پروژه های پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه ها در مورد بررسی تلفات ناشی ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
فرهنگ سازی و آموزش– فرهنگ سازی و آموزش به عنوان یک کار بلند مدت و موثر در زمینه پیشگیری از تصادفات و حوادث جادهای ضروری است، آموزش و اطلاع رسانی درست و بالابردن کیفیت آموزش رانندگی و بررسی نارساییها در نحوه آموزش و استفاده از تجارب دیگر کشورها در آموزش رانندگان، تدوین نظام ارزیابی و سنجش مهارت رانندگان بسیار مهم است. قطعا با افزایش افراد تحصیلکرده شاهد ارتقا ایمنی و کاهش تصادفات جادهای در راههای استان مازندران خواهیم بود.
ایجاد پایگاههای امداد و نجات در جادهها– با توجه به اینکه بیش از نیمی از کشته شدگان تصادفات جادهای استان، در محل حادثه جان خود را از دست دادهاند؛ که می تواند به علت نامناسب بودن و عدم پوشش کافی مراکز امدادی و اورژانس در طول جادههای استان، عدم اطلاعرسانی به موقع تصادفات و همچنین عدم آگاهی عمومی کافی در زمینه نحوه اطلاع رسانی و نوع برخورد مناسب با مصدومان تصادفات رانندگی باشد. اتخاذ تدابیر مناسب برای ایجاد پایگاههای امداد و نجات در جادهها و بهبود امکانات و تجهیزات مراکز امداد جادهای، افــزایش کـمی و کـیـفی امـدادرسانی در سطح جادهها و پذیرش و رسیدگی به موقع بیماران در مراکز درمانی و آموزش افراد در خصوص اقدامات اورژانسی اولیه، تاثیر بسزایی در کاهش تلفات ناشی از تصادفات جادهای خواهد داشت.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
واپایش سرعت و استفاده از کمربند ایمنی– با توجه به اینکه عمده تلفات ناشی از تصادفات جادهای استان بر اثر شکستگیهای متععد و ضربه به سر میباشد، واپایش سرعت و استفاده از کمربند ایمنی بسیار مهم است. بنابراین بایستی نسبت به ارتقا فرهنگ واپایش سرعت و استفاده از کمربند ایمنی اقدام شود.
مدیریت سرعت در شبکه جادهای– با توجه به افزایش تلفات تصادفات جادهای استان در روز به علت ویژگی اجتماعی اقتصادی و گردشگر پذیر بودن استان و همچنین نزدیکی روستاها و شهرها به یکدیگر و واقع شدن زمینهای کشاورزی در پیرامون شهرها، با تحقق بخشی مدیریت سرعت در شبکه جادهای برای بازدارندگی و با بهره گرفتن از تجهیزات و دوربینهای هوشمند ثبت تخلفات، میتوان نسبت به کاهش تلفات تصادفات جادهای در روز اقدام کرد.
شناسایی نقاط پرحادثه– با توجه به اینکه بیشترین تلفات تصادفات جادهای استان در راههای اصلی اتفاق افتاده است. با شناسایی و اولویت بندی محورهای حادثه خیز و ارائه راهکارها و اقدامات ایمنسازی مناسب از طریق اصلاح هندسی و ترافیکی، افزایش راههای دوطرفه و جداسازی راههای اصلی و همچنین نصب تابلوهای مناسب و علایم کافی در راههای اصلی، نصب نرده محافظهای مقاوم در جادهها، ایجاد خط کشی راه ها، بهبود روشنایی راههای اصلی و حذف تقاطعهای با شکل هندسی نامناسب، امکان کاهش تلفات تصادفات جادهای وجود دارد.
پوشش کافی و حضور به موقع خودروهای نجات (آمبولانس)– آمار بالای انتقال مصدومان و زخمیهای ناشی از تصادفات جادهای استان مازندران از طریق خودروهای گذری نشان از عدم پوشش کافی و حضور به موقع گروه های امداد و آمبولانس دارد. بنابراین با افزایش میزان انتقال مصدومان و زخمیها از طریق آمبولانس و با به کمینه رساندن میزان انتقالها توسط خودروهای گذری، میزان تلفات ناشی از تصادفات جادهای کاهش خواهد یافت.
کاهش وقوع تصادفات– نوع بارز تلفات جادهای، برخورد وسایل نقلیه با یکدیگر میباشد. به طوریکه حدود نیمی از تلفات ناشی از تصادفات جادهای حاصل این نوع برخورد است که بیانگر عدم جدا سازی مسیرهای رفت و برگشت در جادههای استان است. برای مهار و کاهش برخورد وسایل نقلیه با یکدیگر باید دو عامل سرعت غیرمجاز و جداسازی راههای اصلی توجه شود. بنابراین با بهره گرفتن از دوربینهای هوشمند و ماموران نسبت به مهار سرعت و با اختصاص بودجه برای جداسازی راههای اصلی و تامین روشنایی میتوان نسبت به کاهش تصادفات حاصل از برخورد وسایل با یکدیگر جلوگیری کرد. همچنین توجه ویژه به ساختار خودرو و تجهیزات ایمنی آن و نظارت بر ایمنی و استانداردهای خودروها از نظر سامانه ترمز، مقاومت بدنه، سامانه کیسه هوا و همچنین از رده خارج کردن خودروهای فرسوده نقش موثری در کاهش خسارات جانی و مالی خواهد داشت.
خودرو و تجهیزات ایمنی آن– نقش خودرو با توجه به نوع و مدل آنها به علت متغیرهای مختلف ساختاری آنها، متنوع است با توجه به آمد و شد زیاد خودروی سواری در جادههای استان بالطبع تصادفات زیادی را نسبت به سایر وسایل نقلیه برای خود ثبت کرده است. با توجه به خسارتهای وارده به سلامتی انسانها و اقتصاد جامعه از طریق بروز تصادفات جادهای، میبایستی برنامهای مدون تهیه و با نظارت واحدهای مرتبط اجرا شود. توجه به بحث ایمنی در خودروها باید در اولویت نخست قرار گیرد
۵-۸- پیشنهادهایی برای سایر محققان که میخواهند در این حوزه تحقیق نمایند
با توجه به اهمیت بررسی تلفات ناشی از تصادفات جادهای استان مازندران برای سایر پژوهشگرانی که میخواهند در این حوزه پژوهش نمایند؛ پیشنهاد می شود.
با بر طرف کردن برخی نواقص موجود، از تلفات ناشی از تصادفات جاده های استان مازندران، کاسته خواهد شد که با توجه به هزینه های بالای تصادفات فوتی و جرحی این رقم بسیار قابل توجه است وراهکارهایی برای کاهش تصادف و هزینه های ناشی از آن ارائه گردیده است. راهکارهای مطرح شده جز موارد کم هزینه و دارای نسبت منافع به هزینه بالایی هستند که منافع بدست آمده از بهبود ایمنی این نقاط می تواند کمک زیادی به کاهش تصادفات و رشد و شکوفایی اقتصاد کشور نماید. به عنوان مطالعات آینده پیشنهاد می شود مطالعات در سطح وسیعتر و در جزییات تصادفات جادهای استان، نظیر تصادفات از منظر روانشناختی و جامعه شناختی، نقش جاده در تصادفات جادهای، نقش خودرو در تصادفات جادهای، نقش شرایط محیطی و عوامل اقلیمی در تصادفات جادهای، نقش عامل انسانی در تصادفات جادهای، آموزش و فرهنگ سازی رفتار رانندگان و هزینههای اقتصادی تصادفات جادهای بررسی شده و راهکارهای مناسب برای کاهش تلفات ناشی از تصادفات جادهای مورد ارزیابی قرار گیرند
در خصوص نقش خودروهای سواری استاندارد و ایمن و استفاده از کمربند ایمنی و حضور مستمر پلیس راه و واپایش سرعت در جادههای استان و مدیریت سرعت در شبکه جادهای برای بازدارندگی و با بهره گرفتن از تجهیزات و دوربینهای هوشمند ثبت تخلفات پژوهشی صورت گیرد.
هزینه های اقتصادی تصادفات جادهای استان و زیر پوشش قراردادن خانوادههای آسیب دیده از تصادفات جادهای توسط سازمانهای حمایتی پژوهشی صورت گیرد.
نقش فرهنگ سازی و آموزش در زمینه پیشگیری از تصادفات و حوادث جادهای و نقش افراد تحصیلکرده در ارتقا ایمنی و کاهش تصادفات جادهای پژوهشی صورت گیرد.
در خصوص تاثیر اقدامات ایمنسازی مناسب از طریق اصلاح هندسی و ترافیکی، افزایش راههای دوطرفه و جداسازی راههای اصلی و همچنین نصب تابلوهای مناسب و علایم کافی در راههای اصلی، نصب نرده محافظ های مقاوم در جادهها، ایجاد خط کشی راه ها، بهبود روشنایی راههای اصلی و حذف تقاطعهای با شکل هندسی نامناسب برای کاهش تصادفات جادهای پژوهشی انجام گیرد
در مورد مراکز امدادی و اورژانس در طول جادههای استان، اطلاعرسانی به موقع تصادفات، آگاهی عمومی در زمینه نحوه اطلاع رسانی و نوع برخورد با مصدومان تصادفات جادهای و پذیرش و رسیدگی به موقع بیماران در مراکز درمانی و آموزش افراد در خصوص اقدامات اورژانسی اولیه، پژوهشی انجام پذیرد.
در خصوص عوامل تاثیر گذار دیگر در تصادفات جادهای استان از جمله عوامل انسانی نظیر عدم اشنایی با موارد ایمنی، ضعف عملکردی راننده و خستگی و خواب الودگی راننده و عوامل مربوط به وسایل نقلیه، فرسودگی خودروها و افزایش تولید سالانه خودرو و عوامل محیطی وجود نقاط حادثه خیز، جاده غیر استاندارد و شرایط آب وهوایی، پژوهشی صورت پذیرد.
منابع
۱- گزارشهای متوفی تصادفات ترافیکی، پزشکی قانونی کشور، ۱۳۸۹.
۲-زنگی آبادی، علی و شیران، غلامرضا و گشتیل، خیری، بررسی علل تصادفات در بزرگراهها (مورد مطالعه: بزرگراههای درون شهری اصفهان)، فصلنامه راهور، شماره ۱۷، ۱۳۹۱، از صفحه ۳۷ تا ۵۷.
۳-تنزاده، جواد، طرح هندسی و ایمنی راه، انتشارات صانعی، ۱۳۸۷.
۴-محمدفام، ایرج و گلمحمدی، رستم، بررسی رفتارهای نا ایمن در بین رانندگان اتوبوسهای بین شهری همدان، طبیب شرق، سال پنجم، شماره ۴، ۱۳۸۲، ص ۲۵۱-۲۶۰
۵-ملک، مهدی و حلوانی، غلامحسین و فلاح، حسین و جعفری ندوشن، رضا، ۱۳۹۰، بررسی ارتباط شاخص کیفیت خواب پیتزبورگ با تصادفات جاده ای رانندگان کامیون، فصلنامه طب کار، شماره اول، بهار ۱۳۹۰، صفحات ۲۰-۱۴.
۶-نور امیری، محمد و قربانی، مهران، راهنمای ایمنی راه ( مجمع جهانی راه- پیارک)، دفتر مطالعات فناوری ایمنی، وزارت راه و ترابری، ۱۳۸۴.
۷-گزارشهای متوفی تصادفات ترافیکی، پزشکی قانونی کشور، ۱۳۸۹.
۸-مرکز آمار ایران، سالنامه آماری ۱۳۷۹.
۹- بررسی آماری مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی در سال ۱۳۹۲ و نوروز ۱۳۹۳، مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی کشور، ۱۳۹۳.
۱۰-گزارش کمیسیون ایمنی وزارت راه و شهرسازی در آمار تلفات رانندگی در سال ۱۳۹۲.
۱۱- لایقی ۱۳۸۴
۱۲-تاریخچه تصادفات در ایران
۱۳-فردوسی، طیبه و احمدی، علی اصغر، بررسی مقایسه ای شخصیت رانندگان تصادفی و غیر تصادفی، نشریه مطالعات روان شناختی، دوره ۷، شماره ۲، تابستان، ۱۳۹۰، صفحه ۱۰۳ تا ۸۵.
۱۴-رابینگن، ارل و واینبرگ، مارتین ، رویکردهای نظری هفتگانه در بررسی مسایل اجتماعی، ترجمه رحمت اله صدیق سروستانی، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۸۶، صفحه ۱۹.
۱۵-فردوسی، طیبه و فراتیکاشانی، نادره، تاثیر عوامل روانشناختی در تصادفات رانندگی و شیوههای مداخله در کاهش آن، ۱۳۸۹.
۱۶-یعقوبی، حمید، بررسی نقش عوامل انسانی در بروز تصادفات رانندگی در ایران، مجله روانپزشکی و روا نشناسی بالینی ایران اندیشه و رفتار، ۶، (۱، پیاپی ۲۱)، ۱۳۷۹، صفحات ۶۷-۶۰
۱۷- عبدالرضا ارجرودی، شاهین شعبانی، روشهای ثبت تصادفات و شناسایی نقاط پرتصادف، پژوهشکده حمل و نقل، ۱۳۸۶، صفحه ۴.
۱۸- عبدالرضا ارجرودی، شاهین شعبانی، روشهای ثبت تصادفات و شناسایی نقاط پرتصادف، پژوهشکده حمل و نقل، ۱۳۸۶، صفحه ۴.
۱۹-کمیسیون استاندارد خودروهای جادهای، اصلاحات جادهای موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، شماره استاندارد ایران ۵۴۲۹
۲۰- برآورد هزینههای تصادفهای درونشهری و برونشهری در راههای ایران از ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۶، پژوهشکده حمل و نقل، ۱۳۸۷.
۲۱-مهماندار، محمدرضا، کنگره بین المللی ایمنی جاده ها، مشهد، روزنامه خراسان، شماره ۱۸۳۴۱، ۲۶ بهمن، ۱۳۹۱.
۲۲-فردوسی، طیبه و فراتیکاشانی، نادره، تاثیر عوامل روانشناختی در تصادفات رانندگی و شیوههای مداخله در کاهش آن، ۱۳۸۹.
۲۳- غروی، بهروز، چهل و سومین برنامه مناظره با موضوع آخرین دور سفرهای تابستانی ۹۳، ۱۳۹۳
۲۴-اخوان بهبهانی، علی، جاده های مرگ، روزنامه جام جم، ۱۳۸۸ www.jamejamonline.ir
۲۵-قره داغی، جلیل، آمار ۱۰ ساله مرگ و میر در اثر تصادفات جادهای(۸۸-۷۹)، مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، ۱۳۸۰.
۲۶-مروی، عظیمی، آثار و پیامدهای تصادف بر سلامت روان، روزنامه خراسان، چهارشنبه ۷ دی، ۱۳۹۰، شماره ۱۸۰۱۷
۲۷-روزنامه ایران، تصادفات جاده ای، شنبه ۳۱ اردیبهشت، ۱۳۸۴.
۲۸-یعقوبی، حمید، بررسی نقش عوامل انسانی در بروز تصادفات رانندگی در ایران،مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، دوره ۶، شماره ۱ (پیاپی ۲۱)، ۱۳۷۹، صفحه ۶۷-۶۰
۲۹-افراشته، افشین، علل و پیامدهای حوادث ترافیکی از منظر اجتماعی و سلامت عمومی، سالن کنفرانس انجمن جامعه شناسی ایران، سه شنبه ۱۹ آبان، ۱۳۸۸،
۳۰-کاظمی، مجتبی و خوشبخت، میرزاعلی، باقری، سید رامتین و حسین نژاد، عزیز، مقایسه میزان هدر رفت تولید ناخالص ملی در تصادفات جاده ای، فصلنامه راهور، شماره ۲۰، ۱۳۹۱، از صفحه ۱۰۹ تا ۱۲۹.
۳۱-سایت شهر، ۱۳۸۷.
۳۲-عبدخداوندی، منوچهر و پوراکرامی،محمد،آنچه نجاتگران پابگاههای جادهای بایدبدانند،پیام هلال،شماره۱۳۷، ۱۳۸۷
۳۳- ایمنی راه و ترافیک در کشورهای در حال توسعه، سازمان راهنمایی و رانندگی شهر تهران، ۱۳۹۳.
۳۴-خاکی، علی منصور، نقش پررنگ عامل انسانی نسبت به راه در تصادفات جاده ای کشور. اولین کنفرانس ملی تصادفات و سوانح جاده ای و ریلی ایران، زنجان، ۱۳۸۸.
۳۵-شرافتی، ایوب و کشفی، سعید و مهماندار، محمدرضا، بررسی عوامل مؤثر بر مدیریت تصادفات جاده ای استان لرستان، فصلنامه راهور، شماره ۲۲، تابستان، ۱۳۹۱، صفحه ۵۱ تا ۷۲
۳۶-مصدقی، مسعود، راهکارهای نوین در ارتقای ایمنی حمل و نقل جادهای، ۱۳۹۰.
۳۷-آیین نامه ایمنی راههای کشور،فصل چهاردهم آموزش،شرکت سهامی تولیدی تجهیزات ایمنی راه ها وزارت راه، ۱۳۷۷
۳۸-اسماعیلی، علیرضا. الگوهای رفتاری، یادگیری پنهان و تاثیر آن بر رفتار ترافیکی رانندگان و عابران. دومین کنفرانس مدیریت ترافیک؛ ۱۳۸۱.
۳۹-سبحانی، رضا، ترافیک، معضلات و راهکارها. اولین همایش ترافیک شهری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسکان. اصفهان، ۱۳۸۵
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 05:43:00 ب.ظ ]
|