۲- ۱۴ – موقعیت استخر شنا
محل استخر باید طوری انتخاب شود که از شاه راه‌ها و جاده‌ها، خطوط راه آهن، کارخانجات و نقاط درختکاری دور بوده و وسعت کافی برای کلیه تاسیسات مورد لزوم داشته باشد و آب نیز به مقدار مورد نیاز در دسترس باشد[۲۸و۷۴و۱۰۹].

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۲- ۱۵ – نیروی انسانی
افرادی که در استخر فعالیت می‌کنند شامل مدیر استخر، منجیان غریق، مسئول فنی، بلیط فروش و مسئول نظافت می‌باشند.
۲-۱۵-۱- مدیر استخر
مدیریت استخرها به افرادی شایسته و لایق محول می‌شود که دوره آموزش مدیریت اماکن شنا و ورزشهای آبی را گذرانده باشند و همچنین به امور بهداشت آب، نجات‌غریق، کمک‌های اولیه آگاهی داشته و دارای صفات حسنه و اخلاق اجتماعی باشد[۲].
وظایف مدیران استخرها
استخدام منجیان ورزیده به تعداد لازم و کافی.
فراهم کردن و در اختیار گذاشتن رختکن، دوش و سرویس‌های بهداشتی مناسب برای استفاده کنندگان.
تهیه تجهیزات و وسایل نجات‌غریق از قبیل: گوی شناور، حلقه، میله توپ نجات، سکوی دیده‌بانی منجیان ( ارتفاع سکو حاقل ۵/۱ متر ) و سایر وسایل مورد نیاز آنان در امر حراست و نجات.
تهیه و تنظیم و نگهداری پرونده‌های منجیان غریق شامل: رونوشتهای قرارداد، برگه‌های شناسایی و آمادگی منجیان‌غریق به منظور ارائه به بازرسان فدراسیون و یا هیئت نجات غریق.
بیمه کردن استخر مورد تصدی توسط یکی از شرکت‌های بیمه طبق شیوه‌نامه مصوب سازمان تربیت‌بدنی مبنی بر اجباری بودن امر بیمه شناگران و منجیان‌غریق در استخرها.
تهیه و نصب تابلوی اعلانات، درج ساعات کار استخر، قیمت بلیط ورودی، نصب بخشنامه‌ها و اطلاعیه‌ها در آن.
تهیه فهرست تلفن و نشانی نزدیکترین مراکز درمانی، آتش‌نشانی، تربیت‌بدنی، هیات نجات‌غریق و مراکز نیروی انتظامی.
برقراری نظم و امنیت در مکان مورد تصدی، کنترل کیفیت و بهداشت آب و ساختمان، همچنین درج عمق آب، هشدارها و توصیه‌های ایمنی در اطراف مکان آبی که کاملا قابل دید و رویت استفاده کنندگان باشد.
نگهداری مدارک مربوط به قوانین استخر و نجات‌غریق که از طرف وزارت بهداشت و هیات نجات‌غریق منتشر می‌شود[۲].
آموزش مدیران استخر
به منظور ارتقا دانش مدیران استخرها و آشنایی آنان به امور مدیریت اماکن مزبور همه ساله قبل از شروع فصل شنا دوره‌های آموزش مدیران را هیات‌های نجات‌غریق استان با هماهنگی فدراسیون برگزار می‌کنند. شرکت کنندگان در پایان دوره گواهینامه مدیریت اماکن شنا و ورزش‌های آبی را از هیات نجات‌غریق استان دریافت می‌کنند[۲].
۲- ۱۵-۲- منجی غریق
منجی‌غریق فردی است که بر اساس ضوابط و مقررات فدراسیون نجات‌غریق ضمن شرکت در دوره‌های نجات‌غریق درجه دو یا یک مفتخر به دریافت گواهینامه و برگ شناسایی نجات غریق از فدراسیون نجات‌غریق باشد[۲].
تعداد منجیان غریق در استخرها باید طبق جدول زیر باشد و مدیران استخرها موظفند آن را رعایت کنند:
جدول (۲-۱) ، تعداد منجیان غریق در استخر

ابعاد استخر
(عرض × طول )
پذیرش شناگر در هر نوبت
تعداد منجی غریق

۲۶×۵۰ متر

۳۰۰ نفر

شش نفر

۵/۱۶×۳۳ متر

۲۰۰ نفر

چهار نفر

۵/۱۲×۲۵متر

۱۵۰ نفر

سه نفر

۱۰×۲۰ متر

۱۰۰ نفر

دو نفر

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...