فرهنگ سازی و آموزش– فرهنگ سازی و آموزش به عنوان یک کار بلند مدت و موثر در زمینه پیشگیری از تصادفات و حوادث جاده­ای ضروری است، آموزش و اطلاع رسانی درست و بالابردن کیفیت آموزش رانندگی و بررسی نارسایی­ها در نحوه آموزش و استفاده از تجارب دیگر کشورها در آموزش رانندگان، تدوین نظام ارزیابی و سنجش مهارت رانندگان بسیار مهم است. قطعا با افزایش افراد تحصیل­کرده شاهد ارتقا ایمنی و کاهش تصادفات جاده­ای در راه‌های استان مازندران خواهیم بود.
ایجاد پایگاه­های امداد و نجات در جاده­ها– با توجه به اینکه بیش از نیمی از کشته شدگان تصادفات جاده­ای استان، در محل حادثه جان خود را از دست داده­اند؛ که می ­تواند به علت نامناسب بودن و عدم پوشش کافی مراکز امدادی و اورژانس در طول جاده­های استان، عدم اطلاع­رسانی به موقع تصادفات و همچنین عدم آگاهی عمومی کافی در زمینه نحوه اطلاع رسانی و نوع برخورد مناسب با مصدومان تصادفات رانندگی باشد. اتخاذ تدابیر مناسب برای ایجاد پایگاه­های امداد و نجات در جاده­ها و بهبود امکانات و تجهیزات مراکز امداد جاده­ای، افــزایش کـمی و کـیـفی امـدادرسانی در سطح جاده­ها و پذیرش و رسیدگی به موقع بیماران در مراکز درمانی و آموزش افراد در خصوص اقدامات اورژانسی اولیه، تاثیر بسزایی در کاهش تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای خواهد داشت.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

واپایش سرعت و استفاده از کمربند ایمنی– با توجه به اینکه عمده تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای استان بر اثر شکستگی­های متععد و ضربه به سر می­باشد، واپایش سرعت و استفاده از کمربند ایمنی بسیار مهم است. بنابراین بایستی نسبت به ارتقا فرهنگ واپایش سرعت و استفاده از کمربند ایمنی اقدام شود.
مدیریت سرعت در شبکه جاده‌ای– با توجه به افزایش تلفات تصادفات جاده­ای استان در روز به علت ویژگی اجتماعی اقتصادی و گردشگر پذیر بودن استان و همچنین نزدیکی روستاها و شهرها به یکدیگر و واقع شدن زمین­های کشاورزی در پیرامون شهرها، با تحقق بخشی مدیریت سرعت در شبکه جاده‌ای برای بازدارندگی و با بهره گرفتن از تجهیزات و دوربین­های هوشمند ثبت تخلفات، می­توان نسبت به کاهش تلفات تصادفات جاده­ای در روز اقدام کرد.
شناسایی نقاط پرحادثه– با توجه به اینکه بیشترین تلفات تصادفات جاده­ای استان در راه­های اصلی اتفاق افتاده است. با شناسایی و اولویت بندی محورهای حادثه خیز و ارائه راهکارها و اقدامات ایمن‌سازی مناسب از طریق اصلاح هندسی و ترافیکی، افزایش راه­های دوطرفه و جداسازی راه­های اصلی و همچنین نصب تابلوهای مناسب و علایم کافی در راه­های اصلی، نصب نرده محافظ­های مقاوم در جاده­ها، ایجاد خط کشی راه ­ها، بهبود روشنایی راه­های اصلی و حذف تقاطع­های با شکل هندسی نامناسب، امکان کاهش تلفات تصادفات جاده­ای وجود دارد.
پوشش کافی و حضور به موقع خودروهای نجات (آمبولانس)– آمار بالای انتقال مصدومان و زخمی­های ناشی از تصادفات جاده­ای استان مازندران از طریق خودروهای گذری نشان از عدم پوشش کافی و حضور به موقع گروه ­های امداد و آمبولانس دارد. بنابراین با افزایش میزان انتقال مصدومان و زخمی­ها از طریق آمبولانس و با به کمینه رساندن میزان انتقال‌ها توسط خودروهای گذری، میزان تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای کاهش خواهد یافت.
کاهش وقوع تصادفات– نوع بارز تلفات جاده­ای، برخورد وسایل نقلیه با یکدیگر می­باشد. به طوریکه حدود نیمی از تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای حاصل این نوع برخورد است که بیانگر عدم جدا سازی مسیرهای رفت و برگشت در جاده­های استان است. برای مهار و کاهش برخورد وسایل نقلیه با یکدیگر باید دو عامل سرعت غیرمجاز و جداسازی راه­های اصلی توجه شود. بنابراین با بهره گرفتن از دوربین­های هوشمند و ماموران نسبت به مهار سرعت و با اختصاص بودجه برای جداسازی راه­های اصلی و تامین روشنایی می­توان نسبت به کاهش تصادفات حاصل از برخورد وسایل با یکدیگر جلوگیری کرد. همچنین توجه ویژه به ساختار خودرو و تجهیزات ایمنی آن و نظارت بر ایمنی و استانداردهای خودروها از نظر سامانه ترمز، مقاومت بدنه، سامانه کیسه هوا و همچنین از رده خارج کردن خودروهای فرسوده نقش موثری در کاهش خسارات جانی و مالی خواهد داشت.
خودرو و تجهیزات ایمنی آن– نقش خودرو با توجه به نوع و مدل آنها به علت متغیرهای مختلف ساختاری آنها، متنوع است با توجه به آمد و شد زیاد خودروی سواری در جاده­های استان بالطبع تصادفات زیادی را نسبت به سایر وسایل نقلیه برای خود ثبت کرده است. با توجه به خسارت‌های وارده به سلامتی انسان‌ها و اقتصاد جامعه از طریق بروز تصادفات جاده‌ای، می‌بایستی برنامه‌ای مدون تهیه و با نظارت واحدهای مرتبط اجرا شود. توجه به بحث ایمنی در خودروها باید در اولویت نخست قرار گیرد
۵-۸- پیشنهادهایی برای سایر محققان که می­خواهند در این حوزه تحقیق نمایند
با توجه به اهمیت بررسی تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای استان مازندران برای سایر پژوهشگرانی که می­خواهند در این حوزه پژوهش نمایند؛ پیشنهاد می­ شود.
با بر طرف کردن برخی نواقص موجود، از تلفات ناشی از تصادفات جاده های استان مازندران، کاسته خواهد شد که با توجه به هزینه­ های بالای تصادفات فوتی و جرحی این رقم بسیار قابل توجه است وراهکارهایی برای کاهش تصادف و هزینه­ های ناشی از آن ارائه گردیده است. راهکارهای مطرح شده جز موارد کم هزینه و دارای نسبت منافع به هزینه بالایی هستند که منافع بدست آمده از بهبود ایمنی این نقاط می ­تواند کمک زیادی به کاهش تصادفات و رشد و شکوفایی اقتصاد کشور نماید. به عنوان مطالعات آینده پیشنهاد می­ شود مطالعات در سطح وسیع­تر و در جزییات تصادفات جاده­ای استان، نظیر تصادفات از منظر روان­شناختی و جامعه شناختی، نقش جاده در تصادفات جاده­ای، نقش خودرو در تصادفات جاده­ای، نقش شرایط محیطی و عوامل اقلیمی در تصادفات جاده­ای، نقش عامل انسانی در تصادفات جاده­ای، آموزش و فرهنگ سازی رفتار رانندگان و هزینه‌های اقتصادی تصادفات جاده­ای بررسی شده و راهکارهای مناسب برای کاهش تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای مورد ارزیابی قرار گیرند
در خصوص نقش خودروهای سواری استاندارد و ایمن و استفاده از کمربند ایمنی و حضور مستمر پلیس راه و واپایش سرعت در جاده­های استان و مدیریت سرعت در شبکه جاده‌ای برای بازدارندگی و با بهره گرفتن از تجهیزات و دوربین­های هوشمند ثبت تخلفات پژوهشی صورت گیرد.
هزینه­ های اقتصادی تصادفات جاده­ای استان و زیر پوشش قراردادن خانواده­های آسیب دیده از تصادفات جاده­ای توسط سازمان­های حمایتی پژوهشی صورت گیرد.
نقش فرهنگ سازی و آموزش در زمینه پیشگیری از تصادفات و حوادث جاده­ای و نقش افراد تحصیل­کرده در ارتقا ایمنی و کاهش تصادفات جاده­ای پژوهشی صورت گیرد.
در خصوص تاثیر اقدامات ایمن‌سازی مناسب از طریق اصلاح هندسی و ترافیکی، افزایش راه­های دوطرفه و جداسازی راه­های اصلی و همچنین نصب تابلوهای مناسب و علایم کافی در راه­های اصلی، نصب نرده محافظ های مقاوم در جاده­ها، ایجاد خط کشی راه ­ها، بهبود روشنایی راه­های اصلی و حذف تقاطع­های با شکل هندسی نامناسب برای کاهش تصادفات جاده­ای پژوهشی انجام گیرد
در مورد مراکز امدادی و اورژانس در طول جاده­های استان، اطلاع­رسانی به موقع تصادفات، آگاهی عمومی در زمینه نحوه اطلاع رسانی و نوع برخورد با مصدومان تصادفات جاده­ای و پذیرش و رسیدگی به موقع بیماران در مراکز درمانی و آموزش افراد در خصوص اقدامات اورژانسی اولیه، پژوهشی انجام پذیرد.
در خصوص عوامل تاثیر گذار دیگر در تصادفات جاده­ای استان از جمله عوامل انسانی نظیر عدم اشنایی با موارد ایمنی، ضعف عملکردی راننده و خستگی و خواب الودگی راننده و عوامل مربوط به وسایل نقلیه، فرسودگی خودروها و افزایش تولید سالانه خودرو و عوامل محیطی وجود نقاط حادثه خیز، جاده غیر استاندارد و شرایط آب وهوایی، پژوهشی صورت پذیرد.
منابع
۱- گزارش­های متوفی تصادفات ترافیکی، پزشکی قانونی کشور، ۱۳۸۹.
۲-زنگی آبادی، علی و شیران، غلامرضا و گشتیل، خیری، بررسی علل تصادفات در بزرگراه­ها (مورد مطالعه: بزرگراه­های درون شهری اصفهان)، فصلنامه راهور، شماره ۱۷، ۱۳۹۱، از صفحه ۳۷ تا ۵۷.
۳-تن­زاده، جواد، طرح هندسی و ایمنی راه، انتشارات صانعی، ۱۳۸۷.
۴-محمدفام، ایرج و گل­محمدی، رستم، بررسی رفتارهای نا ایمن در بین رانندگان اتوبوسهای بین شهری همدان، طبیب شرق، سال پنجم، شماره ۴، ۱۳۸۲، ص ۲۵۱-۲۶۰
۵-ملک، مهدی و حلوانی، غلامحسین و فلاح، حسین و جعفری ندوشن، رضا، ۱۳۹۰، بررسی ارتباط شاخص کیفیت خواب پیتزبورگ با تصادفات جاده ای رانندگان کامیون، فصلنامه طب کار، شماره اول، بهار ۱۳۹۰، صفحات ۲۰-۱۴.
۶-نور امیری، محمد و قربانی، مهران، راهنمای ایمنی راه ( مجمع جهانی راه- پیارک)، دفتر مطالعات فناوری ایمنی، وزارت راه و ترابری، ۱۳۸۴.
۷-گزارش­های متوفی تصادفات ترافیکی، پزشکی قانونی کشور، ۱۳۸۹.
۸-مرکز آمار ایران، سالنامه آماری ۱۳۷۹.
۹- بررسی آماری مرگ‌ و‌ میر ناشی از تصادفات رانندگی در سال ۱۳۹۲ و نوروز ۱۳۹۳، مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی کشور، ۱۳۹۳.
۱۰-گزارش کمیسیون ایمنی وزارت راه و شهرسازی در آمار تلفات رانندگی در سال ۱۳۹۲.
۱۱- لایقی ۱۳۸۴
۱۲-تاریخچه تصادفات در ایران
۱۳-فردوسی، طیبه و احمدی، علی اصغر، بررسی مقایسه ای شخصیت رانندگان تصادفی و غیر تصادفی، نشریه مطالعات روان شناختی، دوره ۷، شماره ۲، تابستان، ۱۳۹۰، صفحه ۱۰۳ تا ۸۵.
۱۴-رابینگن، ارل و واینبرگ، مارتین ، رویکردهای نظری هفتگانه در بررسی مسایل اجتماعی، ترجمه رحمت اله صدیق سروستانی، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۸۶، صفحه ۱۹.
۱۵-فردوسی، طیبه و فراتی‌کاشانی، نادره، تاثیر عوامل روان‌شناختی در تصادفات رانندگی و شیوه‌های مداخله در کاهش آن، ۱۳۸۹.
۱۶-یعقوبی، حمید، بررسی نقش عوامل انسانی در بروز تصادفات رانندگی در ایران، مجله روانپزشکی و روا نشناسی بالینی ایران اندیشه و رفتار، ۶، (۱، پیاپی ۲۱)، ۱۳۷۹، صفحات ۶۷-۶۰
۱۷- عبدالرضا ارجرودی، شاهین شعبانی، روش­های ثبت تصادفات و شناسایی نقاط پرتصادف، پژوهشکده حمل و نقل، ۱۳۸۶، صفحه ۴.
۱۸- عبدالرضا ارجرودی، شاهین شعبانی، روش­های ثبت تصادفات و شناسایی نقاط پرتصادف، پژوهشکده حمل و نقل، ۱۳۸۶، صفحه ۴.
۱۹-کمیسیون استاندارد خودروهای جاده­ای، اصلاحات جاده­ای موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، شماره استاندارد ایران ۵۴۲۹
۲۰- برآورد هزینه‌های تصادف‌های درون‌شهری و برون‌شهری در راه‌های ایران از ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۶، پژوهشکده حمل و نقل، ۱۳۸۷.
۲۱-مهماندار، محمدرضا، کنگره بین المللی ایمنی جاده ها، مشهد، روزنامه خراسان، شماره ۱۸۳۴۱، ۲۶ بهمن، ۱۳۹۱.
۲۲-فردوسی، طیبه و فراتی‌کاشانی، نادره، تاثیر عوامل روان‌شناختی در تصادفات رانندگی و شیوه‌های مداخله در کاهش آن، ۱۳۸۹.
۲۳- غروی، بهروز، چهل و سومین برنامه مناظره با موضوع آخرین دور سفرهای تابستانی ۹۳، ۱۳۹۳
۲۴-اخوان بهبهانی، علی، جاده های مرگ، روزنامه جام جم، ۱۳۸۸ www.jamejamonline.ir
۲۵-قره داغی، جلیل، آمار ۱۰ ساله مرگ و میر در اثر تصادفات جاده‌ای(۸۸-۷۹)، مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، ۱۳۸۰.
۲۶-مروی، عظیمی، آثار و پیامدهای تصادف بر سلامت روان، روزنامه خراسان، چهارشنبه ۷ دی، ۱۳۹۰، شماره ۱۸۰۱۷
۲۷-روزنامه ایران، تصادفات جاده ای، شنبه ۳۱ اردیبهشت، ۱۳۸۴.
۲۸-یعقوبی، حمید، بررسی نقش عوامل انسانی در بروز تصادفات رانندگی در ایران،مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، دوره ۶، شماره ۱ (پیاپی ۲۱)، ۱۳۷۹، صفحه ۶۷-۶۰
۲۹-افراشته، افشین، علل و پیامدهای حوادث ترافیکی از منظر اجتماعی و سلامت عمومی، سالن کنفرانس انجمن جامعه شناسی ایران، سه شنبه ۱۹ آبان، ۱۳۸۸،
۳۰-کاظمی، مجتبی و خوشبخت، میرزاعلی، باقری، سید رامتین و حسین نژاد، عزیز، مقایسه میزان هدر رفت تولید ناخالص ملی در تصادفات جاده ای، فصلنامه راهور، شماره ۲۰، ۱۳۹۱، از صفحه ۱۰۹ تا ۱۲۹.
۳۱-سایت شهر، ۱۳۸۷.
۳۲-عبدخداوندی، منوچهر و پوراکرامی،محمد،آنچه نجات­گران پابگاه­های جاده­ای بایدبدانند،پیام هلال،شماره۱۳۷، ۱۳۸۷
۳۳- ایمنی راه و ترافیک در کشورهای در حال توسعه، سازمان راهنمایی و رانندگی شهر تهران، ۱۳۹۳.
۳۴-خاکی، علی منصور، نقش پررنگ عامل انسانی نسبت به راه در تصادفات جاده ای کشور. اولین کنفرانس ملی تصادفات و سوانح جاده ای و ریلی ایران، زنجان، ۱۳۸۸.
۳۵-شرافتی، ایوب و کشفی، سعید و مهماندار، محمدرضا، بررسی عوامل مؤثر بر مدیریت تصادفات جاده ای استان لرستان، فصلنامه راهور، شماره ۲۲، تابستان، ۱۳۹۱، صفحه ۵۱ تا ۷۲
۳۶-مصدقی، مسعود، راهکارهای نوین در ارتقای ایمنی حمل و نقل جاده­ای، ۱۳۹۰.
۳۷-آیین­ نامه ایمنی راه­های کشور،فصل چهاردهم آموزش،شرکت سهامی تولیدی تجهیزات ایمنی راه ها وزارت راه، ۱۳۷۷
۳۸-اسماعیلی، علیرضا. الگوهای رفتاری، یادگیری پنهان و تاثیر آن بر رفتار ترافیکی رانندگان و عابران. دومین کنفرانس مدیریت ترافیک؛ ۱۳۸۱.
۳۹-سبحانی، رضا، ترافیک، معضلات و راهکارها. اولین همایش ترافیک شهری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسکان. اصفهان، ۱۳۸۵

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...