به اشتراک­گذاری اطلاعات

۵

۷۳۱/۰

۷۵۴/۰

هماهنگی عملیاتی

۵

۷۱۲/۰

جهت­گیری رقبا

۳

۷۱۷/۰

مشتری مداری

۴

۷۳۴/۰

عملکرد عملیاتی

۴

۸۰۲/۰

عملکرد کسب و کار

۵

۸۲۸/۰

(منبع: یافته­های تحقیق)
۳-۹- متغیرهای تحقیق
متغیر شامل هر چیزی است که بتواند ارزش­های گوناگون و متفاوت را بپذیرد. این ارزش­ها می ­تواند در زمان­های مختلف برای یک شخص یا یک چیز متفاوت باشد یا اینکه در یک زمان برای اشخاص یا چیزهای مختلف تفاوت داشته باشد (سکاران،۱۳۸۱).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

متغییر بر اساس نقشی که در پژوهش بر عهده دارد به چهار دسته تقسیم می­ شود:
الف) متغیر مستقل
ب) متغیر وابسته
ج) متغیر واسطه­ای یا تعدیل­گر
الف) متغیر مستقل، متغیری محرک یا درونداد است که به وسیله پژوهشگر اندازه ­گیری، دستکاری، یا انتخاب می­ شود تا تأثیر یا ارتباط آن با متغیر دیگری معین شود. متغیر مستقل، مقدمه و وابسته، نتیجه است.
ب) متغیر وابسته، متغییر پاسخ، برونداد یا ملاک است و. عبارت است از وجهی از رفتار یک ارگانیسم که تحریک شده است. متغیر وابسته مشاهده یا اندازه ­گیری می­ شود تا تأثیر متغیر مستقل بر آن معلوم و مشخص شود (دلاور، ۱۳۸۲).
ج) متغیر واسطه­ای یا تعدیل­گر: دیدگاه سنتی درباره پژوهش این گونه است که پژوهشگر ابتدا رابطه یک متغیر مستقل را با متغیر وابسته و سپس رابطه متغیر مستقل دیگری را با آن متغیر وابسته مطالعه و این کار را ادامه می­دهد و سرانجام یافته­ ها را کنار هم می­چیند. امروزه چنین طرحی کهنه و منسوخ شده است در واقع به سبب تعامل پیچیده متغیرهای مستقل و تأثیر این تعامل در متغیرهای وابسته، پدیده ها را نمی­ توان به سادگی فهمید و تبیین کرد. به علاوه اینکه رابطه مورد انتظار اصلی و اولیه بین متغیرهای مستقل و وابسته گاه در حضور یک متغیر سوم، تغییر می­ کند. در چنین حالتی، رابطه بین متغیر مستقل و متغیر وابسته مشروط به متغیر سوم می­ شود و متغیر سوم در واقع نقش تعدیل­گر را ایفا می­ کند. بدین ترتیب می­توان گفت که متغیر تعدیل کننده، از نوع متغیر مستقل است به همین دلیل برخی آن را متغیر مستقل دوم می­نامند زیرا محقق میل دارد آن را کنترل و دست‌کاری کند، تا مشخص شود آیا این متغیر، رابطه متغیر مستقل و وابسته را تحت تأثیر قرار می‌دهد یا نه؟
د) متغیر کنترل: پژوهشگر همواره می­خواهد رابطه دو متغیر یا تأثیر متغیر مستقل بر متغیر وابسته را بررسی نماید، اما متغیر وابسته علاوه بر متغیر مستقل اغلب از عوامل یا متغیرهای زیاد دیگری نیز تأثیر می­پذیرد (متغیر تعدیل­کننده) و در واقع اثر متغیر مستقل فقط بخشی از آن است. بنابراین اگر پژوهشگر بخواهد تغییرات متغیر وابسته را به متغیر مستقل نسبت دهد، باید سایر متغیرهای تأثیرگذار را به دقت شناسایی و آن­ها را به گونه ­ای کنترل کند که اثر آنها با اثر متغیر مستقل آمیخته نشود. به این دسته از متغیرها که پژوهشگر با روش­های خاص اثر آنها را خنثی می­ کند متغیرهای کنترل می­گویند. فرق این گونه متغیرها با متغیر تعدیل کننده، این است که محقق، اثر متغیر تعدیل کننده را اندازه‌گیری می‌کند، ولی اثر متغیر کنترل را از میان می‌برد (طاهری، ۱۳۷۸).
متغیرهای تحقیق حاضر به شرح زیر هستند:
متغیرهای مستقل: یکپارچه­سازی زنجیره تأمین مشتمل بر به اشتراک­گذاری اطلاعات و هماهنگی عملیاتی
متغیرهای وابسته: عملکرد شرکت مشتمل بر عملکرد عملیاتی و عملکرد کسب و کار
متغیر واسطه­ای یا تعدیل کننده: جهت­گیری بازار شامل (مشتری­مداری و جهت­گیری رقیب)
متغیرهای کنترل: هماهنگی درون کارکردی، مالکیت (دولتی، خصوصی و مالکیت خارجی)، صنعت (تولیدی و خدماتی)، اندازه شرکت (برحسب تعداد کارکنان تمام وقت) و اندازه دایره IT.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...