نمودن زمین های کشاورزی از نظر صید ماهی نیز مورد استفاده روستاییان قرار دارند و در اقتصاد روستا نقش ارزنده ای را ایفا می کنند . مهمترین این رودها عبارتند از :
رودهای مهم روستاهای مورد مطالعه به ترتیب عبارتند از :
تنها رودخانه ای که در روستای ازگم جریان دارد از ماسوله سرچشمه گرفته و به دریای خزر می ریزد ، در روستای تنیان رودخانه ها از قلب ییلاقات تنیان سرچشمه گرفته و به رودخانه میان بر روستاهای پایین تنیان می ریزد . رود مهم روستای چمثقال ماسوله رودخان است که از ماسوله سرچشمه گرفته و به مرداب سیاه کشی می ریزد و در روستای سیاه درویشان رودی با نام پیش رودبار جریان دارد . نام رودی که در روستای صوفیانده جاریست تولاب خاله بوده که از پسیخان سرچشمه گرفته و به تالاب صومعه سرا می ریزد .

زندگی جانوری

در حوالی سیاه درویشان ، در مجاورت تالاب حفاظت شده سیاه کیشم ( جنوب غربی تالاب انزلی ) ، که یک منطقه حفاظت شده به مساحت ۵۰۰۰ هکتار است پناهگاه حیات وحش سلکه ایجاد شده است این پناهگاه که از نوع اکوسیستم آبی است و ۳۶۶ هکتار مساحت دارد ، به امور تحقیقات و پژوهش های مربوط به پرندگان می پردازد و از نظر زیبایی شناسی و چشم انداز مشاهده پرندگان واجد اهمیت بسیار است .
روستای سیاه درویشان به دلیل واقع شدن در کنار تالاب همه ساله پذیرای پرندگان مهاجر از اقسا نقاط دنیا است که همین امر باعث شده تا گردشگران زیادی را برای دیدن این پرندگان زیبا و منحصر به فرد به سوی خود فرا خواند . (کتاب گیلان )

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در روستاهای ازگم ، چمثقال ، سیاه درویشان و صوفیانده گونه های حیواناتی متنوع مثل : گربه وحشی که به زبان محلی به آن ( پیشی کاشال ) ، قرقاول که به آن ( تورینگ ) و عقاب وحشی (وحشک ) ، جغد (کرقوقو ) ، کبوتر جنگلی ، مرغابی ، چنگر و انواع پرندگان مهاجر وجود دارند که باعث منحصر به فرد بودن این روستا نسبت به دیگر روستاهای گیلان شده است که همه ساله گردشگرانی را برای دیدن این حیوانات متنوع به سوی خود فرا می خوانند .
روستای تنیان دارای گونه های حیوانی مانند : گوزن ، خوک ، بز کوهی ، ترنگ که بیشتر در ییلاقات آن مورد مشاهده هستند .

۳-۲-۳ ویژگیهای جمعیتی

جمعیت و خانوار

برطبق جدول ۵ در سال ۱۳۹۰ تعداد خانوارهای روستاهای ازگم، تنیان، چمثقال، سیاه درویشان و صوفیانده افزایش یافته است.
جدول ۳-۵- تعداد و تراکم جمعیت روستاهای مورد مطالعه

نام روستا

کل

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...